דואר ישראל מנסה לקבל סיוע מארדן בוויכוח הפצת הודעות לבוחר

משרד הפנים הוציא מכרז למשלוח הודעות לבוחר לרשויות המקומיות שבו הקריטריון הקובע הוא המחיר, מקטע שבו לדואר ישראל אסור להתחרות בשל היותה מונופול ■ משרד התקשורת: אין לנו סמכות להתערב

חברת דואר ישראל פנתה למשרד התקשורת וביקשה את התערבותו בוויכוח מול משרד הפנים בעקבות מכרז להפצת הודעות לבוחר לקראת הבחירות לרשויות המקומיות. הפנייה לסמנכ"ל דואר בכיר במשרד התקשורת יגאל לוי, באה בעקבות הערכה בדואר שמשרד הפנים לא ישנה את מדיניותו במכרז והיא תצא שוב פגועה מהתהליך.

מתגובת משרד הפנים לדואר ישראל עולה כי המשרד אינו מתכוון לשנות את מדיניותו במכרז ובמסגרת זו יש סיכוי טוב שהזוכה במכרז ייבחר רק על בסיס הצעתו המסחרית ללא שום שיקולי איכות. חברת הדואר טענה שהניסיון מהבחירות לכנסת מלמד שהדואר לא הגיע בהרבה מאד מקרים ליעדיו בגלל שחברות ללא יכולת הפצה זכו במכרז רק בגלל שניצלו את העובדה שהמחיר של הדואר מפוקח והיא אינה יכולה להוריד מחירים.

הטענה המרכזית של החברה הייתה שבמכרז הנ"ל לא נתנה ועדת הבחירות משקל לטיב השירות אלא לתעריף בלבד, ומאחר שתעריפיה מפוקחים היא אינה יכולה, למעשה, להשתתף בו. שכן, מאחר שאינה יכולה להציע מחיר שונה מהקבוע לה בתקנות, ומאחר שטיב השירות, מדדים של שעורי מסירה ומועדי מסירה אינם פרמטר במכרז, אין היא יכולה להציע הצעה תחרותית במכרז עצמו.

בעקבות זאת חברת הדואר פנתה למשרד התקשורת בבקשה שיתערב למול עורכי המכרז שפרסמה ועדת הבחירות לחלוקת "הודעות לבוחר", לקראת הבחירות המוניציפאליות.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ועדת המכרזים פרסמה מכרז וקבעה בו את תנאיו באופן עצמאי ללא התערבות משרד התקשורת בנושא. משרד התקשורת אינו מעורב כלל בקביעת כללי המכרז, שכן הנושא נמצא בסמכות משרד הפנים. על כן, את השאלות בדבר שיקולי ועדת הבחירות, יש להפנות למשרד הפנים". כזכור, כדי לשמור על התחרות בענף הדואר, הוטלו מגבלות רגולטוריות על תעריפי חברת הדואר גם בכל הנוגע למשלוח דואר כמותי.

ואולם שיחות עם גורמים המקורבים למכרז מעלים שלמשרד הפנים יש טענות לא מבוטלות בתגובה לביקורת מצד דואר ישראל. במשרד הפנים טוענים כי למעשה היום, מרבית הציבור יודע היכן הוא צריך להצביע והוא אינו זקוק להודעה לבוחר על מנת להצביע. הסיבה לכך היא הניסיון של הציבור וההיכרות שלו עם האתרים שבהם כבר הצביע בעבר. כך למשל אזרח שהצביע בבית ספר ליד ביתו יודע ששם הוא מקום ההצבעה עבורו. בנוסף, כל אזרח שחשוב לו לדעת מראש היכן הוא מצביע יכול לעשות זאת דרך פנייה למשרד הפנים או דרך האינטרנט ולכן משקלן של ההודעות לבוחר נמצא בירידה, למרות שלא מזלזלים בכך.

מחברת דואר ישראל נמסר: "הטענה של משרד הפנים כי הציבור אינו זקוק להודעות לבוחר ועל כן אין חובה שהן תגענה אליו, מקוממת. משרד הפנים, כזכור, עדיין שייך לרשות המבצעת וזו אמורה לבצע את לשון החוק. בחוק הבחירות נקבע במפורש שיש לשלוח הודעות לבוחר לכל בעלי זכות ההצבעה, ועל הודעות אלו להגיע לנמענים לפחות 21 יום לפני הבחירות. כל עוד החוק בתוקף, על משרד הפנים למלא אותו כלשונו.

"עד כמה מגוחכת הטענה בדבר אי חשיבותן של ההודעות לבוחר, ניתן ללמוד מלשון המכרז אותו פרסם משרד הפנים עצמו ובו נכתב: 'משלוח ההודעה כאמור, אינו רק בבחינת חובה המוטלת על שר הפנים, כי אם בעל חשיבות עליונה בקידום הדמוקרטיה - בכלל ועקרונות היסוד בדבר הזכות להצביע בפרט'. לא היינו מנסחים זאת טוב יותר. חברת דואר ישראל שבה ומתריעה כי כיוון שלא נלמדו הלקחים מהבחירות הכלליות, גם הפעם למעלה ממיליון בעלי זכות הצבעה לא יקבלו את ההודעות לבוחר".