המוסדיים כועסים על הדואר ומקימים נציגות אג"ח

דואר ישראל צפויה להתקשות בתשלום האג"ח, אך פועלת להתרחב לתחום הפעלת מסופי המטען בנתב"ג, תמורת דמי זיכיון של עשרות מיליוני ש' לשנה

כעס בקרב הגופים המוסדיים שמחזיקי באג"ח שהנפיקה דואר ישראל. ל"גלובס" נודע, כי המוסדיים מתנגדים לכוונת החברה הממשלתית להרחיב את פעילותה לתחום הפעלת מסופי המטען בנתב"ג. זאת, משום שזכייה במכרז תצריך את הזוכה לשלם דמי זיכיון של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, למשך שנים ארוכות.

מהדואר נמסר בתגובה כי "חברת דואר ישראל זימנה את מחזיקי האג"ח על מנת להבהיר את מצבה האמיתי. החברה בוחנת את פרטי המכרז, ותבצע רק עסקה כדאית מבחינת כלכלית, בטח כזו שהיא יכולה לעמוד בה מבחינה תזרימית ובכל התחייבויותיה. יתרת האג"ח שטרם נפרעה היא בסכום של כ-370 מיליון שקל".

גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח של דואר ישראל טוענים כי "אין מקום לרוקן את קופת המזומנים של החברה, בטרם שתצהיר כי יש ביכולתה לעמוד בכל התחייבויותיה". על רקע הדאגה הגוברת של המוסדיים ממצבה הפיננסי של דואר ישראל, שגייסה 400 מיליון שקל באג"ח לפני מספר שנים, הם פועלים להקמת נציגות מחזיקי אג"ח. כמו כן, בכוונת המחזיקים המוסדיים לקדם מגעים בעניין היכולת להבטיח את תשלום האג"ח גם למול בעל החברה העיקרי - קרי המדינה.

חשש מהסדר חוב או תספורת

כאמור, לאחרונה קיימה דואר ישראל פגישה לא שגרתית, שאף הוגדרה כפגישת חירום, עם המוסדיים שמחזיקים באג"ח החברה, על רקע חששם של אלו כי החברה, שהפסידה אשתקד 107 מיליון שקל לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה.

ככל הידוע, בדוחותיה האחרונים של דואר ישראל דובר על כך שיש לה מקורות זמינים לתשלום בהיקף הנמוך מסך ההתחייבות האמורה, וזאת לצד אזהרה בדבר יכולת ההחזר של החברה. על הרקע הזה, עלו קולות מקרב מחזיקי האג"ח של החברה, המבקרים את כוונתה להשתתף במכרז שיצריך ממנה הוצאה תזרימית ודאית שאינה זניחה, כשמנגד קיימים חששות לקשיים בהחזר האג"ח שהנפיקה.

נציין, כי בחינת המכרז להפעלת המסוף נעשית במסגרת מאמצי הדואר להרחיב את תחומי הפעילות שלו וליצור לעצמו מנועי הכנסה ורווח חדשים. זאת, נוסף על פעילות הדואר המסורתית אשר מצטמקת בשיעור חד, על רקע ההתפתחויות הטכנולוגיות. במסגרת זו דואר ישראל, בניהול חיים אלמוזנינו, השיקה שורת פעילויות ושירותים פיננסיים בשנים האחרונות, תוך שהיא מקיימת מגעים עם שורת גורמים ממשלתיים בנוגע לתמיכה - תקציבית וחוקית - בשינוי מבנה החברה הממשלתית.