כביש 531 יתייקר במיליארד ש'; העלות הכוללת: 4 מיליארד ש'

ההפקעות בכפר שמריהו, רעננה והרצליה ייקרו את הפרויקט במאות מיליוני שקלים ■ הכביש יחבר בין כביש 6 במזרח, כביש 4, נתיבי איילון וכביש החוף

פרויקט כביש הרוחב המהיר 531 מכפר סבא להרצליה התייקר בשיעור של כמיליארד שקלים בשל הפקעת קרקעות לאורך תוואי וכתוצאה מהחמרה בדרישות המיגון האקוסטי, שיקוע הכביש והעלאת מהירות הרכבת המתוכננת לאורך הכביש. העלות הכוללת של הפרויקט מגיעה כיום לקרוב ל-4 מיליארד שקל ומועד השלמתו הוא סוף 2017.

הצעתה של חברת שפיר הנדסה, שזכתה ב-2007 במכרז להקמת הכביש, עמדה על 2.4 מיליארד שקל. באגף החשב הכללי באוצר החליטו לבטל את הזיכיון של שפיר לאחר שזו התקשתה בהשגת מימון בנקאי ודרשה תוספת של כ-200 מיליון שקל בגין הפרשי הריבית. ב-2011 החליטה המדינה להלאים את הפרויקט ולבצעו מתקציב המדינה באמצעות חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ). בחברה ציינו כי מאז זכייתה של שפיר, תרמו להתייקרות העלויות בין היתר עליית המדד והמע"מ, והכפלת מחיר הדלק.

מיזם התשתיות היקר ביותר

חברת נתיבי ישראל הציגה היום (ב') לעיתונאים את פרויקט 531, מיזם התשתיות הגדול והיקר ביותר הנבנה כיום בגוש דן בתחום הכבישים. מדובר למעשה בכביש המהיר האחרון שייסלל בתחומי המטרופולין, כביש רוחב שייצור חיבור בן שלושה נתיבים בין כביש 6 במזרח, כביש 4, נתיבי איילון וכביש החוף. בין נתיבי הכביש מתוכננת גם מסילת רכבת, שתאפשר לחבר את הקו הנוכחי המסתיים בהוד השרון למסילת החוף ולתל אביב.

לאורך המסילה ייבנו מספר תחנות רכבת חדשות ובהן תחנה תת-קרקעית שתיבנה באזור מחלף רעננה בסמוך למשרדי חברת אמדוקס. המסילה מתוכננת כיום כדי לשרת רכבות מהירות שינועו במהירות של עד 250 קמ"ש, לאחר שבמקור תוכננה המסילה לרכבות שמהירותן עד 160 קמ"ש.

בנוסף נדרשת המדינה לשלם פיצויים לבעלי קרקעות לאורך התוואי בהיקף כולל שמגיע כבר היום לכחצי מיליארד שקל. גם הכנסת תקן חדש למיגון אקוסטי מייקרת את הפרויקט, שקטעים נרחבים לאורך התוואי שלו עוברים בסמוך מאוד לבתי המגורים של הרצליה, רעננה וכפר שמריהו.

הפרויקט מחולק לחמישה קטעים שונים, המזרחי ביותר הוא הרחבת מחלף ג'לג'וליה, המחבר בין כביש 531 לכביש 6. מערבית לו מוקם מחלף רעננה דרום בעלות של כמיליארד שקל. במסגרת קטע זה, הנחשב למורכב ביותר, יעבור הכביש מעל כביש 4, בעוד שמתחת לכביש 4 תיבנה תחנת רכבת תת-קרקעית ומנהרת רכבת באורך של כשני קילומטרים.

הקטע המרכזי של כביש 531 יחבר בין מחלף רעננה דרום למחלף חדש שייבנה בחיבור עם נתיבי איילון (כביש 20) באזור כפר שמריהו. בקטע זה יהיה הכביש ברוחב של שלושה נתיבים בכל מסלול. במסגרת החיבור לכביש 20 יוארכו נתיבי איילון צפונה בכ-4 ק"מ צפונה עד לגעש. בסך הכול ייבנו לאורך הכביש או יורחבו 12 מחלפים ואורכו של הכביש יהיה 17 ק"מ.

כביש 531
 כביש 531