הזמר רוברט הול: "זמר צריך קודם כל להבין מה הוא שר"

ראיון עם הזמר רוברט הול לקראת פסטיבל המוזיקה הקאמרית בירושלים, "אני מלחין רק שירים; מחפש משוררים נשכחים שמשום מה לא נכנסו לקאנון הספרותי"

לפני שלוש שנים התרחש בפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים רגע מיסטי בלתי נשכח. על הבמה עמד זמר הבאס בריטון רוברט הול (Holl), ששר מחזור שירים מאת שומאן בליווי הפסנתרנית אלנה בשקירובה. כשהגיע הול לאמצע המחזור אפשר היה לחוש באולם ימק"א תחושה נדירה של מעמד נשגב, כאילו הזמן עוצר מלכת. רגעי הקסם האלו הם בדיוק הסיבה שבגללה אנשים הולכים לקונצרטים חיים, ולצערנו הם נדירים מאוד.

בסוף החודש יחזור הול לפסטיבל הבינלאומי בירושלים, שם ישתתף בשני קונצרטים שונים. "כשאלנה מזמינה - אני בא", הוא צוחק בראיון טלפוני שאנחנו מקיימים לקראת הפסטיבל. "אלנה" היא הפסנתרנית אלנה בשקירובה, המנהלת האמנותית של הפסטיבל ורעייתו של המנצח הנודע דניאל ברנבוים.

הול (66) הוא אחד מזמרי הבאס-בריטון המובילים בעולם. יש לו נוכחות בימתית מלאת נוכחות, מוזיקליות עמוקה, וקול באס עשיר ומלא גוונים. חלק מההקלטות הרבות שעשה לאורך השנים אפשר לשמוע גם ביו-טיוב, החל משירים אומנותיים מהרומנטיקה הגרמנית וכלה באופרות של וגנר.

מלחין מחוץ לקאנון

בפסטיבל בירושלים ישיר הול לידר (שירים אמנותיים) מאת בטהובן וברהמס, ובנוסף יבצע גם שירים שהוא עצמו הלחין. "אני מלחין רק שירים", הוא מספר, "ותמיד מחפש משוררים נשכחים שמשום מה לא נכנסו לקאנון הספרותי".

הול נולד ולמד ברוטרדם שבהולנד. לפני עשרים שנה עבר לאוסטריה, וכיום הוא מתגורר עם משפחתו בעיירה בארוקית פסטורלית מחוץ לווינה הבירה. "רציתי לחיות באוסטריה כי עבורי זו הארץ של המוזיקה", הוא מספר. "וינה היא העיר בה חיו שוברט, בטהובן, ברהמס, מהלר ואחרים".

אחד המאפיינים הבולטים בשירתו של הול הוא מחוות עדינות עם היד, שכאילו "מובילה" את הקו המוזיקלי. "זה לא משהו מתוכנן, זה פשוט קורה", אומר הול. "זה בדרך כלל קורה כשאני שר מילה חשובה. זה בא ממשהו פנימי, שאני לא יכול להסביר. הגוף שלי מאוד מעורב בשירה".

- איך אתה שומר על הקול?

"אני נכנס לשגרת אימונים כמה ימים לפני קונצרט. למעשה אני מתאמן היום אפילו יותר מאשר כשהייתי צעיר. אני שותה יין טוב ומקפיד להיות בטבע. זה שומר על הבריאות יותר מכל דבר אחר".

הול הוציא עשרות רבות של הקלטות לאורך השנים, החל מקנטטות של באך וכלה במוזיקה הרומנטית. הוא מתמקד בשירים אמנותיים ואורטוריות, אך עוסק גם בשירה אופראית. בנוסף להיותו זמר מבוקש הוא מכהן גם כפרופסור לשירה באוניברסיטה של וינה.

- איזו עצה היית נותן לזמרים בתחילת דרכם?

"לקרוא את כל החיבורים החשובים של הסופרים והמשוררים מתקופת הרומנטיקה, ולהבין אותם לעומק. זמרים היום שרים בלי להבין את הטקסט ואת היופי שטמון בו. זמר צריך קודם כל להבין מה הוא שר".

- אתה מרגיש שיש שינוי בעולם השירה הקלאסית כיום יחסית לעבר?

"לצערי כן. בעבר היה יותר זמן לזמר להתפתח לאט ולבנות את עצמו. כיום הזמרים עושים קריירות מהירות מדי. יש הרבה זמרים שנראים טוב ומתחילים קריירה, אבל הם עדיין לא מספיק בשלים מבחינה קולית. הם חוששים שיבוא מישהו אחר שיתפוס את מקומם, ולכן ממהרים להופיע לפני שהבשילו. זו טעות, כי אם הכול הולך מהר מדי אז יש סכנה לקול. הרבה יותר נכון לזמר להתפתח לאורך שנים, עם מורים טובים שיודעים מה נכון לך לשיר בכל שלב ומה לא".

אתר הפסטיבל: www.jcmf.org.il/