מדיוונד גייסה 20 מיליון דולר מגופים מוסדיים ישראלים

דו"חות כת"ב: בגמידה סל "סיכוי נמוך להשלמת ניסוי נוסף. החברה הפכה לא מהותית"

חברת הטיפול בכוויות ובפצעים כרוניים, מדיוונד מקבוצת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה הבורסאית, השלימה הבוקר (ג') גיוס של 20 מיליון דולר לפי שווי של 200 מיליון דולר אחרי הכסף, מבעלי המניות הקיימים הכוללים את כת"ב ומספר גופים מוסדיים ישראלים.

כת"ב השקיעה 12.5 מיליון דולר מתוך הסכום ותחזיק לאחר ההשקעה ב-53.5% ממדיוונד. גם ארטה, חברת הניהול של כת"ב, השתתפה באופן עצמאי בהשקעה. ההשקעה צפויה לתמוך בייצור ובשיווק של המוצר של מדיוונד לטיפול בכוויות, שאושר לשיווק באירופה. החברה פועלת למציאת שותף לשיווק המוצר, אולם מעדיפה שלא למכור את כלל הזכויות במוצר. היא מתכננת לקחת חלק מפעילות הייצור והשיווק על עצמה.

גמידה חדלה להיות מהותית

לאחרונה פרסמה כת"ב את הדו"חות הכספיים שלה, ובהם דיווחה על הפסדים של 57.8 מיליון שקל. ההפסד הוא בעיקר כתוצאה ממחיקות של 18.2 מיליון שקל בחברת תאי הגזע גמידה סל ושינוי בשווי בו רשומה חברת הסוכרת אנדרומדה.

כת"ב הודיעה רשמית בדו"ח כי גמידה סל (22%) חדלה להיות חברה מהותית עבורה. זאת, על רקע העובדה כי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, דרשה מן החברה ניסוי גדול נוסף במוצר המוביל שלה, StemEx. בדו"ח נרשם כי "הסיכוי כי אכן יבוצע ניסוי כזה הוא נמוך", שכן עלותו אינה מצדיקה את ההשקעה. גמידה תצטרך כעת לחפש שותף אסטרטגי או לשים את דגש פעילותה על מוצר אחר.

בחברת אנדרומדה, הנמצאת בניסוי שלב III שני במוצר שלה לטיפול בסוכרת נעורים, רשומה הערת עסק חי. כת"ב העבירה לחברה הלוואה של 2.1 מיליוןד ולר, וממתינה גם לפיצוי כספי מטבע עקב שינוי ההסכם בין החברות. לכת"ב די הון להמשיך לממן את פעילות אנדרומדה אם לא ימצאו מקורות נוספים. עוד נמסר בדו"ח כי ברבעון השלישי של 2013 תדווח החברה הבת (54%) קיורטק על תוצאות ניסוי שלב IIb בטיפול בסרטן המעי הגס.

קיצות של 10% בשכר

במקביל לדו"חות הודיעה הנהלת כת"ב על קיצוץ כ-10% בשכרה. הקיצוץ מגיע על רקע שינויים מפליגים בבעלות על כת"ב בשנתיים האחרונות. היא עדיין נמצאת בשליטת כלל תעשיות וטבע, אבל כלל תעשיות עצמה עברה מידיה של IDB אל המשקיע האמריקני לן בלווטניק, ואילו טבע, שבעבר שימשה כמשקיעה לא רק בכת"ב עצמה אלא גם ברוב החברות הבוגרות שלה, מצמצמת בהדרגה את המגעים שלה עם החברה על רקע רה-ארגון שהיא עצמה עוברת, והפסיקה את המימון לרוב החברות הבנות.

על הרקע הזה כת"ב ובעיקר החברות הבנות שלה צריכות להתנהל אחרת מבחינה כלכלית, וצפוי קיצוץ בהוצאותיהן לכל הרוחב, וגם בדרגות הניהוליות. ייתכן וכת"ב תידרש גם להוצאה נוספת בהקשר של רכישת אחזקותיה של טבע בחברות הללו על ידי כת"ב או על ידי החברות עצמן, כדי לשחררן לביצוע הסכמים עם חברות אחרות.

לכת"ב 178 מיליון שקל בקופת המזומנים נכון לסוף הרבעון השני של 2013. זאת, לאחר שבמאי האחרון ביצעה החברה הנפקת זכויות בהיקף של 124 מיליון שקל.

ב-2012 משך מנכ"ל כת"ב ראובן קרופיק סכום המוערך ב-5 מיליון שקל, מהם כ-3 מיליון שקל במזומן ושווי של 2 מיליון שקל באופציות. סמנכ"ל הפיתוח האסטרטגי עמוס בנקירר השתכר 3.8 מיליון שקל במניות ואופציות ושלושה השותפים הנוספים בחברת הניהול קיבלו 1.9 מיליון שקל במזומן ואופציות כל אחד.

יצויין ששכר זה מממן גם את ההוצאות של חברת הניהול, כך שבפועל הוא מתכתחילה נמוך יותר, עוד לפני הקיצוץ.