הקבוצה של אורבימד, טקדה וג'ונסון זכתה במכרז חממת הביוטק

החברות שיוקמו בחממה יקבלו מימון של 6.9 מיליון שקל לשלוש שנים

קבוצת BioBoost, שמובילות קרן ההון סיכון אורבימד וחברות הביומד הבינלאומיות ג'ונסון אנד ג'ונסון וטקדה, היא הזוכה במכרז להקמת חממת הביומד, במסגרת תוכנית החממות של המדען הראשי.

הזיכיון לחממה זו, כמו ליתר החממות הטכנולוגיות מאז הרפורמה שנערכה בתחום, ניתן לתקופה של שמונה שנים. החברות שיוקמו בחממה יקבלו מימון של 6.9 מיליון שקל לשלוש שנים. מדובר במימון גבוה ביחס לחברות חממה שאינן בתחום הביומד, וזאת כחלק מן הרצון של המדינה לתת תמיכה מיוחדת לתחום זה. החברות שיוקמו בחממה יהיו ברובן בתחום פיתוח התרופות, ומיעוטן בתחום המכשור הרפואי.

קבוצת ביו-בוסט התחרתה מול קבוצה נוספת שכללה את מנרב ואסטרה זנקה. תנאי הסף של הקמת הקרן הגדירו כי עליה לכלול תאגיד רב לאומי המתמחה בפיתוח תרופות יחד עם שותף פיננסי עם יכולות מימון. בפועל הצטרפו לקבוצה, לצד הגורם הפיננסי, שתי חברות תרופות. אחת מהן - טקדה היפנית - לא פעלה בארץ עד כה.

לדברי ניסים דרוויש, שותף בכיר באורבימד: "הכוונה היא ליצור מערך של חברות העומדות כל אחת בנפרד, אבל יהיה ביניהן קשר. אנחנו לא מגבילים את עצמנו לתחומים כלשהם, בוודאי לא לתחומים בהן פעילות טקדה וג'ונסון. אנחנו מכוונים היטב לחברות שיעשו כסף. החממה לא נועדה למלא את צנרת המוצרים של התאגידים".

באשר להשקעות המשך בחברות הוא אומר: "לא ניתן לחברות שיבגרו מן החממה להיכנס ל'עמק המוות'. כל אחת מהשותפות בחממה הקצתה סכום משמעותי לתמיכה בחברות הטובות, אחרי סיום שלוש שנות החממה. לא נוכל לומר מהו הסכום, אבל אם המדען הראשי דרש X, אנחנו שמים פי שניים או שלושה". על פי תנאי המכרז, המדען דרש השקעה של לפחות 50 מיליון שקל, כך שנראה שהשותפים בחממה התחייבו להשקעות המשך של לפחות 100 מיליון שקל בחברות.