נישואים שניים: האם יש תחליף עסקי למייק-אפ סקס?

הם מבלים ומבלות יחד יותר מאשר זוג נשוי, לכל החלטה משמעות כלכלית, והמתחים בהתאם. G בעקבות השותפות העסקית: איך מוצאים שותף מתאים, מה עושים כדי להימנע ממשברים

לפי הערכות, למעלה מ-80% מהעסקים הבינוניים והקטנים בישראל מנוהלים על-ידי שותפים, וכמו בנישואין גם על הזוגיות הזאת צריכים לעבוד ללא הרף. דוגמאות לשותפויות מוצלחות יותר ומוצלחות פחות יש בלי סוף, גם בחברות שהתפתחו להיות המובילות בעולם - החל בזו המוצלחת בין לארי פייג' וסרגי ברין בגוגל, ועד לזאת שהתפרקה בפייסבוק והפכה לחומר גלם משובח לתעשיית הסרטים.

אבל על דבר אחד אין מחלוקת בקרב הנוגעים בדבר, לטוב ולעתים גם לרע, הקשר שמתפתח בין שותפים יכול אפילו להאפיל על קשר של זוג נשוי. כשזה מצליח, החברה, כמו המשפחה, משגשגת. כשזה לא מצליח - זה נגמר בגירושים מכוערים.

"אין ספק שכשאנחנו מצליחים אנחנו מרגישים יותר טוב, אבל הבעיות בין שותפים נוגעות בדרך כלל להגדרת תפקידים ואיך מקבלים החלטות, והן לא סביב הכסף", אומר עופר ארד, יועץ ארגוני שפתח לפני שנה וחצי את המרכז לפיתוח שותפים ושותפויות. "עבדתי עם שותפויות שגם מאוד הצליחו כלכלית, אבל אם השותפות שלהם הייתה יותר טובה, הם היו יכולים להצליח פי שלושה. אחת הבעיות היא ששותפים לא עובדים על הקשר כי הם עסוקים בשיווק ובלוגיסטיקה ומול הבנקים, ויש בעיות אחרות. הם מתעסקים ביומיום ולא מקדישים זמן לבניית השותפות. הרבה פעמים מה שאנחנו עושים זה פשוט ליצור להם מסגרת שבה הם נפגשים. יש הרבה שותפים שאפילו לא נפגשים ביניהם, ויש גם כאלה שהשותפות ביניהם נגמרה בברוגז לעולמי עד".

- עד כדי כך?

"היו מקרים של שותפים שעבדתי איתם שלא היו מוכנים להיות באותו בניין זה עם זה; לא רק שלא היו מוכנים לדבר, הם כל-כך תיעבו זה את זה שלכל אחד היה משרד בבניין אחר. הם ממש סבלו, וכל היום התעסקו במה השותף השני חושב ואומר. כל-כך הרבה אנרגיה זה גזל מהם לעומת שותפות טובה שמעצימה באנרגיות".

"כשמגיעים אליי שותפים במשבר, זה ממקום קשה של חוסר ודאות ושל יציאה מאיזון", מספרת אלינור שרגאי, מנכ"לית מרכז שאיה לייעוץ ארגוני, שמאמנת שותפים עסקיים. "לפעמים אנחנו יוצאים לטבע כדי לנקות את הראש ולדבר שם. יש דמעות ויש דרמות, ויש שותף שיגיד 'אני לא רוצה' ויבחר לקום ללכת. צריך לגרום להם לעמוד מול זה, להתמודד ולא לברוח, כי אז בעצם אתה משאיר את השותף שלך לבד".

- גם להתפייס צריך לדעת. איך נראה מייק-אפ סקס עסקי?

"אין מייק-אפ סקס בשותפות עסקית, אבל יש תחושת רפיון; יש איזה אורגזמה, כי כשאנחנו משלימים אנחנו יודעים שאנחנו בדרך הנכונה של העסק".

נוהל סמול טוק בבוקר

בסוף השיחה בינינו עדי הרפז ואפרת לקט יתחבקו. שוב. "זה יישמע דביק, אבל אנחנו מתחבקות מלא", מספרת הרפז, "בכל פעם שקורה משהו טוב בעסק". הן הכירו כשהיו סטודנטיות לפני 13 שנה, מאז הפכו לחברות בנפש ובשנה האחרונה אף לשותפות עסקיות במיזם MOMDAY במסגרתו מעבירות סדנאות, הרצאות ותהליכי אימון לאמהות ומשפחות.

- גם נשים, גם חברות, גם אימהות, ועכשיו גם שותפות. מתכון לתקשורת מורכבת, לא?

