הסוף לתמריץ לשלוח מבוטחים לבתי"ח עם הנחה גבוהה יותר

ועדת הכספים אישרה במסגרת חוק ההסדרים נוסחת התחשבנות חדשה בין הקופות לבתי החולים

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ה') את נוסחת ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, כפי שגובשה על ידי משרדי הבריאות והאוצר - זאת למרות ההסתייגויות שהשמיעו ראשי הקופות, בין היתר על כך שהנוסחה הוכנסה לחוק ההסדרים ולא במסגרת חקיקה רגילה.

על פי הנוסחה שנקבעה, החל משנת 2014 קופות החולים יחויבו לרכוש מבתי החולים לפחות 95% מהיקף השירותים שרכשו מהם בשנת 2012 וזאת לפי התעריפים המלאים וללא הנחות. הרציונל הוא להבטיח את האיתנות הפיננסית של בתי החולים ולעקר את התמריץ של קופות החולים להפנות מבוטחים רק לבתי חולים מסוימים, שבהם הקופות זוכות להנחות גבוהות יותר. עם זאת, בקופות החולים מצביעים על מספר בעיות. כך למשל, המנגנון הזה יוצר לכאורה תמריץ שלילי לייעול השירות בבתי החולים, משום שהכנסתם מובטחת מראש.

בנוסף, שנת 2012 נחשבת לשנת שיא מבחינת ההוצאות של קופות החולים בבתי החולים, וגורמים מקרב הקופות טוענים כי לא במקרה שנה זו נקבעה כבסיס לחישוב נוסחת ההתחשבנות. בקופות החולים שבים ומעלים את הטענה שחזרה על עצמה גם בשורה של ועדות ציבוריות, ולפיה משרד הבריאות לא יכל לשמש כרגולטור אובייקטיבי בשעה שהוא מחזיק בבעלותו 11 בתי חולים. גורמים מקרב הקופות טוענים כי שוב בחרה המדינה לדאוג לבתי החולים, על חשבון הקופות.

במענה לטענות ח"כים מהאופוזיציה, כי לא ניתן להצביע על הנוסחה במסגרת חוק ההסדרים משום שלא נשמעה מספיק דעתם של מומחים בתחום, אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "קיימנו דיון מעמיק בנושא ושמענו את כל הדעות השונות והמנוגדות של הצדדים השונים. היו כאן מנהלי כל בתי החולים וכל הבכירים במערכת הרפואית ולכן אין מניעה להצביע. המטרה להגיע לנוסחה הכי מאוזנת שניתן, כך שאף צד לא ייצא נפסד וזה מה שהשגנו".

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, משה בר סימן טוב, ציין כי אף שמדובר בנוסחה שמעוגנת בחקיקה, עדיין יש סמכות לשרת הבריאות ולשר האוצר לבצע התאמות. לדבריו, אלה רשאים לבצע תיקונים בנוגע לקופה מסוימת או "לבית חולים בעיר מסוימת", אם כי הדבר מוגבל בפרמטרים שונים, כגון מספר מיטות בבתי החולים. על פי הערכות, הכוונה היא בין היתר לבית החולים הדסה בירושלים, שמצוי בקשיים תקציביים.