4 מניות אנרגיה שאתם חייבים להכניס לתיק ההשקעות

עד שתתבהר הצמיחה העולמית נמשיך אמנם להמליץ "משקל חסר" על המגזר, אך פועלות בו כמה חברות ציוד ותשתיות מומלצות להשקעה

הקיץ הגיע והחום עולה, לא רק בארץ או בארה"ב - שם שוב נרשם קיץ חם מהממוצע, אלא גם בשוקי ההון הממאנים להצטנן. תנודתיות רבה בחודשים האחרונים במחירי המניות, האג"ח, המט"ח וחלק מהסחורות מזכירה לנו, כי בשוקי ההון בעולם אין חופשות.

נתונים חשובים המתפרסמים בימים אלו - הצמיחה שאמורה להיות נמוכה ברבעון השני, הודעת הפד לגבי מדיניותו, ובעיקר דוח המשרות ביום שישי הקרוב - מבטיחים לנו מידע נוסף, שהוא כה חשוב היום לשווקים, ואשר השפיע בצורה מהותית בתקופה האחרונה על מחירי הנכסים.

מלבד התנודתיות במחירי המניות והאג"ח, בציפייה לפעילות הפד בספטמבר או לכל המאוחר בדצמבר, שעליה הרחבנו כאן בטורים האחרונים, בולטת העלייה החדה במחירי הנפט. זו הסתכמה ביולי בלבד בכ-11% בחוזים הקצרים על הנפט בארה"ב (WTI), בניגוד לעלייה מתונה בהרבה במחיר הנפט באירופה (ברנט) שהסתכמה בכ-5%. מתחילת אפריל בולטת עוד יותר השונות - מאז עלה ה-WTI בכ-16%, לעומת היחלשות שנרשמה בברנט.

מדוע הנפט זינק?

הפרש המחירים הזה, שעמד במארס על 16 דולר, התאפס כשהמחירים השתוו בחוזים הקצרים בחודש יולי, בראשונה מאז 2011. ממה נובע, אם כך, הזינוק בנפט בארה"ב, ומה זה אומר לגבי המלצת "משקל חסר" שלנו לתחום האנרגיה בשנה האחרונה.

הסיבות לעליית מחיר הנפט בארה"ב הן רבות ומגוונות: הראשונה היא ירידה חדה יחסית בשבועות האחרונים במלאי הנפט בארה"ב - ירידה שעדיין משאירה את המלאי ברמה של כ-5% מעל הממוצע בחמש השנים האחרונות. בתרגום לימי מלאי מדובר על ירידה חדה מכ-27 ימי מלאי ברבעון הראשון של השנה לכ-22 ימי מלאי בסוף השבוע שעבר.

הסיבה השנייה היא עלייה חדה יחסית בביקוש לנפט בחודש האחרון - ביקוש יומי של 19.7 מיליון חביות, או גידול של 4.1% שנה לאחור. חלק מהעלייה היא עונתית, וחלקה נובע מגידול בכושר זיקוק בתקופה האחרונה לאור השלמת כמה מפעלים וסיום תקופת תחזוקה ארוכה במפעלי זיקוק אחרים. יש הטוענים, כי הסיבה המרכזית לגידול בביקוש היא השלמת צנרת הולכה חדשה בארה"ב, אשר משנה את משוואת הביקושים הפנימיים בארה"ב אל מול היבוא.

בראייה רחבה יותר של השוק העולמי, הירידה הנוכחית והצפויה בטווח הקצר בקצב הצמיחה בשווקים מתעוררים (בהובלת סין, צרכנית הנפט הגדולה בעולם אחרי ארה"ב) עשויה להאט את קצב הביקוש לנפט; וכן למתן את העלייה במחירו, תוך השפעה על מחיר הברנט שכאמור ירד בחודשים האחרונים.

הביקוש מסין, העומד על 10.2 מיליון חביות ליום לעומת ייצור יומי של 4 מיליון חביות ביוני, עשוי להתמתן, לאחר שביוני עוד עמד הגידול בביקוש על 5.7% שנה לאחור. בין 2011 ל-2012, לשם השוואה, עלה הביקוש של סין לנפט ב-4%.

באופן כללי, אנו צופים כי הביקוש מכל מדינות ה-OECD ימשיך להתכווץ בשנים הקרובות, לעומת גידול בשווקים מתעוררים, כך שלהאטה בביקוש מצד האחרונים השפעה ממתנת על המחירים העתידיים. עקום מחירי הנפט משני הסוגים יורד בחוזים לחודשים הקרובים - מה שאומר, כי ההערכה בשוק היא לירידת מחירים לאחר הזינוק האחרון.

