קווים של שחר וקז תגייס חוב פרטי של 500 מיליון שקל

חברת האוטובוסים תגייס 400 מיליון שקל מקונסורציום מלווים הכולל את הפועלים ומזרחי-טפחות, ועוד 100 מיליון שקל מגופים מוסדיים

חברות התחבורה הציבורית בישראל מגלות את שוק ההון. ל"גלובס" נודע כי חברת קווים, שבה מחזיקים יבואני הרכב יעקב שחר וישראל קז, מקדמת גיוס חוב פרטי גדול של כחצי מיליארד שקל מידי הבנקים הפועלים ומזרחי-טפחות, ומידי גופים מוסדיים.

קווים כבר הגיעה להבנות מול הפועלים, המגבש קונסורציום מלווים שבו צפוי לקחת חלק גם מזרחי-טפחות, בנוגע להלוואה של כ-400 מיליון שקל. סכום נוסף של כ-100 מיליון שקל תגייס החברה מכמה גופים מוסדיים נוספים.

חברת קווים הוקמה בשנת 2000, והיא מפעילה כיום קווי תחבורה ציבורית באשכולות פתח תקווה ובקעת אונו, עפולה והעמקים, בית"ר עילית, חשמונאים, נתניה וחדרה.

בעלי המניות בקווים הם קבוצת מאיר של שחר וקז, יבואנית וולבו והונדה (35%), חברת ההסעות הורן את ליבוביץ (35%) וכן חברות התחבורה א.נ נתניה (15%) של אשר קליינמן ומסיעי אריה שאשא (15%).

גיוס החוב הגדול נעשה לאחר שלאחרונה זכתה קווים במכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית באזור חשמונאים (אזור מודיעין, רמלה, לוד), ובנתניה-חדרה, הצפוי להגדיל משמעותית את פעילותה ולהפוך אותה לחברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה בישראל, אחרי אגד ודן.

כיום מפעילה קווים כ-450 אוטובוסים, ובעקבות הזכייה במכרזים האחרונים היא תגדיל את צי האוטובוסים שלה בכ-650 כלי רכב נוספים, כך שיגיע ל-1,100. עלות כל אוטובוס מוערכת בכ-1 מיליון שקל.

גיוס החוב של קווים מתבצע זמן קצר אחרי הודעת יבואנית הרכב קרסו על השקעה של 93 מיליון שקל שתבצע בחברת "נתיב אקספרס" של משפחת עפיפי מנצרת. כניסתה של קרסו לשותפות נעשית לאחר ש"נתיב אקספרס" זכתה במכרז להפעלת תחבורה ציבורית באשכול הגליל, והסכום הכולל הנדרש לצורך הצטיידות ראשונית והיערכות להפעלת האשכול נאמד ביותר מ-300 מיליון שקל, בעיקר על רכש אוטובוסים חדשים.

מחזור הפעילות השנתי של קווים מוערך כיום בכ-360 מיליון שקל, ובעקבות הזכייה הוא צפוי לגדול ליותר מ-800 מיליון שקל בשנה. עוד מעריכים פעילים בשוק כי רווחי החברה מגיעים לעשרות מיליוני שקלים בשנה.

לקראת הגיוס העניקה חברת מידרוג דירוג A2 לקווים, ומנכ"ל החברה, ערן היימר, אמר ל"גלובס" כי "דירוג החוב של החברה מושפע מפעילותה תחת מסגרת רגולטורית תומכת (שירות חיוני לציבור), המעוגנת בהחלטות ממשלה".

לדברי היימר, הסבסוד הממשלתי המשמעותי שמקבלת החברה "מהווה מנגנון הגנה מפני סיכוני ביקושים, באופן המסיר, כמעט במלואו, את החשיפה לסיכון ביקושים (כמות הנוסעים)".

כמו כן ציין היימר, כי "גיוס זה הוא מהניצנים הראשונים לגיוס מוסדי למגזר התחבורה הציבורית", וכי "ההגנה שמשרד התחבורה מעניק לזכיינים מפני ירידה בביקושים במכרזים האחרונים מקטינה את הסיכונים למממנים ומאפשרת לגופים מוסדיים להיכנס לתחום".

את הגיוס מובילה רוסאריו קפיטל שבשליטת ראובן אבלגון ומזרחי טפחות.