מגרשי כדורגל מורידים את ערך הנדל"ן הסמוך? לא בדיוק

מחקר: שווי הבתים הקרובים לאצטדיונים של קבוצות הפרמיירליג צמח בעשור האחרון בממוצע של 134%, לעומת עלייה של 68% ביתר הנכסים באנגליה

הנחת הייסוד המקובלת היא שאצטדיוני כדורגל מורידים את ערך הנדל"ן שסובב אותם. הסיבות: ימי משחק - בהם הרעש, ההמולה, הלכלוך שמצטבר ברחובות ובעיות החניה יכולים להרוס את שלוות התושבים.

ובכן, מסתבר שלפחות ככל שמדובר על מרגשים של קבוצות מהפרמיירליג האנגלית - הרי שלא רק שהם לא מורידים את ערך הנדל"ן, הם רק מקפיצים אותו כלפי מעלה. מבדיקה שערך הבנק הבריטי Halifax, וממצאיה פורסמו בבלוג "פוטבול אקונומי", עולה כי מחירי הבתים באיזורים הסמוכים לאצטדיונים של קבוצות הפרמיירליג מוערכים השנה בממוצע של 319.8 אלף ליש"ט, לעומת 136.3 אלף ליש"ט לפני עשור (ב-2003). נתון זה משקף עליית ערך בגובה של 50 ליש"ט בכל יום.

מדובר על עלייה ממוצעת של 134% בשווי הבתים, לעומת עלייה של 68% בלבד שנרשמה באותה תקופה במחירי יתר הדירות ברחבי אנגליה.

האיזור שהתפתח בצורה החדה ביותר מבין אלו של קבוצות הפרמיירליג הוא זה שמקיף את אצטדיון מנצ'סטר סיטי, ה"אתיחאד": ממחיר של 24.8 אלף ליש"ט בממוצע לבית ב-2003, ל-89.4 אלף ליש"ט כיום (260%+). חלק מהעלייה הזאת ניתן לייחס גם לפיתוח מאסיבי שביצעה עיריית מנצ'סטר במזרח העיר במהלך העשור האחרון.

הנכסים באיזור מגרשה של האל סיטי, העולה החדשה העונה לפרמיירליג, זינקו ב-162% במהלך העשור האחרון, מקום שני בבדיקה של Halifax. במקום השלישי והרביעי צ'לסי ופולהאם הלונדוניות, עם זינוק של 102% בנדל"ן הסמוך לאצטדיונים שלהן. יש לציין כי שני המגרשים ממוקמים קרוב אחד לשני, באחד מהאיזוריים היוקרתיים ביותר בלונדון בכלל ובאנגליה בפרט (מחיר בית ממוצע: 851.8 אלף ליש"ט).

הקבוצה היחידה מבין ה-20 שישתתפו העונה בפרמיירליג שהנדל"ן באיזור האצטדיון שלה צנח בעשר השנים האחרונות היא ניוקאסל: 135,251 ליש"ט כיום, ירידה של 11% לעומת 2003.