תקשיבו לפישר ונסגור ענין

נתניהו בלחץ בעניין הנגיד. מצב שקשה להפעיל בו שיקול דעת קר

השאלה, כמובן, מה עושים עכשיו בענין הנגיד הבלתי מתמנה. אחרי ששני המועמדים האחרונים, יעקב פרנקל וליאו ליידרמן יצאו מהמרוץ, מה נשאר? המועמדת שנראית הכי מתבקשת היא קרנית פלוג, המשנה לנגיד הקודם ומי שממלאת את תפקיד הנגיד היום, עד שיתמנה חדש וקבוע.

אבל למה בעצם פלוג? בשלב הזה של פרשת המינוי, היא נחשבת למועמדת הראויה בגלל הסיבה הלא נכונה. בתחילת הפרשה היא נחשבה למועמדת מובילה. אבל לאחר מכן, די במפתיע, ביבי שלף את פרנקל, והתברר שהוא לא רוצה את פלוג. למה? - לא ברור.

היו כל מיני השערות ורכילויות, שזה בגלל כל מיני דברים שפלוג כתבה בעבר ושפגעו בראש הממשלה. זה נשמע נורא קטנוני, אבל לא מופרך. אבל האמת? - עד לרגע זה לא ממש ידוע למה ביבי התאנה לפלוג.

האדם הממליץ

בכל מקרה, לא בריא למנות נגידה שהארגומנט העיקרי לטובתה הוא היותה מועמדת מובילה בעבר. זה כשלעצמו לא אומר שהיא גם המתאימה ביותר. אבל יש דבר אחר שכן אומר את זה: האדם הממליץ. במקרים הקודמים זה היה ביבי. הוא היה המביא, וגם המוציא בעל כורחו. הרעיונות שלו, היום אנחנו יודעים, לא היו כל כך מוצלחים בפעם הזאת.

עכשיו נתניהו נמצא בלחץ. לחץ ציבורי, ולחץ של זמן. במצב כזה קשה להפעיל שיקול דעת קר ומחושב. במצב כזה פועלים בחסותה של פאניקה מסוימת, אולי אפילו גדולה. זו סיטואציה קלסית לביצוע טעויות. ספק אם יכול לצאת ממנה נגיד ראוי.

ללא חשבונות ואג'נדות

אם מחברים את הכל ביחד, מגיעים בהכרח אל סטנלי פישר. הכרח שבהחלט לא יגונה. אדם שקול, הגון, חכם, ומאד מנוסה. והעיקר: אין לו אג'נדות וחשבונות פוליטיים ואישיים. והאיש הזה, שהיה נאמן עלינו כנגיד במשך שנים רבות, מציע לתפקיד את קרנית פלוג.

כששמעתי לראשונה את השם, אני מודה שלא היה לי מושג מי ומה היא. המצב הזה לא השתנה, אני עדיין יודע עליה מעט מאד, וחלק מהמידע, המגיע מהתקשורת, אולי גם לא נכון, או לא מדויק.

אבל פישר, לעומת זאת, יודע על פלוג הרבה מאד. אפשר לומר שהוא מכיר אותה לפני ולפנים, שהרי במשך שנים הייתה יד ימינו בבנק ישראל. הוא בוודאי מכיר היטב את כישוריה, את אופייה, את אישיותה. והוא הגיע למסקנה שהיא האדם המתאים ביותר לרשת אותו. אם ביבי יוכל להשתחרר משיקולים לא ענייניים, הוא יעשה טובה לעצמו ולנו אם יאמץ את ההמלצה של האדם שהכי מוסמך לתת אותה.

מודה וטועה מדי

אחת התכונות החיוביות של יאיר לפיד שאין לו בעיה להודות בטעות. רק חבל שהוא טועה יותר מדי.