מענקי הדירות בפריפריה - לא לרוכשים מקבלן

הוראות המעבר החדשות לרוכשי דירה ראשונה לפריפריה - לא לרוכשי דירה מקבלן אלא רק לקבוצות רכישה ועמותות

אתמול (ד') בערב הודיע משרד האוצר כי החליט להאריך את הוראות המעבר לקבלת המענק לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה. בזמן שהארכת הוראות המעבר עתידה לסייע לחברי קבוצות הרכישה שיוכלו לכעת לממש את ההטבה עד סוף אוקטובר, נראה היה שגם הקבלנים שבונים ביישובים בהם הובטח המענק יוכלו ליהנות מתקופה נוספת של שיווק על סמך המענקים.

למעשה, הודעת משרד האוצר אף הובילה את הקבלנים בחריש למשל לשקול את הקדמת שיווק הפרויקטים ביישוב כדי לנצל את התקופה הנוספת. כעת מסתבר שהשמחה הייתה מוקדמת מידיי. 'לגלובס' נודע כי הארכת הוראות המעבר אינן מתייחסות כלל לרוכשי דירה מקבלנים אלא רק לחברי קבוצות רכישה ועמותות שיוכלו לנצל את המענק עד סוף אוקטובר. הסיבה לכך היא שבמסגרת הוראות המעבר המקוריות, נדרשו חברי קבוצות הרכישה להוציא היתרי בנייה בלוח זמנים כמעט בלתי אפשרי.

מקור בכיר באוצר סיפר ל"גלובס" כי הוראות המעבר הורחבו על רקע המצוקה של חברי הקבוצות והעמותות שכבר התחייבו בכספים ולא יכלו לבטל את הצטרפותם ללא לספוג קנס ולא בשביל הקבלנים שלהם לא הייתה כל בעיה לעמוד בתנאים. עוד נודע ל"גלובס" כי במסגרת הוראות המעבר החדשות, ייעשה גם שינוי מסויים בצורך הקבוצות להתקשר עם הבנק בליווי בנקאי, בעוד הקבוצות יצטרכו להתחיל את התהליך מול הבנק, וכל נושא הליווי יוכל להיות מוסדר עד סוף השנה.

הוראות המעבר המתוקנות עתידות להתפרסם בתחילת השבוע הבא ולעבור לידי הבנקים בהמשך השבוע. כזכור, ההודעה על ההחלטה להאריך את הוראות המעבר יצאה אמש, שעות ספורות לאחר שחמש קבוצות רכישה ורוכשי דירות ביישוב חריש הגישו עתירה לבג"צ על אותו הנושא. באוצר מספרים כי ההחלטה נפלה טרם הגשת הבג"צ אולם נכון להיום העתירה כבר הוגשה ומגישיה ממתינים לראות את הוראות המעבר המעודכנות כדי להחליט כיצד ינהגו בהמשך. לא מן הנמנע שלמרות ההחלטה החדשה, לא ימשכו אותה מגישיה וזאת לאור קשיים בהוצאת היתרי בנייה בישוב החדש.

בזמן שחברי מטה המאבק נגד ביטול המענקים חוגג את נצחונו, דווקא הקבלנים מתקשים לקבל את הבשורה שהם אינם נכללים בהוראות המעבר החדשות. אוהד סבן סמנכ"ל חברת דונה העתידה לבנות בחריש כ-500 יחידות דיור אמר היום כי גם הקבלנים רכשו את הקרקעות על סמך הבטחת מתן המענקים לרוכשים והחלטת משרד האוצר מפלה בין חברי העמותות לקבלנים. עוד נמסר מיזמי חריש כי הם שוקלים כעת את צעדיהם מול הרשויות בעקבות ההחלטה.

לדברי שמחה גרידינגר, בעלים של חברת הבניה נתיב פיתוח, הבונה בין היתר בחריש ובהר יונה, "אנו עדיין מקווים שההחלטה תחול גם על קבלנים וגם לגבי חוזים חדשים שיחתמו במהלך התקופה עד 31 באוקטובר שכן אם לא כך הרי שמדובר בהחלטה מפלה שיוצרת איפה ואיפה בין חברי העמותות לקבלנים שגם הם ניגשו למכרזים בהסתמכם על המענקים".