בהקשר הגלובלי ניתן לציין גם את המעבר לתחליפי נפט, בעיקר בארה"ב ובקנדה, שימתן ביקוש עתידי; ומנגד, את החשש מפני חוסר יציבות באספקה ממדינות דוגמת אירן, ניגריה, לוב ועירק, ובצורה פחותה מחוסר היציבות במדינות כמו מצרים, תימן וסודן.

ביצוע חסר מול S&P

מבחינת מדד האנרגיה, הנסחר בתעודה XLE, אנו מוצאים, כי בשנה האחרונה היה ביצוע חסר של התחום ברמה של 3.8% מול 500 S&P, למרות העליות האחרונות. המלצתנו היא להתמקד בחברות בתחום הציוד והתשתיות (E&P, Equipment&Services), שחלקן מתמחרות מחיר נפט הנמוך בכ-20% ממחירו הנוכחי.

Halliburton היא חברה המציעה מגוון רחב של שירותים, אשר ברבים מהם היא מובילה עולמית. הכנסותיה מתחלקות שווה בשווה בין צפון אמריקה לשאר העולם - המזה"ת ואסיה מהווים 17% מהכנסותיה, אירופה ואפריקה 18%, ואמריקה הלטינית 14%. החברה הכתה בתוצאותיה לרבעון השני את הערכות האנליסטים, וצמחה בהכנסותיה ב-8% לעומת 6%-7% של המתחרות. הכנסותיה צפויות לעמוד השנה על כ-30 מיליארד דולר ורווחיה על 2.9 מיליארד דולר. רווחים אלו צפויים לזנק ל-3.6 מיליארד דולר בשנה הבאה.

Schlumberger היא החברה הגדולה בעולם לציוד ושירותי קידוח, ובמרבית הסגמנטים שבהם היא פועלת, היא מובילה עולמית. כ-70% מהכנסותיה הם משווקים בינלאומיים בחלוקה של 28% לאירופה ואפריקה, 24% למזה"ת ואסיה, ו-17% אמריקה הלטינית. החברה הכתה את תחזיות הרווח של האנליסטים, בזכות שיפור יפה במרווחים, כמו גם הגדלת נתח שוק בשווקים הגלובליים ובצפון אמריקה. הכנסות החברה צפויות לעמוד השנה על 45.6 מיליארד דולר ורווחיה על 6.3 מיליארד דולר. רווחים אלו צפויים לצמוח ל-7.5 מיליארד דולר בשנה הבאה.

Anadarko (סימול: APC) היא חברת חיפושים והפקה עם פעילות ענפה בארה"ב. היא אחת החברות המובילות במפרץ מקסיקו, ויש לה פעילות גם באפריקה, סין, אלסקה וניו זילנד. החברה הכתה את תחזיות האנליסטים בדוחותיה, שפורסמו השבוע, בעיקר על רקע שיעור מס נמוך מהצפוי. החברה העלתה את מינימום הגידול בהכנסותיה השנה מהפקה ל-5%-7%, והציבה יעד שאפתני של צמיחה רב-שנתית של 7%. הכנסות החברה צפויות לעמוד השנה על כ-10 מיליארד דולר, והתמחור שלה, על פי מספר פרמטרים, הוא מהזולים בתחום.

EOG Resources היא חברת חיפושים והפקה של גז ונפט הפועלת בעיקר בארה"ב, קנדה, בריטניה, סין, ארגנטינה וטרינידד. החברה, שעקפה משמעותית את תחזיות הרווח לרבעון הראשון, צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון השני ב-8 באוגוסט. בכנס, שנערך במהלך יולי, פרסמה החברה תחזית אופטימית במיוחד להפקת הנפט בקצב דו-ספרתי של כ-15%, וצמיחת הכנסות כוללת של כ-10%. הכנסות החברה צפויות לעמוד השנה על 7.4 מיליארד דולר, והרווח צפוי לצמוח ב-2014 בכ-17% לעומת השנה.

לסיכום, למרות ההערכות להתאוששות בצמיחה בשווקים המפותחים, עליית המחירים האחרונה בנפט בארה"ב צפויה להתמתן, על רקע החשש מהשלכות התמתנות הצמיחה בשווקים המתעוררים. אנו חוזרים על המלצתנו, "משקל חסר" לענף, עד שתתבהר תמונת הצמיחה העולמית, בדגש על סין, הודו ורוסיה - שלוש מחמש הצרכניות הגדולות בעולם היום.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות האנרגיה UBS
 מניות האנרגיה UBS