"ביחס לאירופה, מינוף קבוצות הביטוח הישראליות גבוה"

ההסתכלות החדשה של S&P מעלות על ענף הביטוח מלמדת כי בהשוואה עולמית סיכון הענף בישראל הוא "בינוני", שיעור חדירת הביטוח בישראל גבוה - וכך גם התיאבון לסיכון של החברות המקומיות

איך נראה ענף הביטוח הישראלי בפרספקטיבה גלובלית? לאחרונה עדכנה חברת הדירוג S&P מעלות את השיטה שבה היא בוחנת את החוב של חברות הביטוח, והתאימה אותה לראייה בינלאומית. מעלות מצאה, כי "סיכון ענף הביטוח בישראל הוא 'בינוני' (Intermediate Risk) בהשוואה גלובלית. הרמה השלישית בסולם של 1 עד 6".

מיכל גור-כגן, מנהלת תחום מוסדות פיננסיים ב-S&P מעלות, מסבירה בריאיון ל"גלובס" בהתייחס לענף הביטוח הישראלי, כי "הגורמים המשפיעים על הסיכון הענפי הממוצע הם: שיעור חדירה גבוה יחסית; רווחיות נמוכה; מוצרים ביטוחיים ללא סיכון חריג; ורגולציה בעלת סטנדרטים הולמים - אך אכיפה מאתגרת לעיתים, בשל המבנה הקטן והריכוזי של המשק".

גור-כגן מוסיפה כי "מבחינת החדירה לביטוח לנפש ביחס לתוצר, השוק הישראלי קטן יחסית ותחרותי, ושיעור החדירה של הביטוח בו מגיע לכ-6% ביחס לתמ"ג. זהו שיעור גבוה יחסית, וקרוב לשווקים המפותחים. זה אומר שלתעשייה אין עוד הרבה מקום לצמוח בביטוח כללי, וגם בביטוח חיים שיעור החדירה יחסית גבוה".

"אין חשש לחוב"

- מה עוד מאפיין את ההיבטים העסקיים בענף הביטוח המקומי?

"להערכתי אין יתרון עסקי מובהק לאחת החברות הגדולות על פני האחרות - כזה שמבדל את המעמד העסקי שלה באופן שתורם לרווחיות גבוהה יותר לאורך זמן".

בהתייחס לסוגיית ניהול ההון של חברות הביטוח המקומיות, גור-כגן אומרת כי "בשורה התחתונה, תיאבון הסיכון של החברות הישראליות גבוה יותר ממה שאנו רואים באירופה. זה חד-משמעי". כך, לדבריה, "מינוף קבוצות הביטוח המקומיות גבוה בהשוואה לאירופה, בין היתר בשל קיומו של חוב בחברות ההחזקה של חברות הביטוח, דבר המקטין את הגמישות הפיננסית שלהן".

"עם זאת", היא מסייגת, "לחברות הביטוח הישראליות קיבולת ביטוח משנה (capacity) היכולה לתרום לגמישות הפיננסית שלהן בעת הצורך, משום שזה אומר שיש עוד מקום להעברת סיכון החוצה אם יתעורר צורך".

בהתייחס למודל של S&P מעלות לגבי בסיס ההון מותאם סיכון של חברות הביטוח הישראליות, היא אומרת ש"הוא להערכתנו בינוני. הוא מושפע בין היתר ממדיניות חלוקת הדיבידנדים, ואינו מהווה כרית חזקה לתנודתיות ברווחיות. עקב כך הוא מגביל את דירוגי החברות המקומיות לתחתית דרגת ההשקעה בסולם גלובלי - דירוגים בקבוצת BBB".

- מה מצאתם לגבי ניהול ההשקעות של חברות הביטוח?

"תיק ההשקעות חשוף למניות במידה פחותה בהשוואה לחלק מהחברות באירופה. עם זאת, החשיפה באירופה לחוב קונצרני (סחיר ולא סחיר) בדרגת השקעה ספקולטיבית נמוכה מזו הקיימת בישראל. בישראל יש תנודתיות גבוהה מאוד ברווחים, וכתוצאה מכך גם בהון".

- מה עוד אנו למדים על אופן ניהול ההון בישראל ביחס לענף הביטוח באירופה?

"תיאבון הסיכון בא לידי ביטוי בין היתר בהישענות גבוהה יותר על רווחי השקעות, במיוחד קצרי טווח, מאשר על רווחיות יציבה לאורך זמן מעסקי ליבה ביטוחיים. כמו כן, כאמור, ישנו כאן ניהול כרית הון צרה ביחס לתנודתיות הגבוהה".

- יש חשש לגבי דירוג החוב של חברות הביטוח בישראל?

"אנו לא רואים חשש בטווח הבינוני ליציבות חברות הביטוח המקומיות, או ליכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן, דבר שמשתקף בדירוג המבטחים, שנמצא בטווח של 'דרגת השקעה' גלובלית".