עובדי החדשות המקומיות פותחים בצעדים ארגוניים

זאת לאחר שחברת ההפקה של החדשות המקומיות הודיעה אתמול למשרד התקשורת כי תפסיק בסוף החודש להפעיל את המהדורות

‎‎עובדי החדשות המקומיות החליטו לפתוח בצעדים ארגוניים, לאור החשש כי מהדורות החדשות ייסגרו בסוף החודש הנוכחי. העובדים צפויים לצאת ל-4 הפגנות בתל-אביב, בירושלים, בקריית שמונה ובבאר-שבע, והיום (א') ישודרו לקטים במקום מהדורות חדשות.

זאת, לאחר שחברת ההפקה של החדשות המקומיות, קודה, הודיעה אתמול למשרד התקשורת כי תפסיק בסוף החודש להפעיל את המהדורות.

‏העובדים דורשים מהמדינה התחייבות שגם אם תגיע חברה אחרת להפעיל את החדשות המקומיות, היא תחויב להעסיק את 150 עובדי המהדורות.

‏הסיבה להודעה הדרמטית של קודה, שנחשפה אתמול ב"גלובס", היא החלטת רשויות המס להכליל את המע"מ בכסף שמועבר לחברת ההפקה של רם לנדס לצורך מימון החדשות. ההחלטה נכנסה לתוקפה בימים האחרונים ותחול רטרואקטיבית על התשלום לשנה האחרונה כולה. זאת למרות שהכסף, שעדיין לא הועבר, כבר שימש להפקת החדשות המקומיות.

קודה מפיקה את החדשות מאז ראשית 2011, ועד כה התשלום שהועבר מכספי התמלוגים של הוט ו-‏yes‏ למדינה, דרך האוצר, לא כלל מע"מ. חברת קודה פעלה בחוסר ודאות, שכן בכל שנה ציפו החברה ו-150 עובדיה המועסקים בחדשות המקומיות להארכת הוראת השעה שתבטיח את קיומם.

הודעת האוצר כי המע"מ נכלל בכסף שאמור לעבור לחברת ההפקה, משמעותה פיטורים מידיים של כמחצית מהעובדים עד לסוף השנה, ואולי אף סגירת פעילות של מהדורות.

בקודה לא מוכנים לבצע את המהלך, ואם לא יוחלט אחרת, הם מתכננים להפסיק את ההפקה כבר בסוף יולי.

על-פי החוק, יכולה חברה אחרת להפיק את החדשות - שכעת מחויבות על-פי חוק - אולם קשה להאמין כי חברה אחרת תוכל לקחת זאת על עצמה לפחות מחצי שנה, כשלא ברור מה יעלה בגורל החדשות המקומיות בסוף שנה זו (מתוכננת לעלות הצעת חוק להקמת שני ערוצי החדשות בכבלים ובלוויין שתכלול פתרון לחדשות המקומיות). משמעות הדבר היא סגירה של החדשות ופיטורי כל העובדים. ‏‎‎‏

מרשות המסים נמסר בעניין סוגיית המע"מ: "הסוגייה נבחנת בימים אלה ברשות המסים, והיא תעביר את התייחסותה לגורמים הנוגעים בדבר בתקופה הקרובה".