שינויים בשיעור מס רכישה

התיקון אינו מתנה את קבלת ההקלה בסיום הבנייה אלא בקבלת היתר בלבד

תקנה 2(1) לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), התשל"ה-1974 (להלן:
"תקנות מס רכישה
") קבעה מאז שנת 2000 ועד לאחרונה, כי במכירת זכות במקרקעין או בעשיית פעולה באיגוד מקרקעין ישולם מס רכישה בשיעור של 5%, אלא אם מדובר בבניין או חלק ממנו שהוא דירת מגורים.

שיעור מה הרכישה הנ"ל חל למעשה לגבי כל סוגי הנכסים, פרט לדירת מגורים, כהגדרתה בסעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין.

ביום 25.7.2013 אושר תיקון לתקנות מס רכישה בו נקבע, כי שיעור מס הרכישה במכירת נכס מקרקעין שאינו דירת מגורים יעלה מ-5% ל-6%.

לצד העלאת שיעור מס הרכישה, קבע מחוקק המשנה גם הקלה בשיעור המס, לרוכש אשר יעמוד בשני התנאים הבאים: האחד, שקיימת לגבי הקרקע הנרכשת תכנית כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה המתירה בנייה עליה של דירת מגורים אחת לפחות המיועדת לשמש למגורים. התנאי השני הוא, כי לא יאוחר מתום 24 חודשים מיום רכישת הקרקע, התקבל היתר לבנייה דירת מגורים אחת לפחות.

לרוכש אשר יעמוד בשני תנאים הנ"ל יוחזר 1/6 ממס הרכישה ששילם, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, לתקופה שמיום תשלום מס הרכישה ועד ליום ההחזר, ובלבד שסכום זה לא הותר בניכוי לפי פקודת מס הכנסה. כלומר, שיעור המס של הרוכש שיעמוד בתנאים האמורים יעמוד על שיעור מס הרכישה הקודם, היינו, 5%.

ניתן לשער כי הרציונל העומד בבסיס מתן ההקלה האמורה בשיעור מס הרכישה הוא עידוד הבנייה והגדלת מלאי הדירות למכירה בשוק.

יש לשים לב כי התיקון אינו מתנה את קבלת ההקלה בסיום הבנייה אלא בקבלת היתר בלבד, כך שגם אם בסופו של יום לא תיבנה על הקרקע דירת המגורים, לא תיפגע ההקלה המוענקת.

כמו כן, מלשונו של התנאי הראשון - לצורך קבלת ההקלה בשיעור מס הרכישה - עולה, כי גם אם יתקבל היתר לבניית מבנה לשימוש מעורב, הכולל לפחות דירת מגורים אחת, כגון מבנה לשימוש מגורים ולשימוש מסחרי, ניתן יהיה לקבל את ההקלה האמורה, וזאת כל עוד היתר הבנייה כולל בנייה של דירת מגורים אחת לפחות.

תחילתו של התיקון לתקנות מס הרכישה הוא ביום 1.8.13, והוא יחול על מכירת זכות במקרקעין מיום זה ואילך.