"בלומברג": התלהמות ארדואן תפגע בשת"פ עם ישראל בגז

"חוסר היכולת להשלים את עסקת צינור הגז תפגע בשאיפות של טורקיה להפוך לשחקנית מרכזית בתחום הגז, ומדינות אירופה ימשיכו להיות תלויות בגז הרוסי והאיראני"

ההתלהמות והרטוריקה האנטי-ישראלית של ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן מסכנת את הפוטנציאל לשיתוף-פעולה בין ישראל וטורקיה בכל הנוגע להקמת צינור להובלת גז שיחבר את אירופה, ואת השאיפות של ארדואן להפוך את טורקיה לשחקנית מרכזית בתחום הגז. כך לפי מאמר שפורסם ב"בלומברג".

מוקדם יותר השבוע ארדואן האשים את ישראל בהפיכה הצבאית במצרים ובמהומות הדמים שהובילו להרוגים רבים בקרב תומכי התנועה האסלאמית. ההצהרות המתלהמות של ארדואן זכו לגינויים רבים בקרב ארה"ב, חרף העובדה שטורקיה היא המדינה היחידה עם רוב מוסלמי שחברה בברית נאט"ו.

העלייה במפלס המתח בין טורקיה ובין בעלות בריתה לשעבר, מסכנת את הפוטנציאל לשיתוף-פעולה עסקי בין חברת קבוצת דלק הישראלית ובין חברת האחזקות הטורקית Zorlu Holding, בכל הנוגע למיזם הקמת הצינור שיחבר את מאגרי הגז של ישראל, יעבור בטורקיה ויספק גז למדינות אירופה.

במקביל להתקררות היחסים הדיפלומטים בין ישראל וטורקיה, גם היחסים במישור העסקי הפשירו כך שגם המו"מ על הקמת הצינור, שעלות הקמתו נאמדת בכ-2 מיליארד דולר, נמצא במבוי סתום.

לפי הניתוח ב"בלומברג", מיזם צינור הגז דורש הן שיתוף-פעולה עמוק במישור הפוליטי והן שיתוף-פעולה עסקי שיעוגן בהסכמי סחר בין שתי המדינות: "חוסר היכולת להשלים את עסקת צינור הגז, תפגע בשאיפות של טורקיה להפוך לשחקנית מרכזית בתחום הגז, ומדינות אירופה ימשיכו להיות תלויות בגז הרוסי והאיראני".