חברת האוטובוסים של קרסו תקבל אשראי של 320 מיליון שקל

בשבוע שעבר השלימה קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, את כניסתה לעולם התחבורה הציבורית, וכעת מגייסת חברת האוטובוסים הון לפעילותה, העומדת בפני התרחבות משמעותית

בשבוע שעבר השלימה קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, את כניסתה לעולם התחבורה הציבורית, עם השקעה של 93 מיליון שקל בחברת "נתיב אקספרס" של משפחת עפיפי מנצרת. כעת מגייסת חברת האוטובוסים הון לפעילותה, העומדת בפני התרחבות משמעותית.

לאחרונה זכתה נתיב אקספרס במכרז להפעלת תחבורה ציבורית בגליל, והיום היא עדכנה כי חתמה על הסכם אשראי בהיקף של עד 320 מיליון שקל. כ-180 מיליון שקל מההלוואה, שתוענק מבנק ומגוף מוסדי - על פי ההערכות הפועלים והראל - יועברו לחברה עוד השבוע, והיתרה תוענק לה לפי דרישתה, בהתאם להסכמות בין הצדדים.

פירעון הקרן והריבית על ההלוואה יחל באוקטובר 2014, לתקופה של עשר שנים.

היקף הפעילות ההתחלתי של אשכול ההסעות החדש שבו זכתה נתיב אקספרס צפוי לכלול למעלה מ-300 אוטובוסים, והפעלתו צפויה להתחיל ב-2014 ולהסתיים ב-2026. חלק מהקווים באשכול החדש מופעלים כיום על-ידי נתיב אקספרס במסגרת אשכול צפת-נהריה.

תחום התחבורה הציבורית נחשב לתחום פעילות רווחי, וההערכות בשוק הן כי ההכנסות ממכרז זה יוכלו להגיע לכמה מאות מיליוני שקלים בשנה. נתיב אקספרס, שהוקמה ב-2001, עוסקת בהפעלת ארבעה אשכולות קווי תחבורה ציבורית, על פי מכרזים שמפרסם משרד התחבורה, וכן בנסיעות מיוחדות באוטובוסים. בסך הכול היא מפעילה כ-240 קווי תחבורה ציבורית, באמצעות כ-360 אוטובוסים.

ב-2012 עמדו רווחי נתיב אקספרס על כ-14 מיליון שקל, לעומת הפסד שנתי של 21 מיליון שקל ב-2011. הכנסותיה אשתקד גדלו ב-18% ל-257 מיליון שקל, הונה העצמי עמד על 30 מיליון שקל והיקף התחייבויותיה על 188 מיליון שקל.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", מקדמת חברת תחבורה ציבורית נוספת, "קווים", גיוס חוב פרטי גדול של כחצי מיליארד שקל מידי הבנקים הפועלים ומזרחי-טפחות, וכן מידי גופים מוסדיים.

קווים מפעילה את קווי התחבורה הציבורית באשכולות פתח תקווה ובקעת אונו, עפולה והעמקים, בית"ר עילית, חשמונאים, נתניה וחדרה. עם בעלי המניות בחברה נמנים קבוצת הרכב מאיר של יעקב שחר וישראל קז.