סוף עידן: שופטת הפירוקים ורדה אלשיך פורשת מכס השיפוט

אלשיך, שהייתה אמורה לפרוש באוגוסט 2014, מקדימה את פרישתה לנובמבר הקרוב ■ תוחלף ע"י איתן אורנשטיין ■ לאחרונה נפוצו שמועות על פרישתה בשל פרשת הפרוטוקול המשופץ ■ לשכת עוה"ד: "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא"

סוף לקריירה השיפוטית של השופטת ורדה אלשיך: במכתב ששיגרה היום (ג') לנשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ולשרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה שופטת הפירוקים התל-אביבית על רצונה להקדים את פרישתה ולצאת לגמלאות כבר בנובמבר הקרוב. מועד פרישתה המקורי של אלשיך אמור היה להיות אוגוסט 2014.

בכך שמה אלשיך קץ למסכת שמועות שליוותה את ישיבתה על כס השיפוט בחודשים האחרונים, על כך שבכוונתה לפרוש משיפוט נוכח אירועי פרשת "הפרוטוקול המשופץ".

פשרה בניצוחו של נאמן

בקיץ אשתקד קבע נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, כי אלשיך ערכה שורה של תיקונים מהותיים בפרוטוקול דיון שנערך באולמה בספטמבר 2011, שחלקם נעשו במטרה להחמיר את התלונה שהגישה, בצירוף הפרוטוקול, לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין כנגד אחד מעורכי הדין שהשתתפו בדיון, עו"ד רפאל ארגז.

באוגוסט 2012 סיכם שר המשפטים דאז, יעקב נאמן, על פשרה בין פורום ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין, שקידמו את התלונה ואת ההליכים נגד אלשיך, לבין השופטת.

במסגרת הפשרה התנצלו הצדדים הדדית, אלשיך ביטלה את התלונה המשמעתית נגד עו"ד ארגז, ואילו הלשכה ביטלה את כוונתה לדרוש נקיטת הליכים נוספים נגד אלשיך. אלשיך אף לא חויבה לכתוב מכתב התנצלות כלפי עו"ד ארגז, והנוסח שפורסם בהודעת שר המשפטים שימש מעין התנצלות פומבית הדדית.

הפשרה בניצוחו של נאמן באה זמן קצר לאחר שנשיא העליון, אשר גרוניס, פירסם החלטה בעניינה של אלשיך, שבה הודיע כי על אף ההחלטה החריפה של נציב התלונות על שופטים בעניינה של אלשיך - לא יינקטו נגדה כל צעדים.

גרוניס הסתפק בכך שהבהיר לאלשיך כי הוא "רואה בחומרה" את המקרה, הזהיר אותה מפני הישנות מקרים כאלה בעתיד ותייק את מכתבו בעניינה בתיקה האישי. דבריו גררו ביקורת חריפה ולוו בשמועות שלפיהן השניים סיכמו בחשאי על פרישה מוקדמת של אלשיך מכס השיפוט. שמועות אלה הוכחשו, ואולם כעת נראה כי היה בהן ממש.

יו"ר פורום ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין, עו"ד אפרים נוה, מסר בתגובה להודעת הפרישה של אלשיך: "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. השופטת אלשיך היא בעלת זכויות רבות במשפט, אך התעקשותה לאחוז בקרנות המזבח לאחר שהתבררו מעשיה בפרשת הפרוטוקול ששיפצה, ונוכח ממצאי נציב התלונות על שופטים, היוותה כתם כבד על המערכת המשפטית. אנו מאחלים לאלשיך הצלחה בכל אשר תפנה".

סופה של תקופה

פרישתה הקרובה של השופטת המחוזית ורדה אלשיך מכס השיפוט מסמנת גם את סופה של תקופה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט, חלשה על מחלקת הפירוקים והכינוסים במחוזי בתל-אביב במשך שנים ארוכות ועיצבה אותה כצלמה וכדמותה.

