טבע מפעילה לחצים כדי למנוע את הפחתת הטבות המס

עיקר הלחצים מופעל על ח"כים של יש עתיד והעבודה בוועדת הכספים ■ חיים הורביץ: "אנחנו מבינים את צו השעה, אבל ברגע שהאוצר יעלה את המס, כל שיקול-הדעת של החברה, בין גלובלי לישראלי ובין מרכז לפריפריה, ייבחן מחדש"

חברת טבע לא מסתפקת בסכומי-העתק שקיבלה ומקבלת מהמדינה, כפי שפורסם היום (ג') ב"גלובס", היא גם מפעילה לחצים כבדים על חברי כנסת בוועדת הכספים, בעיקר ממפלגות יש עתיד והעבודה, ועל בכירים בממשלה, לנטרל את כוונת שר האוצר יאיר לפיד ומשרד האוצר להפחית את גובה הטבות המס לחברות בפריפריה הנהנות מחוק עידוד השקעות הון.

טבע ניצבת לאורך שנים בראש רשימת החברות שנהנו ונהנות מהטבות המס הגבוהות ביותר בקרב החברות הגלובליות הפעילות בישראל, 11.77 מיליארד שקל בשנים 2006-2011. טבע נהנתה במשך שנים ממעמד של "משקיע אסטרטגי", שהתיר לה לשלם אפס מס, והיא גם עומדת בראש רשימת החברות הגדולות שצברו "רווחים כלואים" בגובה עשרות מיליארדי שקלים.

אתמול (ב'), בפתח דיון סואן ורב-משתתפים בוועדת הכספים בכנסת, הציגו בכירי האוצר; מנהל רשות המסים, משה אשר; ראש מינהל הכנסות המדינה, מיכאל שראל; וסגן הממונה על התקציבים, יוני רגב; את התשתית להחלטה להעלות את שיעורי מס החברות המוטלים על מפעלים הנהנים מחוק עידוד השקעות הון.

על-פי מתווה המס היורד בחוק עידוד השקעות הון החדש, שנכנס לתוקף ב-2011, נקבע כי ב-2012 יוטל מס בשיעור 10% על מפעלי יצוא מוטבים בפריפריה, ו-15% במרכז הארץ; וב-2013, בהתאם לתוכנית דאז להורדת המס הכללי במשק, יפחת המס ל-6% בפריפריה, ול-12% במרכז.

אלא שבינתיים קרו כמה דברים במשק: אט-אט נחשפו הנתונים האמיתיים על סכומי ההטבות המופלגות לחברות הגדולות ועל שיעורי המס האפסיים, וועדת טרכטנברג עצרה את המתווה היורד של מסי חברות והיחידים. האוצר דיווח על ירידות חדות בהכנסות ממסים, ש"תרמו" לגירעון העצום בתקציב, ועל זה נוספו שני גלים של העלאות מסים ניכרות, אחד בממשלת נתניהו הקודמת ביולי 2012, והשני בחודשים האחרונים.

בעקבות זאת הודיע לפיד לפני חודשיים כי בכוונת האוצר לעצור את מתווה הורדת מס החברות בחוק עידוד השקעות הון החדש, ולקבוע מס של 10% לחברות מוטבות בפריפריה, ו-15% במרכז הארץ. זהו גם נוסח הצעות האוצר והחלטת הממשלה כפי שבאו לביטוי בחוק ההסדרים ל-2013-2014, שנידון עתה בכנסת.

"איים בנעימות"

אתמול, במסגרת דיון במסים בוועדת הכספים, ואחרי ימים של שיחות בין נציגי ושליחי טבע לכמה חברי כנסת, הופיע בפני הוועדה חיים הורביץ (בנו של אלי הורביץ המנוח), שהוא דירקטור בטבע ואחד מבעלי המניות הגדולים. לדבריו הוא מופיע בוועדה גם כנציג התאחדות התעשיינים. את הופעתו ליוותה, בין היתר, פמליה של ראשי ערים.

הורביץ דיבר על התחרות בעולם על הקמת מפעלי טבע, על ההעדפה המובנית של טבע בהקמת מפעלים בפריפריה בישראל, שעומדת עכשיו בפני חשיבה מחודשת, על החלטות שקיבלה החברה להקים מפעל למשאפים בירושלים על סמך ההחלטה על 6% מס, ובעיקר על "הסכנה" הטמונה בצמצום הפער המיסויי בין המרכז לפריפריה. בעוד שהתוכנית המקורית הייתה לקבוע פער של מחצית (6% מול 12%), היום הכוונה היא לקבוע פער של שליש: (15% מול 10%).

"אנחנו מבינים את צו השעה", אמר הורביץ (ויש שהתרשמו ש"איים בנעימות"), אבל ברגע שהאוצר יצמצם את הפער ויעלה את המס, כל שיקול-הדעת של החברה, בין גלובלי לישראלי ובין מרכז לפריפריה, ייבחן מחדש".

כמה חברי כנסת נלהבים ומבוהלים, לכאורה, הציעו לאוצר להוריד את המס של 10% בפריפריה ל-7.5% או 8.5%.