הספירה לאחור: ה'פד' יאט את רכישות האג"ח עד סוף השנה

פרוטוקולי הריבית חשפו: מרבית חברי ה'פד' הביעו תמיכה בהאטת רכישות האג"ח עוד השנה - אם יחול שיפור מהותי בכלכלה ■ עם זאת, מרביתם סבורים כי אין צורך בשינוי מדיניות בטווח המיידי

הפדרל ריזרב סיפק הערב (ד') רמזים נוספים לשאלת מיליון הדולר שעומדת בראש מעיינם של המשקיעים בחודשים האחרונים - האם בכוונתו לסגת ממדיניות ההרחבה הכמותית, בה הוא נקט ב-4 השנים האחרונות?

פרוטוקולי ישיבת הריבית חשפו כי מרבית חברי ה'פד' אומנם תומכים בהאטת רכישות האג"ח עוד השנה, אם יחול שיפור מהותי במצב הכלכלה, אך באותה נשימה סבורים כי אין צורך לשנות את המדיניות בטווח המיידי. בתוגבה, המדדים המרכזיים בוול סטריט רושמים ירידות ותשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מזנקות לרמה של 2.87%.

"כמעט כל חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) הסכימו שעדיין אין צורך לשנות את קצב רכישות האג"ח, בעוד מעטים מביניהם סברו כי זה הזמן המתאים ביותר להאט את הרכישות", כך לפי מסמכי הפרוטוקולים מישיבת הריבית שנערכה ב-30-31 ביולי.

עוד עולה מהפרוטוקולים כי מספר חברי 'פד' הדגישו את הצורך במידע נוסף לגבי מצב הכלכלה, לפני שיחליטו האם לשנות את מדיניות ההרחבה הכמותית. עם זאת, כאמור, מרבית חברי ועדת השוק הפתוח הסכימו כי יש להאט את קצב רכישות האג"ח עוד השנה.

"ככל הנראה ה'פד' מרגיש לחצים פוליטים וגלובלים להתחיל ולהאט את רכישות האג"ח, זאת משום שהשפה שבה נקטו חברי ה'פד' בדיוני הריבית אינה מתקשרת עם האקלים הכלכלי העכשווי", טוען טוד שונברגר, מנהל בחברת לנדקולט קפיטל. "הסיכון בהפחתת רכישות האג"ח גדול יותר מאשר שמירה על קצב הרכישות הנוכחי משום שהאפקט השלילי של האטה יוכפל אם ה'פד' 'יחתוך' מוקדם מדי", הוא הוסיף.

כבר בחודש מאי, ברננקי אותת לשווקים שה'פד' עשוי לסגת מהתוכניות להקלה כמותית, במסגרתן הוא רוכש מדי חודש אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות בהיקף של כ-85 מיליארד דולר, להאט את קצב הרכישות ולעבור בהדרגה למדיניות מוניטרית מרסנת. מאז, הכלכלנים והאנליסטים בשוק תרו אחר רמזים נוספים וסימנו את הצהרת הריבית של חודש ספטמבר כתאריך היעד שבו ה'פד' יכריז על השינוי.

אל-עריאן: אל תחכו לספטמבר - בצעו שינויים בתיק ההשקעות כבר עכשיו

עם זאת, בנאומים שונים ובהזדמנויות שונות לאחר אותה הצהרה, ברננקי שמר על עמימות בכל הנוגע לעתיד המדיניות המוניטרית המרחיבה. יו"ר ה'פד' הצהיר כי גם אם שיעור האבטלה יירד מתחת לרמה של 7% ויחול שיפור ניכר בשוק התעסוקה, אין זה מבטיח ששיעור הריבית יעלה באופן אוטומטי ורכישות האג"י ייפסקו.

לפי סקר שערכה "בלומברג" בקרב 48 כלכלנים, 65% סבורים כי ה'פד' יכריז על נסיגה מהתוכניות להקלה כמותית כבר בישיבת הריבית הקרובה, ב-17-18 בספטמבר. מרביתם סבורים כי קצב רכישות האג"ח יואט לרמה של 75 מיליארד דולר.