"תוך כדי ההבשלה של העסק הייתה לנו שיחה ארוכה מאוד במרפסת של עדי", משחזרת אפרת לקט, "שיחה משמעותית של כללי 'עשה ואל תעשה', ותיאום ציפיות מתוך כל הידע שיש לנו באימון, בזוגיות ובשותפויות".

- תני דוגמה ל"עשה".

"ריטואלים. כל שבוע מתחיל בפגישת עדכון, בכל יום יש לנו נוהל של סמול טוק 45 דקות בבוקר, ואחריו מתחילות לנהל את המשימות. פעם בחודש אנחנו בישיבה גם עם בני הזוג", "ומדי פעם אנחנו לוקחות יום שקוראים לו 'יום סתם להיות עדי ואפרת', ויוצאות לשופינג או קפה", מגלה הרפז. "ולפעמים אנחנו גם סתם שוכבות על הספה בבית, רגל על רגל, ומנקות יחד את הראש מהעסקים".

גברים מחפשים יותר

באתר "שותף" עולות מדי שבוע עשרות מודעות לחיפושי שותפים בעסקים, למעלה מארבעים אלף מאז שעלה האתר בשנת 2010. מייסדו, אור לנצ'נר, מפלח את פרופיל המחפשים ומדווח כי מדובר, באופן לא מפתיע, בקהל של 77% גברים, 40% מהם בשנות השלושים לחייהם, 4% מעל גיל 60, ויש גם אחוז בודד מתחת לגיל 21. כמעט רבע מהם מחפשים שותף למיזם טכנולוגי, במקום השני אלה עסקי המזון ובמקום השלישי נדל"ן. כמעט שאין ייצוג לחיפוש שותפים מהפריפריה, והחיזור נעשה בעיקרו בגוש דן, מספר לנצ'נר, "זאת הקטגוריה הכי גדולה באתר. חלק מהפניות לפרסומים הסתיימו בלא כלום, חלק הסתיימו בשיתופי פעולה כאלה ואחרים, וחלקם הסתיימו בהקמת עסקים חדשים ובהשקעות".

שיעור הגברים הגבוה הוא כנראה הסיבה לכך שבתהליכי הטיפול לשותפים עסקיים, שהוא מעביר משנת 1985 במכון צפנת שייסד, פוגש ד"ר ישראל כץ כמעט אך ורק גברים. בין המטופלים של כץ, שמשמש גם כמרצה במחלקות לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, שותפים שהוא מלווה כבר שנים; "שותפות חיים", הוא מעיד עליהם, "כאלה שמתמשכות לאורך זמן, והמורכבות שם מאוד גדולה. עולה השאלה אם הדור הבא יהיה בתוך העסק, או שכדאי להפריד, ויש שותפויות עסקיות שנשברו על הרקע הזה. שואלים אם עושים הפרדה גמורה בין האישי לעסקי, שלא פעם מאוד מעורבים. כשאנשים עובדים יחד לאורך שנים רבות יש היכרות של המעגלים האישיים, ומאוד סביר שמפתחים יחסי חברות אמיצים".

- אמון חייב להיות בקשר הזה.

"לולא היה אמון לא הייתה שותפות, לכן יש תמיד על מה להישען בזמן משבר. אבל מותר לשותפים גם להגיע למסקנה שזה היה טוב בזמן מסוים בחייהם ותרם לארגון, וכמו בחיים - יש אנשים שבאים לחייך והולכים".

- מדהים איך בני האדם קושרים עצמם זה לזה ונותנים אמון שוב ושוב.

"זה מדהים, אבל גם מובן מאליו; זה היסוד של החיים הארגוניים ושל הקשרים האנושיים - אתה אף פעם לא לבד. גם ברכט כותב ב'גלות המשוררים', שאפילו אצל מנהיגים כמו אלכסנדר מוקדון, תמיד היו עוד אנשים שעשו את העבודה. יש מרקם אנושי ושותפות מתאימה היא כזאת שמצד אחד מחברת את השונים, שזאת נוסחה טובה לחיבור בכל תחומי החיים, ומצד שני יש תשוקה שמניעה לפעול יחד, אנרגיה שמחברת לעשייה".

שותפות שנולדה מחיבור של כישורים מקצועיים, והתפתחה גם לחברות אישית ומשפחתית, היא זו של ג'קי סוויסה ואיתן לוי, אל"מ ותא"ל במילואים, בהתאמה. דרכיהם אמנם הצטלבו במהלך השירות הצבאי - לוי כסגן ראש אכ"א עבד לא פעם עם סוויסה, שהיה ראש מנהלת פרויקט המגורים של צה"ל - אבל השניים לא היו חברים לפני השותפות שהולידה את חברת אילה, שעוסקת בייזום נדל"ן.

הכתבה המלאה - במגזין G