יזם מלונות "הרודס" תובע מהמדינה 15 מיליון שקל

קבוצת איגרא והרודס בנייה ופיתוח תובעות את הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, בטענה ל"גרירת הרגליים" באישור התוכנית להקמת מלון בפארק תמנע

קבוצת איגרא והחברה-הבת "הרודס בנייה ופיתוח" שבבעלות היזם יואב איגרא הגישו לאחרונה תביעה בסך 15 מיליון שקל נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום. זאת, בשל מה שמכנות החברות "גרירת הרגליים" המתמשכת שנוקטת הוועדה בעניין אישור תוכנית להקמת הפרויקט המלונאי "תמנע" בדרום הארץ.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע באמצעות עורכי הדין רועי בלכר ושני שביט ממשרד גולדפרב זליגמן ושות', טוענות איגרא והרודס כי בתחילת שנות האלפיים החלה איגרא בתכנון פרויקט תיירות ונופש על שטח בן 300 דונם בכניסה לפארק תמנע, בתיאום המועצה האזורית חבל אילות, על סמך תוכנית מתאר מקומית מאושרת מ-1996.

הקבוצה יזמה פרויקט להקמת מלון אקולוגי שבו ייעשה שימוש באנרגיה סולארית, במיחזור חומרים ובמתקן מתקדם לטיהור שפכים שיספק מים להשקיה ולנוי בפרויקט.

איגרא הגישה לוועדה המחוזית את התוכנית ב-2005, וזו אושרה ב-2006 לאחר שמיעת ההתנגדויות. הקבוצה הסתמכה על אישור התוכנית, וחתמה ב-2007 על הסכם פיתוח וחכירה עם בעל הקרקע, מינהל מקרקעי ישראל, שבגינו שילמה מאות אלפי שקלים.

בנוסף, מאז אישור התוכנית פעלה איגרא למימוש התוכנית, השקיעה משאבים כספיים רבים להתקשרות עם מתכננים ובנקים, ואף זכתה ב-2008 באישור משרד התיירות לקבלת מענק בסך 72 מיליון שקל לצורך הקמת הפרויקט במסגרת חוק עידוד השקעות הון. זאת, מתוך השקעה כוללת צפויה בהיקף 360 מיליון שקל.

המענק הוגבל ל-7 שנים, שבהן על היזם לעמוד בלוחות זמנים, שאם יחרוג מהם הוא עלול לאבד את זכאותו.

בתביעה נטען כי ב-2008, "ערב קבלת היתרי בנייה לפרויקט", הגישה עמותת אדם טבע ודין עתירה מינהלית נגד הוועדה המחוזית לתכנון בנייה דרום, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חבל אילות ואיגרא, בטענה כי דין התוכנית להתבטל, כיוון שהיא אושרה על-ידי הוועדה המחוזית בניגוד לדין.

בית המשפט קיבל את העתירה וקבע כי התוכנית אושרה בניגוד להוראות המעבר של תמ"א 35 (שמירה על שטחים פתוחים), וכי על הוועדה לקיים דיון דחוף בתוכנית, בהתייחס להוראות התמ"א, ואף להזמין נספח סביבתי.

בתביעה נטען כי הוועדה המחוזית לא קיימה דיון אלא פעלה בעצלתיים, ורק בדצמבר 2011, 3 שנים לאחר פסק הדין, דרשה מאיגרא להציג לה חלופות לתוכנית. לטענת החברות, עד לרגע זה הוועדה המחוזית טרם דנה בחלופות שהוצגו לה.

"מפסק הדין עולה כי הוועדה המחוזית פעלה שלא כדין עת אישרה את התוכנית מבלי לקיים אחר הוראות המעבר של תמ"א 35, ובכך פגעה פגיעה חמורה בשלטון החוק", נטען בכתב התביעה. "כתוצאה מכך נגרמו לאיגרא, שהסתמכה על החלטת הוועדה המחוזית, נזקים אדירים".

מאחר שלטענת החברות הוועדה המחוזית הפרה את חובת הזהירות שחלה עליה, עליה לפצות את איגרא בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה ממחדלי הוועדה, המוערכים על-ידה עד כה בסך 15 מיליון שקל.

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום נמסר בתגובה כי "הוועדה המחוזית תשיב לעתירה בבית המשפט".