משבר הדיור? נשארנו בלי כלום

כולם בממשלה מבינים את המצוקה, אבל הבלגן חוגג

לזכותו של רה"מ בנימין נתניהו ייאמר שהוא הבין, ערב הבחירות האחרונות, שרק השארת תחום הדיור במפלגת השלטון תאפשר לממשלה החדשה להזיז משהו בפתרון המשבר של מחירי הדירות. לכן הוא התחייב שמשרד השיכון יישאר בידי הליכוד; שמינהל מקרקעי ישראל יהיה כפוף למשרד ראש הממשלה (תחת אחריות האס שנשלף אז, משה כחלון); והצהיר שהפעם, אחרי עלייה של 70% בשנים האחרונות, הוא יוריד את מחירי הדירות ב-30%.

בפועל, נשארנו עם לא כלום. נתניהו מאשים את הבוחר שלא נתן לליכוד מספיק מנדטים, ובינתיים אנחנו שוב מסתחררים במהירות באותו מקום. כל יום הצהרות חדשות, סיסמאות, רעיונות חדשים, שלא מובילים אותנו לשום מקום. במקום נהג אחד, שירתום את כולם ויוביל אותנו ליעד משותף, אנחנו צופים במחזה עגום של מכוניות מתנגשות.

בתפקיד הנהגים חדורי השליחות והאגו: שר האוצר יאיר לפיד, ידידו והיו"ר המיועד של החברה הממשלתית החדשה לטיפול במצוקת הדיור אורי שני, שר השיכון אורי אריאל, מנכ"ל משרדו שלמה בן-אליהו, מנהל רשות מקרקעי ישראל (המינהל) בנצי ליברמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר - כולם חכמים, כולם נבונים, אבל כולם מתנגשים בכולם בשלל ספינים והצעות סותרות ומבולבלות.

אפילו מגרש המשחקים שינה פתאום מקום: את ראש-העין, התקווה הגדולה לפתרון בעיות הדיור של הצעירים "חצי-שעה ברכבת מתל-אביב", החליף (אחרי שראש עיריית ראש-העין משה סיני שיבש את התוכניות) ג'וקר חדש - קריית-גת, גם היא "חצי-שעה ברכבת מתל-אביב".

מדי יום רואים את הבלגן, חוסר הפרגון והמריבות על הקרדיטים. השבוע הודיעה רשות מקרקעי ישראל שתתחיל לשווק עשרות-אלפי דירות בשיטה חדשה - "מחיר מקסימלי לדירה שייקבע על-ידי המדינה" - בזמן שהחזון של לפיד, שכלול בהסכמים הקואליציוניים ונמצא בלב הדיונים של קבינט הדיור, מייעד את מתחמי הקרקע הגדולים לשיווק עשרות-אלפי דירות להשכרה ולא למכירה.

ולפני מספר שבועות קידם מנכ"ל משרד השיכון בן-אליהו הצעה גרנדיוזית משלו - הפרדת נכסי הקרן הקיימת לישראל מרשות מקרקעי ישראל - שתייצר תחרות בין שני הגופים. אותה רשות נמצאת שבועות בפאניקה, לאחר שלפיד הודיע על הקמת "חברה ממשלתית חדשה לטיפול במצוקת הדיור", שדורכת לה על אותה משבצת.

אחד אחרי השני עסוקים קברניטינו בשליפות ובבעיטות מעל ומתחת לשולחן הממשלה. השבוע הודיע השר אריאל שהוא משחרר 1,200 דירות בקרקעות שישווקו בירושלים וביו"ש. ועוד לפני שהאופוזיציה קמה למחות, קפץ עליו שותפו לממשלה ושר האוצר, בהודעה כי "פרסום המכרזים לשיווק 1,200 יחידות-דיור במזרח ירושלים ובגושי ההתנחלויות הגדולים בעת הזו, הוא טעות כפולה".

ביום שני הגיעו לפיד ואריאל לוועדת השרים לענייני חקיקה, כדי לאשר את הכרזתם מלפני חודשיים (גם אז רבו למי מגיע הקרדיט) על אימוץ חוק הדיור הציבורי של רן כהן במתכונת חדשה, הכוללת שימוש בתמורה מהדירות גם לסיוע בשכר-דירה. אבל שניהם בחרו להפיל בעצמם את החוק, לאחר שהתברר להם כי שרת המשפטים ציפי לבני - עוד חברה בקבינט הדיור - לא תיתן לו לעבור.

השאלה - איזה מכל התוכניות תהיה הכי טובה ונכונה לטיפול במצוקת הדיור בכלל לא רלבנטית. מה שברור הוא, שאי אפשר לצאת למאבק בכל-כך הרבה חזיתות בו-זמנית (השכרה, מחיר למשתכן, מחיר גג ועוד), שגם פונות במקרים רבים אחת מול השנייה.

ואיפה ראש הממשלה, האיש שאוהב לדבר על תחום הדיור ולצאת בהצהרות על פתרונות? נעלם. עדיף להתעמת עם ג'ון קרי ואבו מאזן מאשר לצלול לתוך מאבקי התוכניות והקרדיטים של קבינט הדיור, משרד השיכון והמינהל.