לאורך שנות עבודתה דנה אלשיך, 69, בתיקים הבולטים והחשובים בתחום, בהם תיקי הכינוס והפירוק של רשתות, קבוצות וחברות כמו קלאבמרקט, פיקנטי, תבל, טאוור אייר, התעשייה הצבאית (תעש), פויכטונגר, ברגר קינג, פיצה מטר, אמבלייז, אפריקה ישראל, הבנק למסחר, דלק נדל"ן ועוד.

לדברי עו"ד ד"ר יוסי שגב, שהרבה להופיע מול אלשיך לאורך השנים, תחת הנהגתה של אלשיך הפך בית המשפט המחוזי בתל-אביב 'לאורים ותומים' בנושאים משפטיים שונים. "בית המשפט בתל-אביב, שהוא הגדול בארץ, ריכז אליו את הדיונים בנוגע לעסקים הכי גדולים, ואלשיך התוותה בפסיקותיה את הדרך גם בנושאים של אחריות מנהלים, תספורות, התנהגות של מנהלים ושל נושים ובנושאים נוספים".

- אילו תכונות איפשרו לשופטת אלשיך להצליח בתפקידה?

עו"ד שגב: "יש בה שילוב נדיר של יכולת מסחרית - היכולת 'לא להרוג עסקים' לצד יכולת משפטית - היכולת ללכת בהתאם למה שדורש החוק. אלשיך קבעה נוהגים וכללים שאפשרו לשני הדברים לחיות ביחד. היא לא הייתה ממהרת להוציא צווי פירוק, נותנת לצדדים זמן להגיע להסדרים, ולכן היא הטביעה את חותמה. היא הייתה שופטת מאוד מעשית, ובית המשפט העליון נתן בדרך-כלל גיבוי להחלטותיה, ולא הפך אותן".

עו"ד אייל רוזובסקי מסכים עם שגב כי אלשיך תיזכר כשופטת פורצת-דרך. לדבריו, "חלק גדול מדיני הבראת החברות התפתחו בעקבות פסיקותיה. למעשה, אלשיך פיתחה כמעט במו-ידיה את 'צ'פטר 11' הישראלי, שבאחרונה זכה לעיגון בחקיקה הישראלית" (מדובר בבקשת חברה בקשיים להגנה מהליכי פירוקה על-ידי נושים, הליך פופולרי מאוד בארה"ב, כאשר חברה חשה כי נושיה צפויים לבקש מבית המשפט לפרקה ולמכור את נכסיה - ח"מ.).

פעלה כשריף - לטוב ולרע

איש אקדמיה בכיר אמר ל"גלובס" כי "כשמסתכלים על תחום הפירוקים והכינוסים בישראל, אין ספק שהתחום הוא ורדה אלשיך. המשק עבר בשנים האחרונות תהפוכות שהחקיקה לא הצליחה לעקוב אחריהן, ואלשיך נתקלה בהן בשטח ופתרה אותן".

עו"ד גיא גיסין מגדיר את פרישתה של אלשיך משיפוט כאירוע "מצער מאוד". "אלשיך עיצבה את המסלול וחצבה בסלע את ההלכות והדין לעולם חדלות-הפירעון הישראלי. היא ידעה תמיד למצוא את הדרך להגנת הנושים מחד גיסא, ולהגנה על העסקים, העובדים והישרדותם".

לדבריו, "אלשיך משאירה לכולנו מורשת מפוארת וכללים מנחים".

אמנם אלשיך הייתה שופטת מבריקה ופורצת-דרך מבחינה משפטית, אבל הדרך שבה היא ניהלה את הדיונים המשפטיים הייתה שנויה במחלוקת. היא נחשבה לשופטת קצרת-רוח, אפילו קפריזית, שלא מהססת לגעור במתדיינים בפניה ולומר להם מה היא חושבת.

לדברי עו"ד שגב, "בניגוד להרבה מאוד שופטים, אלשיך אמרה תמיד את מה שהיא חושבת בפנים. אם היא לא האמינה למישהו, היא אמרה לו: 'אני לא מאמינה לך'; ואם מישהו התחכם או משך את הזמן, היא עשתה את מה שצריך לעשות לאדם כזה ולא איפשרה את ההתחכמויות הללו. לכן, אנשים אמרו שהמזג השיפוטי שלה, הישיר והבוטה, הוא לא מזג שיפוטי רצוי או ראוי".

