מחפשים לרכוש רכב משומש? ככה לא תצאו פרייארים

סקר של חברת הייעוץ שלדור מגלה כי ירידת הערך בשוק המשומשות הישראלי איטית מאוד, והלקוח הישראלי משלם על משומשת "זקנה" הרבה יותר מערכה האמיתי

אחת האמונות העממיות הרווחות בשוק הרכב הישראלי היא ש"קונים חכמים רוכשים רק רכב משומש". כלומר, ככל שהרכב ותיק יותר על הכביש, כך נמנע הרוכש שלו מלספוג את ירידת הערך האגרסיבית של רכב חדש בשנים הראשונות, והוא פחות מושפע מהרווחיות הגבוהה של היבואנים ומהמיסוי האגרסיבי.

אלא שבפועל מתברר כי המחירים המנופחים ועתירי המיסוי של הרכב החדש בישראל מעוותים גם את שוק הרכב המשומש, אפילו 7 שנים לאחר רכישת הרכב החדש. סקר של חברת הייעוץ שלדור מגלה שירידת הערך בשוק המשומשות הישראלי איטית מאוד והלקוח הישראלי משלם על משומשת "זקנה" הרבה יותר מערכה האמיתי.

הסקר בחן שתי מכוניות נפוצות, מאזדה 3 ופורד פוקוס, וגילה נתונים מרתקים. על מאזדה 3 בת 7 שנים, נדרש הלקוח הישראלי לשלם כ-12.5 אלף דולר. עמיתו הגרמני ישלם על אותה מכונית כ-8,500 דולר, האמריקני כ-7,000 דולר בלבד והבריטי 4,000 דולר בלבד - פחות משליש.

הפער הולך וגדל כמובן ככל שהמכונית צעירה יותר. על מאזדה 3 בת שלוש שנים, שמחיר השוק שלה בארץ הוא כ-22.5 אלף דולר, ישלם הגרמני 13 אלף דולר, והאמריקני והבריטי כ-11 אלף דולר. כל זה רק מחיר רכישה. מטבע הדברים, מכונית ותיקה דורשת יותר חלפים, שעליהם ישלם הישראלי עשרות ומאות אחוזים יותר מעמיתיו בחו"ל.

המיסוי הוא שורש הבעיה

לחוקרים לא היה ספק מה שורש הבעיה: "המחיר הגבוה של רכב משומש בישראל נובע בראש ובראשונה ממחירו הגבוה של רכב חדש בישראל, הנובע בתורו ממיסוי גבוה". עם זאת, קבעו החוקרים, "נראה כי בישראל יש גם שיעור פחת (ירידת ערך) איטי יותר ביחס לעולם, במיוחד בשנים הראשונות".

כדי לזהות מה גורם לפחת האיטי בחנו החוקרים שתי תיאוריות: האם קיים עיוות ב"מחירון הרכב" בישראל, שאינו משקף את מחיר השוק האמיתי, והאם חברות הליסינג שולטות בהיצע הרכב המשומש.

לגבי המחירון גילה הסקר שרק כ-33% מהעסקאות בוצעו במחיר דומה (עד כדי 10%) ל"מחיר המחירון", ו-52% מהעסקאות בוצעו במחירים נמוכים מהמחירון ב-10% עד 20%. אבל החוקרים הגיעו למסקנה שהעיוות נובע בעיקר מההנחות שמעניקים הסוחרים הממוסדים; במכוניות "צעירות" ממוכר פרטי, המחירים קרובים למחירי המחירון. מכאן הסיקו החוקרים כי "גם אם קיים עיוות מסוים במחירון לוי יצחק לעומת מחירי השוק, העיוות אינו גדול".

בסעיף השני גילו החוקרים שלחברות הליסינג דומיננטיות מובהקת במכירת כלי רכב בגילאים 2-4 (37% עד 84% מכלל העסקאות), שזהו גיל המכונית שבו נעשות מרבית העסקאות בשוק המשומשות הישראלי (60%). המסקנה הייתה שלחברות הליסינג יש שליטה על היצע המכוניות המשומשות ומחירו בחלק גדול מהשוק ולכן האינטרס שלהן הוא שמחיריהן יישארו גבוהים.

אז מה ניתן ללמוד מכל זה? שאי אפשר לנצח את "השיטה". מדיניות חליבת מס הרכב, שמרוקנת את כיסו של מעמד הביניים, פוגעים באותה מידה ואולי אפילו יותר מכך (בהשוואה לעולם) בעשירונים הנמוכים יותר, שיכולים להרשות לעצמם רק רכב משומש ישן. צדק חברתי בהתגלמותו.