אקזיט ענק למייקל דיוויס: מוכר את תכלית ב-92 מיליון שקל

מיטב-דש החליט לממש אופציית רכישה ■ בסך-הכול ירוויח דיוויס ממכירת מניות תכלית כ-207 מיליון שקל

כ-3 חודשים לאחר שמכר את מיטב תעודות סל, בית ההשקעות מיטב דש רוכש את מלוא הבעלות בחברת תעודות הסל שלו תכלית. בית ההשקעות ישלם עבור 40.1% מתכלית 91.6 מיליון שקל, שמהווים פרמיה של כ-0.9% על נכסי החברה. המחיר משקף לתכלית, חברת תעודות הסל השנייה הגדולה בענף, שווי של 225 מיליון שקל.

מיטב דש, שבניהולו של אילן רביב המחזיק כיום ב-59.9% ממניות תכלית, החליט לממש את אופציית הקול (CALL) שבידו, ולרכוש את מניותיו של מייסד חברת תעודות הסל, מייקל דייויס. מימוש האופציה, שניתנה לדש אייפקס עת רכשה 50.1% מתכלית בשנת 2010, צפוי לצאת לפועל הימים הקרובים.

חברת תעודות הסל תכלית, בראשה עומדים איל סגל ודוד אללוף, מנהלת היום כ-26 מיליארד שקל (כ-30% מהתעשייה) והיא נחשבת לגוף חזק, רווחי וצומח. לכן, העסקה, שמחירה הוחלט מראש בעת קביעת האופציה, מיטיבה עם שני הצדדים. את מיטב דאש ייצג בעסקה עו"ד ניר דש ממשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן.

מבחינת מיטב דש, יתרונות העסקה אינם מסתכמים רק בשליטה מלאה בחברה שבבעלותו. בית ההשקעות רוכש את החזקותיהם של בעלי המניות הקיימים (קבוצת MDG שבבעלות מייקל דיוויס, וכן דיוויס עצמו) בפחות מ-1% על הנכסים, כאמור. זאת, שעה שעסקאות דומות בענף נעשו לפי כ-1.3% על הנכסים.

בנוסף, לתעודות הסל יש תרומה משמעותית לרווחי בית ההשקעות, שבדומה לשאר הגופים בענף מתמודד זה תקופה עם שחיקה בהכנסות, ובעיקר מפעילויות הליבה של קרנות נאמנות וקופות גמל. לכן, החזקה מלאה בתכלית צפויה להיטיב עם תוצאות מיטב דש, שכזכור נאלץ למכור את חברת תעודות הסל של מיטב, שהייתה אז השלישית בגודלה בענף (מיטב סל, אגב, נמכרה לפסגות תמורת 153 מיליון שקל, מחיר המשקף 1.5% על הנכסים - בין היתר מאחר שהמכירה נכפתה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, בעקבות מיזוג מיטב ודש אייפקס).

גם מבחינת דיוויס, שנחשב לאחד משחקני הארביטראז' הגדולים בישראל ולמומחה בתחום הנגזרים, מדובר בצעד מבורך. לפני כ-3 שנים, כאשר מכר 50% מתכלית לדש אייפקס, סוכם כי בפברואר 2013 תינתן לדש אופציה לשנה לרכוש את חלקו של דייוויס. עוד נקבע כי באוגוסט 2014 תינתן לדייוויס אופציית פוט, שתחייב את דש לקנות את חלקו, אם ירצה בכך.

דיוויס הקים את תכלית בשנת 2004 בשותפות עם בנק דיסקונט, ומאז הרוויח למעלה מ-210 מיליון שקל, לא כולל הרווחים מפעילות החברה. בשנת 2010, בשל אילוץ רגולטורי על הבנק, השותפות בין קבוצת מייקל דייוויס (80%) לבין דיסקונט (20%), הגיעה לסיומה. דייוויס, שזיהה כבר שהסיכויים למצוא קונה שיסתפק ב-20% מהחברה נמוכים, החליט למכור מחצית ממנה לדש אייפקס תמורת כ-85.5 מיליון שקל.

כעת יקבל דיוויס כאמור כ-92 מיליון שקל נוספים עבור 40% מהחברה, וישלים אקזיט של 207 מיליון שקל.

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש מסר כי "תכלית תעודות סל היא מן המובילות בתחומה, והרחבת האחזקות בה מהווה עוד נדבך המוסיף עוצמה ונתח שוק לבית ההשקעות . איל סגל ודוד אללוף, המנכ"לים המשותפים, ימשיכו להוביל את הפעילות והלקוחות ייהנו מניהול מקצועי ומוביל הנשען על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום עם גב חזק של בית ההשקעות המוביל מיטב דש".