הפטרונים במצוקה, ועניבת החנק סביב צוואר חמאס מתהדקת

ברזי הסיוע מסוריה ואיראן הולכים ונסגרים ■ "עכשיו חמאס יתום" ■ החלטת צבא מצרים לסגור את המנהרות גרעה 250 מיליון דולר מכלכלת עזה ■ מרד בעזה נגד חמאס?

ארגון הטרור חמאס והמובלעת הפלסטינית צפופת האוכלוסין שהוא מנהל ברצועת עזה נקלעו למצוקה כלכלית קשה בעקבות הטלטלות שהוליד האביב הערבי. מלחמת האזרחים בסוריה ושינוי היחס האוהד של איראן לחמאס סגרו את הברזים שהזרימו סיוע כלכלי לרצועה, וריסוק תנועת האחים המוסלמים במצרים שולל מהארגון תמיכה כלכלית ודיפלומטית חיונית.

בדיווח מעזה בסוף השבוע, מתאר "ניו יורק טיימס" את המצוקה הכלכלית ברצועה. בשבועיים שחלפו, מתכנס קבינט חירום של שרי חאמס מדי יום. החלטת הממשלה החדשה במצרים, שנשענת על הצבא, לסגור את מאות מנהרות המבריחים לעזה, גרעה 250 מיליון דולר מכלכלת הרצועה. ממשלת חמאס החלה להגביל צריכת משאבים מסוימים והורתה לקצוב אותם.

מנהיגי חמאס החלו לדון בפומבי באופציה שבמשך שנים נחשבה בלתי אפשרית: להזמין לעזה את המשמר הנשיאותי, שנאמן לפתח, כדי שיסייע להחזיק את הגבול עם מצרים פתוח.

ללחץ הגובר על חמאס יש השלכות שחורגות מגבולות הרצועה, מציין ה"טיימס". מצוקת הארגון עשויה לחזק את מחמוד עבאס ואת הפתח בדיוק עם תחילת השיחות בין הרשות הפלסטינית לישראל. המצוקה הזו מוסיפה גורם נפיץ לשינויים המהירים בתוואי הפוליטי באזור. "עכשיו, חמאס הוא יתום", אמר לעיתון אקראם אטאלה, אנליסט פוליטי בעזה. "חמאס חלם שאיסלמיסטים, כמו האחים המוסלמים במצרים, ישתלטו על כל בירות ערב. החלומות האלה נופצו עכשיו".

החלטת חמאס לתמוך במורדים הסוניים נגד משטר בשאר אסד בסוריה חוללה קרע בין דמשק לעזה והכעיסה את איראן. עלייתו של מוחמד מורסי בקהיר פיצתה את חמאס על הרעת היחסים עם מטיבותיו לשעבר, אך הדחת מורסי, ודיכוי האחים המוסלמים, הותירו את הארגון קירח מכל הצדדים. הממשלה החדשה בקהיר הפסיקה כמעט כליל את ההברחות ממצרים לעזה. בכך נשללת מהעזתים גישה לחומרי בניין, לדלק שזול ב-50% מזה שמיובא מישראל, ולמצרכים רבים אחרים.

בראיונות ל"טיימס", ואף בהתבטאויות פומביות, אמרו כמה ממנהיגי חמאס שהמשבר עם מצרים מעניק דחיפות רבה יותר לאיחוי הקרע בין הפתח לחמאס. אך למרות ההצהרות, נראה שהתיקון המיוחל נעשה חמקמק יותר, הן בגלל העובדה שקהיר שוב אינה יכולה לתווך בין שני הפלגים והן בגלל מאמצי פתח לנצל את חולשת הפלג היריב.

שר האוצר של החמאס, זיאד אל זאזא, נמנע מלומר לעיתון אלו קיצוצים בתקציב הוחלט ליישם בעקבות הקשיים הכלכליים מעבר להגבלת שימוש ברכבים ממשלתיים וביטול חשבונות הוצאות. אך הוא ובכירים אחרים בארגון אמרו, שחמאס התנסה במצבים גרועים יותר: ההפצצות והחיסולים הממוקדים של ישראל; גירושי פעילים מבירות של מדינות ערביות; וסגירות של המעברים ברפיח במשך חודשים בתקופת שלטונו של מובארק.
"האזור נתון בצירי לידה", אמר אחד מהמרואיינים, גאזי חמאד, הממונה על ענייני חוץ. "זו תקופה של קשיים, תקופה של אתגרים".

ובינתיים יש סימנים לתסיסה בתוך עזה נגד חמאס. גופים שמתנגדים לארגון שואבים עידוד מההתפתחויות מחוץ לרצועה, לדברי ה"טיימס". תנועת נוער חדשה, הקרויה טאמארוד (מרד, בערבית), העלתה ליו-טיוב וידיאו שקורא להפלת שלטון החמאס בעזה. היא גם פתחה דף בפייסבוק שוקרא להפגנת המונים ב-11 בנובמבר. סטודנט להנדסה, אחד ממייסדי התנועה, סיפר שחמאס עצר בשבוע שעבר לפחות 50 אנשים שעשו לייק לדף של התנועה. הוא עצמו וכמה מחבריו נעצרו וחמאס החרים את הטלפונים והמחשבים שלהם.
"מנהיגי חמאס אולי חוששים ממה שקרה במצרים", אמר הסטודנט.