מה זה משנה כימי או רובה?

אין תחליף לארה"ב כמנהיגה, ואם היא תינזק, ישראל תינזק יותר

לי כבר די נמאס מהוויכוח המתמשך אם נעשה או לא נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה, כי מה שנראה לי רלוונטי זה שבני אדם נרצחים שם כמו זבובים. אם הם נרצחים בנשק כימי או באקדח או ברובה, אני לא חושב שזה משנה משהו לקורבנות, ואני בטוח שזה לא צריך לשנות גם לנו ולכל מי שעוסק בשאלה של התערבות בנעשה בסוריה.

הדיון בשאלה זו עושה רושם שהוא נועד להעביר זמן, לדחות ככל האפשר את מועד ההחלטה. מבחינה עניינית אין לוויכוח הזה רלוונטיות רבה, ואם רוצים להתערב, אז יש מספיק סיבות גם בלי שיהיה שם נשק כימי. בינתיים, במקום שהדיון בשאלת ההתערבות יביא להחלטה, הוא יוצר משברים מדיניים.

רוסיה נגד התערבות, ארה"ב לא בדיוק יודעת מה היא רוצה, וכך גם מדינות אירופה. והנה לנו משבר בין מדינות על לא כלום. לא נראה שהנשיא אובמה להוט במיוחד להתערב בנעשה בסוריה, אבל כל עוד הוא לא אומר את זה אז האפשרות קיימת. העניין של המשחתות יכול אולי להוות אינדיקציה כלשהי, אבל הוא לא. טילי שיוט, או כל טיל שישוגר מאניות מלחמה, לא יגרום להפסקת ההרג ובטח לא להפסקת המלחמה. מניסיון קודם אנו יודעים שקיימת בכך גם סכנה לא פשוטה למצב באזור.

התערבות צד שלישי

כל עוד הצדדים הנלחמים הם כולם מאותה מדינה או מאותו לאום, אז הסכסוך מוגבל למקום ולמדינה שבו הוא נערך. ברגע של התערבות צד שלישי, זה כבר סיפור אחר.

זה יכול לקומם לא רק את השלטון שנגדו מכוונת ההתערבות, אלא גם את הצד השני, ובמקרה זה, המורדים באסד, שבהם יש רבים שלא יאהבו התערבות אמריקאית בנעשה בארצם. המרחק בין ''לא יאהבו'' לבין ראיית המתערב כאויב הוא מאוד מאוד קטן, וכך נמצא את עצמנו במלחמה שאין בה שני צדדים, אלא אולי שלושה או ארבעה וכל מי שעוד ייכנס לקלחת הזו.

טרגדיה בלתי אנושית

כמובן שכל זה לא נותן מענה למי שכבר נטבח או למי שזה יקרה לו בעתיד, הצד החלש במקרים כאלה תמיד דורש התערבות. כל מה שאפשר לומר על המצב הזה הוא שזו טרגדיה נוראה, בלתי אנושית, בלתי מוסרית. גם שתיקה היא בלתי מוסרית, ובוודאי אינה מביאה תועלת לאף אחד.

אבל נראה שבמצב הנוכחי, בסיטואציה הקיימת בסוריה, התערבות איננה האופציה הטובה יותר, אפילו לא הטובה מבין שאר האופציות. היא פשוט אופציה לא טובה. כי היא לא תפתור את מה שקורה בסוריה והיא תסבך מאוד את ארצות הברית. כאשר מסבכים את ארצות הברית, כולנו בבעיה. לעולם החופשי אין תחליף לארצות הברית כמי שמנהיגה אותו, ואם המנהיגה תצא ניזוקה, זה יפגע בכולנו, ואולי בעיקר בנו, בישראל.