לדברי איש האקדמיה הבכיר, "ברובד האישי, אלשיך פעלה כשריף - לטוב ולרע. באולם של אלשיך החוק היה החוק שלה. זו לא סיטואציה נוחה וטבעית, כי כללי המשחק צריכים להיות ברורים. במובן הטוב של המילה, היא לקחה את החוק לידיים; במובן הרע - זה לא תמיד הדבר הכי נוח ונכון".

- אלשיך נאלצה לקחת את "תפקיד השריף" בגלל התחום שבו עסקה?

"היא שמחה לקחת על עצמה את התפקיד הזה, ושמה את עצמה הרבה פעמים במרכז. הפן האישיותי שלה בהחלט הכתיב הרבה דברים. אני חושב שזו לא הדרך הנכונה. היא נבונה, ויש לה ניתוחים מרשימים, אבל יש לה לשון חדה מאוד, אולי מדי, ולאורך הדרך הרבה מאוד אנשים נפגעו ממנה ומסגנונה".

בניגוד לעמדת איש האקדמיה, עו"ד שגב לא רואה במזג השיפוטי של אלשיך בעיה מיוחדת - אולי להיפך. "כשעוסקים בפירוקים עומדים בבית המשפט אנשים שהפסידו את כספם, כולם כעוסים, הזמן משחק תפקיד חשוב, ויש אינטרסים נוגדים רבים. במצב כזה אי-אפשר לנהוג במזג שיפוטי של נימוס ועדינות. צריך 'לחתוך בבשר החי', ומהר. לכן המזג השיפוטי של אלשיך תאם למאטריה שבה היא עסקה".

עו"ד רוזובסקי מציין כי קוצר-הרוח של אלשיך למתדיינים הופנה בעיקר כלפי כאלה שאינם בקיאים דיים בתחום. "לזכותה ייאמר כי קוצר-הרוח הופעל במידה שווה למתדיינים מכל הסוגים".

היורש איתן אורנשטיין - "ישר מאוד. סרגל עקום לידו"

מי שצפוי להחליף את שופטת המחוזי ורדה אלשיך בראש מחלקת הפירוקים במחוזי בתל-אביב הוא השופט איתן אורנשטיין (57), שמכהן כשופט מחוזי מאז אוקטובר 2009 וכבר הספיק לדון בכמה תיקים גדולים וחשובים, ובראשם תיק הסדר החוב של קונצרן אי.די.בי.

קודם למינויו לשיפוט עבד אורנשטיין במשך שנים כעורך דין וכשותף במשרד יוסי שגב.

עו"ד שגב אמר ל"גלובס" כי הוא משוכנע שאורנשטיין הוא השופט שמתאים ביותר להחליף את אלשיך בתפקידה, והוא ראוי גם להגיע עד לבית המשפט העליון.

"נתתי מתנה מאוד-מאוד גדולה למערכת המשפט כשאיתן עזב את המשרד ופנה לשיפוט. הוא בחור חכם מאוד, חרוץ מאוד וישר מאוד. 'סרגל עקום לידו'. יש לו ידע משפטי ענק, והוא בא מעולם המעשה, כי הוא עשה אצלנו את התיקים הגדולים ביותר".

גם עו"ד רוזובסקי אינו מודאג יתר על המידה מעתיד מחלקת הפירוקים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. "כדרכו של עולם, אנשים מגיעים לשלב שבו הם פורשים, ויש להם ממשיכי דרך. קרוב לוודאי שמחליפיה של אלשיך ימשיכו מאותו מקום שאליו הגענו מבחינת הדין המהותי, איש-איש עם סגנונו".

ואיש האקדמיה הבכיר מסכם: "העמדות שלי אינן תמיד כמו אלה של אורנשטיין, אבל יש לו מזג שיפוטי טוב משל אלשיך, ואני חושב שהוא בחירה מצוינת. מההחלטות של אורנשטיין עד כה רואים השפעה ענקית של אלשיך עליו, אבל יש להניח שבבוא הזמן הוא יפתח סגנון משלו".