עתירה לבג"ץ: למנוע את ביטול המענקים לדירות בפרירפריה

5 עמותות שזכו במכרזים ביישוב חריש, המנוהלות ע"י חברת באמונה, מבקשות מבג"ץ להוציא צו על-תנאי על ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה

המאבק נגד ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה עולה מדרגה. היום (ד') הוגשה עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר, יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, ממשלת ישראל ורשות מקרקעי ישראל על רקע ביטול המענקים.

במסגרת העתירה, שהוגשה על-ידי 5 עמותות שזכו במכרזים ביישוב חריש המנוהלות על-ידי חברת באמונה, וכן על-ידי מספר רוכשים, מבקשים העותרים מבית המשפט לתת צו על-תנאי על ביטול המענקים, להתערב בהחלטת הממשלה ולקבוע כי יש לבטל את הוראות המעבר שנקבעו או לחלופין להאריכן.

לטענת העותרים, מינהל מקרקעי ישראל גרף לכיסו מאות מיליוני שקלים משיווק המגרשים בישוב חריש, וזאת רק לאחר שהבטיח את רווחיו מהפרויקט, ולאחר מכן החליטה הממשלה על ביטול מענקי המקום ביישוב. העתירה הוגשה באמצעות עורך דין ממשרד יעקב וינרוט.

עוד טוענים מארגני הקבוצות בחריש כי בעקבות ביטול המענקים החליטו חלק מהחברים בעמותות לפרוש מהן, והתוצאה של מהלך זה היא שהעמותות שהעבירו עד היום סכום של למעלה מ-130 מיליון שקל, יכולות למצוא את עצמן בשוקת שבורה, במשבר חמור עד כדי ביטול המכרזים.

"לאחר הזכייה כבר העבירו העמותות העותרות עשרות מיליוני שקלים. והנה, לאחר תשלום ראשון זה הגיעה הבשורה לפיה המענק בוטל, ללא שהעותרים נכנסים או יכולים להיכנס בגדרי הוראות המעבר שפורסמו", נכתב בעתירה. "ברור כי מצב דברים זה משנה את המציאות הכלכלית העומדת בבסיס פעולת העמותות מן היסוד".

עוד נכתב בעתירה כי "אחרי פרסום ההחלטה על ביטול המענק, ונוכח אי-היכולת של רוכשי יחידות הדיור לעמוד בהוראות המעבר הצרות, הודיעו חלק מהחברים בעמותות העותרות כי אין ביכולתם לרכוש את יחידות הדיור בחריש, ועל כן הם פורשים מהעמותות.

"במצב עניינים זה, העותרים שנטלו הלוואות לצורך העמדת ההון העצמי הנדרש לשם קבלת מימון מהבנק, לא יוכלו להחזירן לאחר מכירת הזכויות, ומצבם יורע באופן ממשי. הנה כי כן, העמותות העותרות ניצבות על פי תהום כלכלית, ואישור ביטול המענק עלול לסכל את יכולתן לממש את זכייתן".

לצד הדרישות לדיון נוסף בהחלטה לביטול המענקים, טוענים מגישי העתירה כי גם הוראות המעבר שגובשו אינן ישימות לחברי קבוצות הרכישה: "הוראות אלה הן צרות, ואין בהן מענה. גם אם העמותות העותרות היו מגישות את המסמכים הנדרשים, לשם קבלת היתר בנייה במהירות הראויה, עדיין קשה לראות כיצד היו יכולות לקבל את היתר הבנייה המיוחל תוך 3 שבועות בלבד. מדובר בלוחות זמנים בלתי אפשריים מהבחינה המעשית.

"מעניין לציין כי הוראות המעבר פורסמו ביום 30 למאי 2013, והן קובעות כי תנאי לתחולתן הוא ברכישה עד ליום 22 למאי 2013, קרי שבוע לפני פרסומן. נתון זה ממחיש את חוסר התוחלת בהוראות המעבר מבחינת העותרים ובכלל".

מנכ"ל חברת באמונה, ישראל זעירא, התייחס להגשת העתירה ואמר היום: "מדינה לא יכולה להתנהל כמו אחרון הסוחרים בשוק, והיא צריכה לעמוד בהבטחותיה לציבור. ביטול המענקים מהווה סוג של הונאה וקביעת נורמה פסולה של מינהל ציבורי שלילי".

כזכור, המענק לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה, שבוטל לפני מספר חודשים, התקבל על-ידי הממשלה בחודש יוני 2011. על-פי מענק זה, רוכשי דירה ראשונה ביישובים מסוימים, בהם נכלל גם היישוב חריש, היו זכאים לקבל מענק מותנה בסך של 60 אלף שקל לזכאי משרד הבינוי והשיכון. לצד זה קבעה ההחלטה מענק נוסף המכונה "סבסוד הוצאות פיתוח" בסכום של כ-40 אלף שקל.

בכל הנוגע לחריש, שם מתנהל כבר מאבק ארוך של חברי בקבוצות רכישה ומנהלי הקבוצות, נטען כי רבים מהרוכשים שכבר שילמו כספים והתחייבו לרכוש את הדירות, עשו זאת על בסיס המענקים, שבוטלו באופן מפתיע.

ההחלטה על ביטול המענקים, שכבר אושר בממשלה, התקבלה על רקע עמדת משרד האוצר, שלפיה תוכנית המענקים המדוברת לא הצליחה, ולכן יש לבטלה.

עם זאת, נתונים שסיפק משרד השיכון לגבי הצלחת המענקים דווקא העידו כי במשלך השנתיים בהם ניתנו המענקים דווקא ניכרת השפעה חיובית של אותם המענקים על רכישת דירות בערים בהן ניתן המענק.