חגיגת היועצים עוברת להסדר החוב בפטרוכימיים של פדרמן

אייל גבאי, דורית סלינגר ואחרים מבקשים מאות שקלים לשעה מקופת החברה

הסדר החוב בחברת הפטרוכימיים - שבשליטת דיויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל - מתחיל לקרום עור וגידים, לפחות מבחינת התשלומים שלהם יזכו המומחים והיועצים השונים שילוו את ההסדר. ל"גלובס" נודע כי המומחים מטעם בית המשפט, דורית סלינגר ורו"ח עמנואל אבנר, מבקשים עבור עבודתם שכ"ט של 600 שקל לשעה כ"א.

נזכיר כי סלינגר ואבנר, באמצעות חברת DE Finance שהקימו, ביקשו להתמנות למומחים מטעם בית המשפט בהסדר החוב של אי.די.בי אחזקות, בשכר של 750 שקל לשעה כל אחד. בסופו של דבר השניים לא מונו לתפקיד מחשש לניגוד עניינים של סלינגר, שכיהנה כמנכ"לית של חברת הדירוג S&P מעלות עד שנת 2011. היא ואבנר, שכיהן בעברו כסמנכ"ל הכספים של פרטנר ורבוע כחול, הספיקו מאז לכהן כמומחים מטעם בית המשפט בהסדר החוב של חברת מעין ונצ'רס.

בשבוע שעבר נבחרה נציגות אג"ח משותפת בפטרוכימיים, שמורכבת מבית ההשקעות מיטב-דש, מנורה מבטחים (באמצעות שמואל אשל) וכלל ביטוח. מחזיקי האג"ח שבחרו את הנציגות המשותפת החליטו כי משרד עוה"ד קליר- בנימיני יהיה זה שייצג אותם. עבור ייעוצו מבקש המשרד שכר טרחה של 700 שקל לשעת שותף, ושכר עו"ד שכיר מטעם ממשרד יעמוד על 500 שקל לשעה.

זאת ועוד, היועץ הכלכלי לנציגות מחזיקי האג"ח, שרון זאורבך, מנכ"ל חברת MNS ייעוץ (משרד הייעוץ אשר חיבר את הערכת השווי לאי.די.בי פתוח עבור אמיר ברנע ואייל גבאי) מבקש שכר של 500 שקל לשעה. אייל גבאי, שמכהן כיועץ כלכלי לחברת הפטרוכימיים, יקבל כנראה שכר טרחה של 700 שקל לשעה. גבאי, נזכיר, משמש המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש בהסדר החוב של אי.די.בי, ומקבל גם עבור תפקיד זה 700 שקל לשעת עבודה.

לא כולל מע"מ

התשלומים הללו של היועצים והמומחים למיניהם אינם כוללים מע"מ ומשולמים מקופת המזומנים של הפטרוכימיים. זו הכילה בסוף הרבעון הראשון מזומנים בהיקף של כ-265 מיליון שקל, ומתוכם שולמו בסוף חודש יוני כ-30 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ד'.

נזכיר כי היקף החוב הפיננסי של הפטרוכימיים, אשר הנכס היחידי שבו היא מחזיקה הוא 30.7% ממניות בית הזיקוק בחיפה (בזן), הוא 1.9 מיליארד שקל. רוב החוב, כ-1.5 מיליארד שקל, הוא למחזיקי האג"ח בשש סדרות שונות; כ-120 מיליון שקל מהחוב הכולל של הפטרוכימיים, שבניהולו של ערן שוורץ, הוא לקרן בראשית; ו-300 מיליון שקל לבנק הפועלים. לשני הנושים האחרונים יש בטוחות המכסות את ההלוואה שהעמידו לחברה. בעלי השליטה בפטרוכימיים הצהירו זה מכבר כי אין בכוונתם להזרים כסף לחברה במסגרת ההסדר.

לאחר שהחברה כבר הגיעה לפני שנים מספר להסדר פריסת חובות עם הפועלים, נתן הבנק לאחרונה הסכמה עקרונית לדחיית תשלומי קרן ההלוואה, אשר מועד תשלומם הוא בשנים 2013-2016, לתחילת שנת 2017.

אחד התנאים שהציב הבנק לדחיית החוב כלפיו הוא שפירעונות הקרן של נושיה האחרים של החברה יידחו גם הם ל-2017. עקב כך, יצטרכו בפטרוכימיים להגיע להסכמה על דחיית פירעון החוב גם עם קרן בראשית, שהחוב כלפיה אמור להיפרע בשני תשלומים ב-2015 ו-2016, ועם חלק מסדרות האג"ח.

על רקע זה, החליטה החברה שלא להעביר את התשלום שהייתה צריכה להעביר בשבוע הבא למחזיקי אג"ח א', בהיקף של כ-22 מיליון שקל, ודחתה אותו ב-25 ימים. מחזיקי האג"ח של סדרה זו, אשר הינה סדרה פרטית שבה מחזיקים גופים מוסדיים בלבד, התכנסו ביום שני השבוע על מנת לדון בהשלכות אירוע הזה, אולם לא קיבלו החלטות קונקרטיות לפעולה.

פטרוכימיים
 פטרוכימיים