אקסלנס: מעצר מנכ"ל אורלקלי - סופו של קרטל האשלג

האנליסט גלעד אלפר: "בסופו של דבר זהו קרב פוליטי בין פוטין ללוקשנקו, ובקרב הזה, כמו בקרבות דומים שכבר אירעו בעבר, פוטין ינצח, גם כי הוא ספק האנרגיה של ביילורוסיה; הרעיון שביילורוסיה הפכה פתאום ללוחמת בשחיתות הוא מגוחך"

ולדיסלב באומגרטנר, מנכ"ל חברת אורלקלי שפירקה את קרטל האשלג BPC וגרמה לצניחה במחירי האשלג ובמניות הדשנים ברחבי העולם, נעצר בביילרוס לאחר שהגיע לביקור באזור - כך דווח אתמול (ב') בסוכנות ידיעות בביילרוס (Belta), דיווח שפורסם גם ב"וול סטריט ג'ורנל".

באומגרטנר נעצר בשל "שימוש לרעה בכוח לשם עשיית רווח אישי" במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת המעקב בקרטל האשלג BPC, תפקיד בו כיהן עד לאחרונה. ב-30 ביולי 2013 הודיע באומגרטנר כי אורלקלי פורשת מקרטל האשלג BPC והעריך כי מחיר האשלג יצנח בכ-25% אל מתחת ל-300 דולר לטון.

גלעד אלפר, אנליסט תחום האגרו באקסלנס ברוקראז', מציין היום כי "מעצרו של מנכ"ל אורלקלי בביילורוסיה על 'האשמות שחיתות' הביאו לעליות במניות הסקטור (חוץ ממניית אורקלי עצמה) כנראה מתוך מחשבה שאולי ההתפתחות הזו עשויה להביא להקמה מחדש של BPC או אולי כביכול בגלל שמנכ"ל אורלקלי באמת אשם במשהו. דעתנו הפוכה. זהו כנראה צעד ייאוש של ביילורוסיה, לא יותר. הרעיון שביילורוסיה הפכה פתאום ללוחמת בשחיתות הוא מגוחך".

אבל, אומר אלפר, "מה שיותר חשוב, הקרב הפוליטי הזה והדם הרע שהולך ומתפתח פה, מבטיחים לדעתנו את סופו של BPC. בסופו של דבר זהו קרב פוליטי בין פוטין ללוקשנקו, ובקרב הזה, כמו בקרבות דומים שכבר אירעו בעבר, פוטין ינצח, גם כי הוא ספק האנרגיה של ביילורוסיה".

- לרוסים אין אינטרס שקרטל האשלג העולמי לא יתפרק?

"לרוסיה יש הרבה מאוד עסקים עם סין ויכול להיות מאוד שהמהלך בא במסגרת עסקים גדולים של רוסיה וסין שכוללים בעיקר אנרגיה. אורלקלי לא היו עושים את זה לעולם ללא אישור של פוטין. יש כאן מאבק פוליטי קלאסי בין רוסיה לביילורוסיה וזה לא טוב".

- אין סיכוי לסוג מסוים של פשרה?

"כנראה שלא תהיה פשרה. פוטין לא הולך להפסיד בקרב נגד פסיכופת חלש. יש כאן מאבקי אגו. אם עד לפני כמה ימים היה סיכוי ש-BPC יחזור לקדמותו הרי שכעת הסיכוי שזה יקרה הוא נמוך יותר, לא גבוה יותר. אורלקלי הוא היצרן עם העלויות הנמוכות ביותר בעולם כך שמבחינה כלכלית מה שהם עשו הוא הגיוני, יש להם אינטרס למכור הרבה במחיר נמוך".

- אז ההשלכות על כיל לא טובות.

"כיל זה סיפור יותר מסובך. לשוק האשלג באופן כללי הקרב הזה לא טוב".