לפיד: "מחירי הדיור - איום אסטרטגי על דור שלם בישראל"

נחתם ההסכם לפינוי שדה דב; לפיד: "ביוני 2016 יעבדו בשטח בולדוזרים" ■ אורי אריאל: "אנחנו בונים בכל מקום - כולל 16 אלף דירות חדשות בת"א"

בטקס מצומצם שנערך הבוקר בחדרון קטן בנמל התעופה שדה דב בתל אביב, כאשר ברקע עשרות מפגינים המפריעים למהלך האירוע, נחתם היום רשמית ההסכם לפינוי שדה דב.

החתימה הפיזית על ההסכם, האקט הסמלי שהתקיים בפועל היום, מסכם שנים ארוכות של דיונים וויכוחים על פינוי השדה האזרחי והצבאי מהמקום ובניית כ-16 אלף יחידות דיור במקומו. על פי לוח הזמנים הנוכחי, עתיד שדה התעופה האזרחי להתפנות בשנת 2016 ועל פי דברי שר האוצר, יאיר לפיד, בטקס: "ביוני 2016 יעבדו בשטח בולדוזרים". שנה לאחר מכן, כך על פי ההסכם גם שדה התעופה הצבאי כבר אמור להתפנות.

שר האוצר לפיד חשף בטקס כי על פי התוכניות ייבנו במקום דירות רבות להשכרה: "חלק גדול מיחידות הדיור שייבנו מתוך 16 אלף הדירות יהיו להשכרה כחלק מתוכנית הדיור הלאומית". עוד אמר לפיד: "מחירי הדירות הם איום אסטרטגי על הדור הצעיר במדינת ישראל שלא יכול לרכוש דירות. אנחנו התייחסנו להוריד את המחירים ונעשה זאת. אנחנו משנים את סדרי העדיפויות וכך, החלטנו ש-230 מיליון שקל מתקציב רשות מקרקעי ישראל ימוענו להסרת חסמים בענף ולא ילכו לקופת המדינה".

בהמשך דבריו יצא גם שר האוצר נגד ראשי הערים ואמר כי "סוד גלוי הוא שחלק מראשי הערים לא רוצים דירות קטנות ולא מקדמים פרויקטים ובכך מונעים פיתרון דיור מבני המקום. הם יהיו חייבים להכריע אם הם בעד או נגד פתרונות דיור לדור הבא".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, התייחס בהלצה לחיכוך בינו לבין שר האוצר הנוגע לשיווק כ-1,200 יחידות דיור בירושלים וביהודה שומרון עליהם הכריז לאחרונה ואמר: " "היום נפתח כאן המו"מ, אבל לא המדיני אלא הכלכלי, והוא גם נחתם, בשיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה להוזלת מחירי הדירות. אנחנו לא בונים רק ביהודה ושומרון ובירושלים אלא גם בתל אביב. נוציא הרבה שיווקים ב-2014 בכל הארץ וזה כולל גם את מחנות צה"ל שמתפנים ונביא שוק חדש של שכירות".

חשוב לציין שבעוד השרים מתייחסים להסכם שדה דב כפתרון למצוקת הדיור, מדובר בתהליך שעוד רחוק ממימוש. במקביל, בעוד שר האוצר מכריז על כך שרוב יחידות הדיור יהיו לשכירות, טרם גובש כל מתווה ליישום תוכנית השכירות המדוברת אן מבחינה תכנונית ואם מבחינת הבנייה עצמה.

כאמור, הטקס עצמו התקיים על רקע הפגנה סוערת של עשרות עובדי ארקיע וישראייר שקראו נגד שר האוצר ומחו על כך שהחתימה מתקיימת עוד טרם הוחלט מה יעלה בגורל פעילות השדה והעובדים. במהלך הטקס אירעה גם הפסקת חשמל אך לא ידוע אם ידם של המפגינים הייתה מעורבת בכך. הטקס כולו התקיים באולם קטן ומחניק, ללא מיזוג אוויר ברוב הזמן כאשר המפגינים הפריעו למהלכו התקין והשתמשו גם בצופרים מה שחייב את הדוברים להפסיק את דבריהם תכופות.

בתגובה להפגנה אמר לפיד: "זה בסדר שאנשים נאבקים על מקום עבודתם. אבל הטענות שלהם לא נכונות. תמיד יש ותמיד יהיו התנגדויות ואנחנו לא מוכנים שזה יעצור אותנו".

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית, שלקח חלק בהפגנה היום אמר: "במדינה מתוקנת, משרד תחבורה לא מקיים טקסים לרגל סגירת שדה תעופה, שעלולה לגרום לפגיעה קשה בתחום התעופה המקומי בטווח הקצר והארוך. חשוב להזכיר כי אין שום "סיבה למסיבה" כאשר סוגרים תשתיות אוויריות תמורת עסקי נדל"ן, בדחיפה של המשרד האמון על ההגנה והפיתוח של תחום התעופה. תפקידו של משרד התחבורה הוא לקדם ולפתח את התעופה, ולא לסגור שדות תעופה שעל קרקעותיהן ייבנו מגדלי מגורים. אגודת התעופה הכללית, יחד עם ארקיע, ישראייר וגופים נוספים יעשו כל שביכולתם למנוע את סגירת השדה, למרות הלחצים הכלכליים האדירים שמופעלים על שרי הממשלה לפנות את השדה ולדאוג לרווחים נאים לחברות הנדל"ן המעורבות בעניין. "