שוב: החדשות המקומיות בסכנת סגירה מיידית

חברת קודה, שמפיקה את החדשות המקומיות, הודיעה כי תפסיק את שידור המהדורות בסוף החודש הנוכחי ■ הסיבה: שינוי במדיניות המע"מ והחלטת רשויות המס להכליל את המע"מ בכסף שאמור להיות מועבר לחברה

חברת ההפקה של החדשות המקומיות, קודה, הודיעה למשרד התקשורת כי תפסיק בסוף החודש להפעיל את המהדורות. זאת, ימים ספורים לפני שהחוק שמאפשר הזרמת כסף לחדשות המקומיות עד לסוף השנה, אמור לעבור. הסיבה להודעה הדרמטית של קודה, היא החלטת רשויות המס להכליל את המע"מ בכסף שמועבר לחברת ההפקה של רם לנדס לצורך מימון החדשות. ההחלטה החדשה - נכנסה לתוקפה לראשונה בימים האחרונים - ותחול רטרואקטיבית על התשלום לשנה האחרונה כולה. זאת למרות שהכסף, שעדיין לא הועבר, כבר שימש להפקת החדשות המקומיות. משמעות הדבר הפסד של מיליוני שקלים למפיק.

"ניסיונה של הממשלה להמשיך ולשדר את החדשות המקומיות לציבור - עומד בפני כישלון", כתב לנדס למשרד התקשורת באמצעות עוה"ד רמי בן נתן ונועה גבע ממשרד ארדינסט, בן נתן ושות', "ראינו לעצמנו חובה להודיעכם כי אם לא יימצא לאלתר פתרון לקושי החדש שהציבו שלטונות המע"מ בפני מימונם של משדרים אלה, ביום ה-31 ביולי, יובא הקץ על הפקתם של אלה בידינו".

קודה מפיקה את החדשות מאז ראשית 2011, עד עתה התשלום שהועבר מכספי התמלוגים של הוט וחברת ייס למדינה, דרך האוצר, לא כלל מע"מ. חברת קודה פעלה בחוסר וודאות שכן בכל שנה ציפתה החברה ו-150 עובדיה המועסקים בחדשות המקומיות להארכת הוראת השעה שתבטיח את קיומם. הודעת האוצר כי המע"מ נכלל בכסף שאמור לעבור לחברת ההפקה, משמעו פיטורים מידיים של כמחצית מהעובדים עד לסוף השנה, ואולי אף סגירת פעילות של מהדורות. בקודה לא מוכנים לבצע את המהלך ואם לא יוחלט אחרת, הם מתכננים להפסיק את ההפקה כבר בסוף יולי.

על-פי החוק, יכולה חברה אחרת להפיק את החדשות - שכעת מחויבות על-פי חוק - אולם קשה להאמין כי חברה אחרת תוכל לקחת זאת על עצמה לפחות מחצי שנה, כשלא ברור מה יעלה בגורל החדשות המקומיות בסוף שנה זה (מתוכננת לעלות הצעת חוק להקמת שני ערוצי החדשות בכבלים ובלוויין שתכלול פתרון לחדשות המקומיות). משמעות הדבר, סגירה של החדשות ופיטורי כל העובדים.

על-פי המכתב, "בימים האחרונים הובאה לידיעתה של קודה הנחייה חדשה שיצאה מידי רשויות המע"מ, הקובעת כי הסכומים המועברים מהמדינה למימון החדשות המקומיות, כוללים גם את סכום המע"מ, הוראה שתחול כפי שהנראה גם ביחס לסכומים שכבר הוצאו על-ידי קודה בשנה זו ואולי אף בשנים קודמות..."קשה להפריז בחומרתה של הפגיעה הישירה בקודה בעקבות הנחייה זו, קודה כבר הוציאה בפועל את הסכומים האמורים והעניקה את השידור לציבור - כאילו התשלום אינו כולל מע"מ.

"הווה אומר שכעת, מתוך תקציב החדשות המקומיות ב-7 החודשים הראשונים 2013, ייגרעו כ-2 מיליון שקל בגין ניכויי מע"מ. משמעות הדבר הרסנית עבור קודה. היא אינה יכולה, וגם אינה מתכוונת, לספוג אובדן של כ-2 מיליון שקל שכבר הוציאה מכיסה להפקת החדשות המקומיות מבלי שיועבר לה כל החזר מהמדינה בגינם, כאשר את השירות העניקה בידיעת כל כשירות שעלותו היא 10.8 מיליון שקל... במצב דברים זה אין לקודה כל אפשרות לספק את החדשות המקומיות בחמשת החודשים הנותרים בשנת 2013 היה והסכום הנותר יופחת ל-4.4 מיליון שקל, שכן סכום זה אינו מאפשר כל הפקה מינימלית של משדרי חדשות מקומיות".