לקצץ את קצבאות הרבנים

הציבור המאמין מאבד רגישות כשרבנים נקשרים לשחיתות

לפני כמה שבועות כתבתי כאן על השחיטה הכשרה ("גלובס", 28.7.13). התגובות היו זועמת באופן מיוחד. אני פוגע, כך כתבו, באושיות היהדות; היו שהגדירו אותי כאנטישמי, ואחרים כעוכר ישראל. אבל מה שבלט בכל המקרים שהמגיבים לא ממש קראו את המאמר. בטח לא בעיון. הם טענו נגדי שאני קורא לביטול השחיטה הכשרה. ולא היא.

מה שכן כתבתי זה שהשחיטה היהודית גורמת סבל רב לבעלי החיים הנשחטים, כאשר שאפשר לעשות זאת באופן שהסבל יהיה מינימלי. ושלצורך זה ראוי לבחון את כללי השחיטה ולשנותם למטרה זו. לא לבטלה!

לא רוצים לדעת

שאלתי את מבקריי במייל חוזר האם ייגרם נזק כלשהו ליהדות, או לשחיטה הכשרה, אם זה ייעשה באופן שבעלי החיים לא יסבלו, או יסבלו מעט. האם זו דרישה של בורא עולם שבעלי החיים יסבלו כמה שיותר? היו שהשיבו שיש מחקרים המוכיחים שהשחיטה היהודית היא ה"רחמנית" ביותר.

אבל אף אחד מהם לא היה מסוגל להפנות אותי ולו למחקר אחד כזה. למה אני חוזר לעניין ההוא? בגלל התופעה החוזרת על עצמה של אנשי אמונה שהעובדות לא מעניינות אותם.

הם פשוט לא רוצים לשמוע מילה נגד הדת, אפילו אם זו אינה מילה רעה, אלא מילה המנסה לתקן. לא רוצים (לא כולם, כמובן, היו כאלה שכתבו לי שהיו מקדמים בברכה שחיטה "נאורה" יותר).

ללא פרופורציה

למה אני חוזר לעניין ההוא מכיוון שהיום (ג') פרסם עיתון "הארץ" את משכורותיהם של רבני הערים הקטנות. באמת רשימה מזעזעת, מטלטלת. בעיירה של כמה אלפי תושבים מקבל הרב המקומי יותר מ-100 אלף שקל לחודש. אחרים מקבלים פחות, לא בהרבה. תשלומים ללא פרופורציה לגודל היישוב, ללא קירבה למשכורות הנהוגות בשירות הציבורי.

בין מבקרי התופעה לא מצאתי עיתון דתי או חרדי, וגם לא אנשים "מאמינים" בכלל. רבים מהם מגלים כמעט אפס רגישות כאשר רבנים שלהם, האמורים להיות אנשי רוח ולא אנשי כספים, קשורים לתופעות של שחיתות ציבורית. כאשר היה מצופה מהם להיות המבקרים החריפים ביותר.

רבנים וותיקים? - אז מה?

תגובת דובר המשרד לשירותי דת: "כל הרבנים שמופיעים בכתבה הינם רבנים ותיקים שמונו לפני עשרות שנים וכפופים להסכמים ישנים. רבנים חדשים אינם מקבלים סכומים דומים". זה מעודד - אבל לא הרבה. כי על-פי התגובה הרבנים הותיקים ימשיכו ליהנות מסכומים מופרזים מאוצר המדינה, שיסודם בדילים שגם שחיטה כשרה לא תנקה אותם.

למה לא לתקן בצורה משמעותית את המשכורות של אלה? למה לא להחזיר אותם לשפיות - עכשיו?! אם אפשר לקצץ בקצבאות ילדים (צעד נכון!), בטח אפשר לקצץ גם ב"קצבאות" רבנים המוסוות כמשכורות? מה אתה אומר, יאיר לפיד?