בבילון מאשרת את חשיפת "גלובס": מגעים למיזוג עם IronSource

איירון סורס, אשר הוקמה ב-2009, מספקת פלטפורמה להפצת תוכנה ולהורדה של תוכנות מהאינטרנט ■ בבילון טרם הוציאה לפועל את תוכניותיה לרישום כפול בוול סטריט, ככל הנראה על מנת למצות את אפשרות המיזוג

עוד מיזוג בין שתי ענקיות אינטרנט ישראליות עומד על הפרק. אתר "גלובס" חשף היום, כי חברת בבילון של נועם לניר מהלת מו"מ למיזוג עם חברת איירון סורס (IronSource). שוויה של איירון סורס, שמספקת פלטפורמה להפצת תוכנה ולהורדה של תוכנות מהאינטרנט, יעמוד בעסקה, על פי ההערכות, על כ-400 מיליון דולר - מה שיהפוך את המהלך, אם ייצא לפועל, למיזוג בין שווים ויאפשר את הנפקת החברה המאוחדת בוול סטריט לפי שווי של כמיליארד דולר.

בעקבות הפרסום הראשוני באתר "גלובס" זינקה מניית בבילון, והיא משקפת לחברה שווי של 1.4 מיליארד שקל.

החברה מצדה אישרה את המגעים למיזוג בדיווח לבורסה. בהתייחס למשמעויות העסקה, ציינה בבילון כי "מבנה עסקת המיזוג, תנאיה והמחיר שישולם טרם סוכמו, והם נמצאים במשא ומתן".

המו"מ בין בבילון לאיירון סורס מגיע מספר כמה שבועות לאחר שנודע כי שתי ענקיות אינטרנט ישראליות אחרות, פריון הציבורית וקונדואיט, מנהלות מו"מ למיזוג פעילות. בשני המקרים, אם המיזוג ייצא לפועל, ישמשו החברות הציבוריות (בבילון ופריון בהתאמה) קרש קפיצה עבור החברות הפרטיות המתמזגות עמן להפוך לציבוריות בתל אביב ובוול סטריט (הגם שבבילון נסחרת בינתיים בתל אביב בלבד).

איירון סורס הוקמה ב-2009 על-ידי המנכ"ל תומר בן זאב, תמיר כרמי ואייל מילרד. החברה החלה את דרכה כספקית תוכנה להפצה של תוכנות חינמיות, שהפכו לפופולריות מאוד בעידן האפליקציות.

במשך הזמן הפכה איירון סורס לאחת השותפות הגדולות של גוגל, ובין השאר נעזרה בשירותיה גם בבילון, בהפצת תוכנת התרגום שלה ותוכנות חינמיות אחרות, בתחומי האבטחה, תשתיות המחשוב והמשחקים.

סבב הגיוס הרשמי היחיד של איירון סורס התבצע בשלהי2011, בהיקף של 15 מיליון דולר, והובילה אותו קרן ההון סיכון כרמל. באתר חברת המחקר IVC נכתב כי היקף המכירות של החברה ב-2012 עמד על כ-130 מיליון דולר, וכי את השנה הנוכחית עתידה איירון סורס לסיים עם מכירות של כ-220 מיליון דולר.

בבילון, הפעילה בעיקר באספקת שירותי פרסום ושיווק באינטרנט המבוססים על מנועי החיפוש, וכן במכירת מוצרי תוכנה בתחום התרגום, סיימה את 2012 עם מכירות של כ-680 מיליון שקל, והיא ממשיכה בקצב מכירות דומה גם בשנה הנוכחית, ללא צמיחה. המכפיל שבו מתומחרת בבילון בבורסה בתל אביב כעת הוא קרוב לפי שניים על המכירות.

שיתוף פעולה עם גוגל

המספרים של איירון סורס עצמה כבר מאפשרים לה לשקול הנפקה ולהפוך לחברה ציבורית. בבילון, שלתוכה היא עשויה להתמזג, בחנה בתחילת השנה רישום למסחר בנאסד"ק, במקביל לתל אביב, והחליטה לדחות את המהלך בינתיים, ייתכן שכדי למצות את אפשרות המיזוג.

נושא משותף אחר בין שתי החברות הוא שיתוף הפעולה עם גוגל. גם עבור בבילון מספקת ענקית האינטרנט העולמית את מרב ההכנסות, הנובעות משירותי פרסום ושיווק באינטרנט, המבוססים על אספקת תרגום לשאילתות החיפוש במנועי חיפוש.

ביולי סיכמה בבילון את הרבעון השני של השנה, שבו היא מפרטת כי 43% מהכנסותיה נבעו מגוגל (לעומת 84% ברבעון המקביל ו-66% ברבעון הראשון של 2013), 32% מיאהו (לעומת פחות מ-10% ברבעונים הקודמים) ו-25% משותפים וממקורות הכנסה אחרים.

על בבילון עברה שנה סוערת, שבשיאה הודיעה החברה על פרישתו של המנכ"ל, אלון כרמלי, לאחר חמש שנים בתפקיד. טרם נמצא מחליף לכרמלי, וגם לנושא זה, מן הסתם, יצטרך המיזוג האפשרי בין החברות לתת מענה. בבילון של ערב המיזוג כבר לא תהיה אותה חברה שתהיה אחריו - מבחינת סדרי הגודל, האמביציות וציפיות בעלי המניות.

בעלי המניות הגדולים בבבילון כיום הם נועם לניר, עם כ-22%, וחברת ריד אלסוויר (כ-17%). מלבדם מחזיקים בחברה המשקיעים המוסדיים הפניקס והראל - עם 2%-3% מההון כל אחד מהם.

לשתי החברות יש ניסיון מבחינת רכישות, אך לא בסדרי גודל שכאלו; איירון סורס רכשה בתחילת השנה את חברת AfterDownload תמורת 28 מיליון דולר, ואילו בבילון הודיעה ביוני על רכישת הסטארט אפ Woolik בתמורה ל-8 מיליון שקל בלבד.