מכירת כלל ביטוח מתעכבת - ודנקנר קיבל עוד שבוע מביהמ"ש

שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין, הודיע היום כי הוא דוחה, זו הפעם השנייה ברציפות, את אסיפות הנושים המקדימות על הסדר החוב באי.די.בי אחזקות בשבוע ל-18 בחודש

סאגת הסדר החוב באי.די.בי עוד רחוקה מסיום. היום (ה') הודיע שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין כי הוא דוחה, בפעם השנייה ברציפות, את אסיפות הנושים המקדימות באי.די.בי אחזקות בשבוע ל-18 באוגוסט. נזכיר כי מדובר על הצבעות במסגרתן יכריעו מחזיקי האג"ח לגבי מתווה הסדר החוב הרצוי מבחינתם בחברה.

בהחלטתו כתב השופט כי הוא "ער לקשיים הטכניים עליהם הצביעו הנאמנים ולחשש שלפיו אם יושג הסכם למכירת מניות כלל ביטוח, כמו גם לטענתם שאם תגובש הצעת הסדר על ידי החברה, שלעת עתה לעמדתם ולעמדת נוספים אינה 'בשלה' לא ניתן יהיה לעמוד בלוח הזמנים של כינוס אסיפה ליום 18.8.13...דלתו של בית המשפט פתוחה לנאמנים..".

בכך השאיר השופט אורנשטיין דלת פתוחה לדחיות נוספות במועד כינוס האסיפות. עם זאת הותיר השופט את אסיפת הנושים המכרעת בתאריך 21 לאוגוסט ואת החלטתו בתיק ל-25 באוגוסט.

נזכיר כי אמש הגישו נאמני האג"ח לביהמ"ש בקשה לדחיית האסיפות המקדימות על מנת להותיר מרווח זמנים סביר לצדדים להתארגן לאור התרחשויות עתידיות ובראשן מכירת השליטה בכלל ביטוח ע"י אי.די.בי והכנסת משקיע חיצוני ע"י דנקנר לקונצרן.

ביממה האחרונה התקיימו פגישות מרתוניות בין נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, נאמני האג"ח ועו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני מטעם ביהמ"ש בחברה, עם נציגיהן של לא פחות משלושה גורמים המנהלים מגעים עם דנקנר להשקעה בקונצרן. ‏

מדובר בקבוצת משקיעים בראשות רו"ח דייוויד וולדלר, חרדי מניו יורק, בחברת בי.ג'י.איי הבורסאית הנשלטת בידי האוליגרך תומך חב"ד אלכסנדר גרנובסקי ובמשקיע החדש-ישן אדוארדו אלשטיין.‏‎ ‎היעד המרכזי של המו"מ הוא הזרמת כ-800 מיליון שקל לאי.די.בי, על פי מתווה דנקנר להסדר החוב, אך כלל לא ברור עדיין האם בכוחם של משקיעים הללו לגייס סכום זה.

בד בבד עם הודעת השופט הוציאה היום אי.די.בי עדכון לביהמ"ש לגבי המו"מ למכירת 30% ממניות כלל ביטוח, לפיו כבר בימים הקרובים יופקדו 20 מיליון דולר עבור קבוצת הרוכשים הפוטנציאליים בחשבון נאמנות בישראל, וכי במהלך השבוע הקרוב תגיע לארץ משלחת בכירה מטעם המשקיעים להמשך קיום המו"מ והבדיקות הנדרשות.

נציין כי דיווח זה נעשה בהמשך לדיווח מאמש בו ציינה החברה כי קבוצת הרוכשים למניות השליטה בחברת הביטוח מורכבת משניים: משקיע תאילנדי ומשקיע מהונג קונג, כאשר הראשון צפוי להיות בעל נתח ההחזקה העיקרי בקבוצה. לאחרונה פורסם בכלי התקשורת כי בקבוצת הרוכשים הפוטנציאליים, קבוצת ‏CP‏ התאילנדית (‏Charoen Pokphand‏) שבשליטת ‏Dhanin Chearavanont‏, תאילנדי ממוצא סיני, נמצא שותף מרכזי נוסף - ‏Li Haifeng‏ - בעל הון סיני מהונג-קונג.

בדיווח זה ציינה החברה כי "נותרו מספר נקודות המצריכות עדיין את אישורם של נציגי קבוצת הרוכשים". עוד הוסיפה כי נציגי הצדדים מנסים אומנם להשלים את ההסכם עד לסוף השבוע הקרוב, אך הרוכשים ביקשו שהות של מספר ימים נוספים לצורך בדיקות. במילים אחרות על אף הדיווחים השוטפים והצהרות עורכי דינה של החברה בנושא, ועסקת כלל ביטוח עדיין רחוקה מלהיסגר בימים הקרובים.

יתרה מכך, גם אם יגיע דנקנר להסכמות סופיות עם המשקיעים הזרים, עדיין עומד מולו המכשול העיקרי שהוא קבלת אישור העברת אמצעי שליטה מהפיקוח על הביטוח באוצר בראשותו של הפרופ' עודד שריג. ובמקרה זה קבלת האישור רחוקה מלהיות מובנת מאליה, שכן ייתכן וההליך הזה יתקל בקשיים על רקע היותה של כלל ביטוח אחת ממנהלי כספי הציבור הגדולים ביותר במשק, המנהלת כ-120 מיליארד שקל, מול אי היכרות עם הרוכשים הזרים.