הדשנים הם סנונית מבשרת

הודעת אורלקלי היא פרומו למצב כלכלת העולם ועונת הדו"חות

סביר להניח כי עד שעה זו כבר נכתבו עשרות עבודות אנליזה על המהלך הדרמטי עליו הכריזה אתמול ענקית הדשנים אורלקלי: שבירת קרטל האשלג שתוביל לירידה חדה במחירו. מרבית העבודות התייחסו קרוב לוודאי להשפעת המהלך על חברות הדשנים העולמיות, אך האם לשבירת הקרטל ישנה משמעות גדולה יותר?

אורלקלי הסבירה כי המהלך נובע מכך שעניינים פנימיים בקרטל - האחראי לכ-45% מאספקת האשלג העולמי - הגיעו למבוי סתום. אך לא בטוח שזו הסיבה האמיתית.

בחודשים האחרונים נפוצו ידיעות על כך שאורלקלי דוחה את חתימת ההסכמים עם סין לחציון השני של 2013, לכאורה עקב הצטברות מלאים בסין, וחוסר רצון של החברה להתפשר על מחיר האשלג. במקביל, פוטאש הקנדית הורידה את תחזיות ההכנסות והרווח שלה לשנה הקרובה. כך שאיתותים בנוגע להאטה בשוק הדשנים הצטברו בתקופה האחרונה, וייתכן שהירידה במחיר היא הסיבה של אורלקלי להגדלת התפוקה, ולא להיפך.

לנסות להבין את הסיבתיות בשוק הדשנים, זה דבר לא פשוט בפני עצמו. שימושו המרכזי של האשלג הוא בתעשיית החקלאות, שם הוא משמש כדשן המאיץ את הגידולים. ההיגיון הבסיסי אומר כי צריך להיות מתאם בין מחיר האשלג למחירן של סחורות חקלאיות. אך, כאמור, קשה להחליט מהי הסיבה ומי המסובב.

מצד אחד, ניתן לטעון כי מחירי סחורות חקלאיות גבוהים, מביאים לביקוש ליבולים מניבים יותר, והדבר מעלה את הביקוש לדשן. מצד שני, אפשר כי מחיר דשן גבוה מביא למחיר סחורות חקלאיות יקר יותר עקב גלגול עלות הדשנים אל המחיר הסופי.

מבחינה שערכנו במחלקת המחקר של מנורה מבטחים, נראה שהמחזור עובד באופן הבא: ירידה בביקוש לסחורות חקלאיות (או הצטברות מלאי זרעים) מביאה לירידה במחירן והדבר מביא לירידה בביקוש לאשלג. לאור זאת, למעט אירועי מזג אוויר, ניתן להניח שישנו מתאם בין מחזור כלכלי למחירי סחורות חקלאיות (או סחורות בכלל), ואחד מהאיתותים בתהליך הוא מחיר האשלג. ואם אכן כך, הרי שההודעה הדרמטית אתמול מהווה איתות נוסף לצמיחה החלשה בעולם, ובעיקר בשווקים המתעוררים.

להערכתנו, צריך להיות ברור כי לאורלקלי לא הייתה כל סיבה לפרק את השוק אם הייתה רואה שיש דרך לשמר אותו, או אם הייתה רואה מולה ביקוש קשיח לאשלג. אך מכיוון שהביקוש יורד, והיא צופה ירידת מחיר עקב כך, היא מיהרה לנצל נכסים אחרים שיש לה - כמו הובלה ברכבות - על מנת להשיג נתח שוק על חשבון מחיר ומתחרים.

איתות נוסף לחולשה עולמית

מעבר לכך, מהסיפור של אורלקלי ניתן להשליך לא רק על הכלכלה העולמית, אלא גם על שוק המניות ועונת הדוחות. סקטור הדשנים כולו, היה עד אתמול מתומחר בצורה הוגנת לכאורה.

אתמול ראינו סוג של אזהרת רווח, שהמחישה את הפער שבין שוק המניות לכלכלה האמיתית. מכפיל רווח עתידי הוא נכון רק ביחס לתחזית הרווחים, וכשזו נחתכת באגרסיביות, המניה פשוט יקרה מדי. ייתכן, אם כן, שסקטור הדשנים הוא רק הסנונית ראשונה, ואנו עומדים לראות סקטורים נוספים בהם מחירי חברות יתחילו להתחבר חזרה לכלכלה האמיתית.

אין ספק שההודעה הדרמטית של אורלקלי מהווה איתות נוסף לחולשת הכלכלה העולמית, ומחזקת את התחושה של עונת דוחות חלשה.

הכותב הוא הכלכלן הראשי במנורה מבטחים