דיווח: זימבבואה חתמה עם איראן על הסכם ליצוא אורניום

סגן השר לענייני מכרות בממשלת זימבבואה אומר כי ארצו חתמה עם איראן על הסכם ליצוא אורניום תמורת סחורות, תוך הפרה של הסנקציות הבינלאומיות על איראן - עליהם זימבבואה לא חתומה

הממשלה בזימבובואה חתמה על הסכם סודי עם איראן, במסגרתו תמכור לה אורניום שישמש לתכנית הגרעין שלה - כך דיווח בכיר בממשלו של הנשיא רוברט מוגאבה לעיתון הבריטי "טיימס". ההסכם, שצפוי לעורר זעם במערב, מהווה הפרה בוטה של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על טהרן.

"ראיתי מזכר הבנות לייצוא אורניום לאיראן שנחתם כבר בסוף השנה שעברה", אמר גיפט צ'ימאנקירי, סגן השר לענייני מכרות בזימבבואה. הוא הוסיף כי העסקה תצא אל הפועל על אף שוושינגטון הזהירה מפני השלכות חמורות של המהלך. העסקה צפויה לעורר זעם בקהילה הבינלאומית, בשל הניסיון של ארה"ב ושל אירופה להאט את תכנית הגרעין האיראנית באמצעות סנקציות מרחיקות לכת.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הזהירה כבר לפני שנתיים מעסקה מסוג זה, לאחר דיווח על ביקור של שר החוץ האיראני בזימבבואה, כשמקביל נשלחו מהנדסים איראניים לבדוק מרבצי אורניום במדינה האפריקנית.

בין זימבבואה ובין איראן יש קשרים טובים וארוכי שנים. זימבבואה קיבלה את עצמאותה ב-1980, שנה אחרי המהפכה האסלאמית באיראן. במדינה שולט הדיקטטור רוברט מוגאבה מאז הקמתה ועד היום, כשרק השבוע הוא נבחר לכהונה נוספת בבחירות כלליות שנערכו במדינה. את הבחירות גם המערב וגם האופוזיציה המקומית דחו בטענה כי היו זיופי קולות נרחבים לטובת הנשיא.

מוגאבה עצמו נפגש בעבר עם נשיא איראן הקודם אחמדיניג'אד וארצו לא הצטרפה לסנקציות על איראן שיזם המערב. על זימבבואה כבר הוטלו בעבר סנקציות בינלאומיות בניסיון לרכך את משטרו של מוגאבה ולאפשר לאופוזיציה לקחת חלק בשלטון, ואכן כיום מורגן צ'נגראי, מנהיג האופוזיציה, לוקח חלק בשלטון תחת הנשיא מוגאבה ותנועתו לא נרדפת כבעבר.

אורניום הוא מחצב טבעי שנמצא בטבע בשיעור של 0.71%. אם מעשירים אותו ומעלים את הריכוז שלו באופן מלאכותי, הוא הופך לרדיואקטיבי ולוקח חלק בשרשרת התגובות שמפעילה פצצת אטום. ידוע שאיראן מעשירה אורניום מזה מספר שנים, והמערב ניסה לשכנע אותה מספר פעמים לייצא את האורניום המועשר שברשותה לרוסיה בתמורה להסרת הסנקציות המוטלות עליה.