OECD: תור הזהב הכלכלי של מדיניות ה-BRIC נגמר

ה-OECD פרסם דוח לפיו בזמן שהמדינות המפותחות, כמו ארה"ב, יפן והאיחוד האירופי מתאוששות מהמשבר ומראות סימנים חיוביים של צמיחה לצד עלייה בתפוקת הייצור, מדינות ה-BRIC מראות סימנים מדאיגים של ירידה בצמיחה

מדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) חוו בשנים האחרונות פרץ צמיחה חזק והובילו את השווקים המתעוררים. אולם, לאור הצניחה בביקוש העולמי לייצוא ממדינות אלה על רקע המשבר הכלכלי, הייצור בהן הולך ונחלש.

ה-OECD פרסם היום (ה') דוח לפיו בזמן שהמדינות המפותחות, כמו ארה"ב, יפן והאיחוד האירופי מתאוששות מהמשבר ומראות סימנים חיוביים של צמיחה לצד עלייה בתפוקת הייצור, מדינות ה-BRIC מראות סימנים מדאיגים של ירידה בצמיחה.

רק אתמול פורסם מדד השווקים המתעוררים של HSBC, שהצביע על כך שפעילות היצור במדינות ה-BRIC נחלשה בחודש יולי האחרון, והגיעה לרמה הנמוכה ביותר מזה 4 שנים, דהיינו מאז המשבר.

פרדריק ניומן, חוקר בבנק HSBC, סבור כי מדינות אלו עדיין לא נהנות מהביקוש והתייצבותן של מדינות מפותחות - ארה"ב, אירופה ויפן. "המפעלים חוו התכווצות בהזמנות היצוא מזה 4 חודשים ברצף", כתב ניומן במכתב ללקוחות. הוא ציין כי בנוסף לכך, קיימים גם סימנים פנימיים מבית, המעידים על קשיים בצמיחה. "סך הזמנות הייצור נפל באופן חד בחודש שעבר, בעוד שהזמנות חדשות לשירותים ממשיכות להגיע באופן מעט מאכזב", הוא אמר.

ניומן הוסיף וציין כי הסכנה העיקרית שבנתונים, טמונה בכך שהם מעידים על סיכון אשר יכול להשפיע גם על שוק העבודה במדינות אלה. "התעסוקה בסקטור הייצור בסין, ברזיל, רוסיה, פולין וקוריאה, למשל, כבר החלה להצטצמצם", אמר ניומן. הוא כאמור הדגיש כי הבעיה העיקרית היא בהשפעה ובהשלכות הרחבות יותר. "ההזמנות צנחו באופן חד באסיה, וזאת למרות שבמערב יש כבר יותר יציבות". הוא, כמו גם כלכלנים נוספים בבנק, חוששים לא פחות מההשפעה הצפויה על סין.

עם זאת, נתונים שפורסמו היום בסין סותרים במידת מה את השקפת ה-OECD. נתוני הסחר לחודש יולי היו טובים בהרבה מהמצופה בשוק, התאוששות חדה לעומת יוני. על פי הנתונים, הייצוא הסיני זינק בחודש החולף ב-5.1% לעומת ירידה של 3.1% ביוני. הייבוא, אשר ירד ב-0.7% ביוני, זינק ב-10.9% ביולי. לשלם השוואה, אנליסטים ציפו לעלייה של עד 3% בייצוא ועד 2.1% בייבוא. בשורה התחתונה, העודף המסחרי הצטמצם ל-17.8 מיליארד דולר לעומת 27.13 מיליארד דולר ביוני.

"כל זה מאשר את תחזיתנו כי הכלכלה הסינית הגיעה לתחתית ותאיץ במחצית השניה. אנחנו רוצים לומר שנגמרו הדאגות בנוגע לסין לשנה הזו", אומר דריוס קובלצ'יק, אנליסט בכיר בקרדיט אגריקול.