קרי: "סוריה תיתן את הדין על השימוש בנשק כימי"

שר החוץ האמריקני: "אינני יכול למחות מזכרוני את מראה האב שחובק את שתי בנותיו שמתו בהתקפה הכימית" ■ פקידי ממשל אמרו כי ארה"ב תתייעץ עם האו"ם על התקפה אפשרית בסוריה, אך הבהירו שהאו"ם אינו האופציה היחידה

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הבהיר הערב (ב') כי סוריה תיתן את הדין על שימוש בנשק כימי נגד אוכלוסיה אזרחית חפה מפשע. קרי, שדיבר בתדרוך מיוחד בסטייט דיפרטמנט, לא הותיר מוקם לספק שפעולה צבאית של ארה"ב ובעלות בריתה בסוריה היא רק עניין של זמן.

"אומות תבל החליטו לאסור שימוש בנשק כימי לפני שנים רבות", אמר קרי. "יש סיבה לכך. שימוש בנשק כזה, בייחוד נגד אוכולוסיה אזרחית חפה מפשע מנוגד לצו המצפון האנושי".

הוא אמר שארה"ב מקיימת התייעצויות עם בעלות בריתה על התגובה המתאימה ואמר כי אובמה נחוש בדעתו שהאחראים לזוועות בדמשק, בשבוע שעבר, יתנו את הדין. "כאב, איני יכול למחות מזכרוני את מראה האב שחובק את שתי בנותיו שמתו בהתקפה הכימית", אמר קרי.

קודם לכן מסרו אמצעי תקשורת בארה"ב כי היועצים המשפטיים של ממשל אובמה החלו להניח את המסד הלגאלי להתקפה אמריקנית אפשרית בסוריה. הכוונה היא ליצור מסגרת חוקית שלא תישען על החלטה של מועצת הביטחון של או"ם.

פקידי ממשל אמרו כי ארה"ב תתייעץ עם האו"ם על התקפה אפשרית בסוריה, אך הם הבהירו שאו"ם אינו האופציה היחידה למתן מטריה חוקית לפעולה המתוכננת; גם נאט"ו והליגה הערבית עשויים לספק מטריה כזו אם יתברר, כצפוי, שרוסיה מתכננת להטיל וטו על כל הצעת החלטה במועצת הביטחון שתסמיך את ארה"ב לנקוט צעדים צבאיים בסוריה.

עורכי הדין של הבית הלבן אף גיבשו גישה לגאלית חלופית, שתיתן לממשל צידוק להפעיל כוח צבאי בסוריה ללא מנדט בינלאומי. לפי הגישה הזו, הממשל יוכל להסתפק בממצא שמשטר אסד השתמש בנשק כימי בניגוד ל"נורמות הבינלאומיות המקובלות". המסגרת החלופית מבוססת על הצידוק שנתן הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, להחלטתו לפתוח בקמפיין של הפצצות מסיביות בקוסובו ב-1999. הפצצות אלה לא קיבלו גושפנקא של מועצת הביטחון.

העובדה שממשל אובמה מצא לנכון להדליף את הידיעות על גיבוש מסגרת חוקית לפעולה בסוריה, כמו גם הצהרתו של בכיר בממשל, אתמול, ש"אין כמעט ספק" שמשטר אסד אחראי להתקפת הנשק הכימי בשבוע שעבר, מצביעות על הקשחת הטון של וושינגטון לגבי דמשק. אנליסטים רבים אמרו, כי המסרים התקיפים שיוצאים עתה מהממשל מבשרים שהתקפה אמריקנית בסוריה צפויה כבר בימים הקרובים. דברי קרי, הערב, הראו שההערכות היו נכונות. יש לצפות לפעולה אמריקנית, אולי בשת"פ עם מדינות אחרות, כבר בימים הקרובים.