כן זליכה, לא זליכה: לוזון יישאר באופ"א כל עוד ירצה

גם אם אבי לוזון יחליט לעזוב את ראשות ההתאחדות לכדורגל, מקומו בוועד הפועל של ארגון הכדורגל האירופי מובטח

יום אחד, בעתיד הקרוב או הרחוק, לא יהיה אבי לוזון יו"ר התאחדות הכדורגל הישראלית. האם זה טוב או לא לכדורגל הישראלי, זו שאלה אחת. האם זה טוב ללוזון - שאלה אחרת. כי אבי לוזון, בנקאי בהכשרתו, הוא עסקן כדורגל אירופי בדרכו מעלה, ומשמש כאחד מ-16 חברי הוועד הפועל של אופ"א - הגוף המשמעותי והמשפיע ביותר בארגון הכדורגל האירופי.

אחת השאלות הגדולות שעולות מאז החלו הדיבורים על הרפורמה בכדורגל הישראלי (דודי כהן, זליכה), היא מה יקרה לקריירה האירופית של לוזון במידה ותפקידו בהתאחדות לכדורגל מסתיים? ובכן, סביר להניח שכלום לא יקרה. דוגמאות לא חסרות: למשל, בנורבגיה הודחה מזכ"לית ההתאחדות לכדורגל קארן אספלונד לפני ארבע שנים, מה שלא מנע ממנה להצטרף ב-2012 ולהיות חברת הוועד הפועל של אופ"א.

לפני שנגיע לדוגמאות על עסקנים שעזבו את תפקידים כראשי ההתאחדויות המקומיות אבל נותרו באופ"א במשך שנים, תזכורת קטנה על הוועד הפועל של אופ"א: הישיבה בוועד הפועל היא משמעותית הרבה יותר ממה שאפשר לחשוב. וזה לא רק בגלל חשבון ההוצאות הנדיב במיוחד לו זוכים לוזון וחבריו. הגוף המצומצם הזה לוקח את כל ההחלטות החשובות בכדורגל האירופי. עבור מדינות קטנות ובלתי חשובות בכדורגל האירופי, כמו ישראל למשל, נציגות בחלונות הגבוהים של אופ"א היא חשובה מעין כמוה - כך שגם לישראל יש אינטרס לשמור על מקומו של לוזון בגוף הזה. לא מכבר ראינו את זה מקרוב עם אירוח טורניר היורו עד גיל 21. מי שחושב שאירוח כזה היה ניתן לישראל ללא נוכחותו של לוזון בוועד הפועל של אופ"א הוא במקרה הטוב תמים.

שלוש הגבלות יש על הבחירה לחברות בוועד הפועל: איסור על חברות ליותר מאדם אחד מאותה התאחדות לאומית; איסור להיות בן 70 ומעלה ביום הבחירה (לוזון בן 58); והחיוב להיות "בעל תפקיד בפועל" בהתאחדות המקומית. בתשובה לשאלת "גלובס", מסר דובר אופ"א שבמקרה הישראלי, אם יסיים מר לוזון את תפקידו בהתאחדות, הוא לא יהיה יותר כשיר לבחירה בסוף הקדנציה שלו. מאחר ורק השנה נבחר לוזון לקדנציה שנייה, הרי שמדובר לכל המוקדם ב-2017. אבל אין מה להיות מוטרדים כמובן. יש מספיק דרכים יצירתיות להתמודד עם המצב. להתאחדות הגרמנית, לה יש כהתאחדות הגדולה ביותר מקום מובטח תמידית בוועד הפועל, לא היתה בעיה לשלוח הביתה את נשיא התאחדות הכדורגל תיאו צוונציגר, וקבעה כנציגתה את הנשיא החדש נירסבך.

אלא שישראל לא במצב דומה, וכדאי לה לשמור על נציגות עסקנית בכירה בכדורגל האירופי והעולמי. איך תעשה זאת? פשוט מאוד. כמו טורקיה, קפריסין או אוקראינה - ההתאחדות הישראלית יכולה למנות את לוזון ל"נשיא כבוד", תפקיד פעיל מספיק עבור דרישות אופ"א. מריוס לפקריטיס הקפריסאי סיים לפני 12 שנה את כהונתו כנשיא התאחדות הכדורגל בקפריסין, אבל משמש מאז כ"נשיא כבוד" שלה, מה שמסייע לו להחזיק את הכיסא בוועד הפועל של אופ"א כבר 17 שנה. סנש ארזיק הטורקי נמצא בוועד הפועל של אופ"א כבר 23 שנה, למרות שעזב את תפקידו כנשיא התאחדות הכדורגל של טורקיה כבר ב-1997 (מאז הוא נשיא כבוד). דייויד גיל ממנצ'סטר יונייטד עבר בדרכו לאופ"א במשרדי ההתאחדות האנגלית כדי לקבל תואר סגן יו"ר, לפי הדרישות של ההתאחדות האירופית.

פתרונות לא חסרים אם כן, כך שלוזון יוכל להמשיך ולהיות חבר באופ"א כל עוד ירצה בכך.

חברי הוועד הפועל של אופ"א שלא עומדים בראש ההתאחדות שלהם

1. מריוס לפקריטיס (66, קפריסין)
בוועד הפועל של אופ"א: מאז 1996; איש עסקים בספנות ונפט; היה נשיא התאחדות הכדורגל של קפריסין בין 1991-2001, מאז "נשיא כבוד"

2. שנס ארזיק (70, טורקיה)
בוועד הפועל: מאז 1990; איש עסקים ובנקאי, נשיא פנרבחצ'ה; עזב את תפקידו כנשיא התאחדות הכדורגל הטורקית ב-1997 ומונה להיות "נשיא כבוד"

3. דייויד גיל (56, אנגליה)
בוועד הפועל: מאז 2013; רואה חשבון ויועץ פיננסי, שימש בעבר כמנכ"ל מנצ'סטר יונייטד; מאז 2012 סגן יו"ר ההתאחדות האנגלית

4. סרגיי פורסנקו (59, רוסיה)
בוועד הפועל: מאז 2011; מדען, מפיק לטלוויזיה הלימודית ומנהל בקונצרן גזפרום; בין 2010-2012 נשיא התאחדות הכדורגל הרוסית

5. גריגורי סורקיס (63, אוקראינה)
בוועד הפועל: מאז 2004; מהנדס מזון, מנהל ועסקן בקונצרנים לאומיים, נשיא דינמו קייב בעבר; נשיא התאחדות הכדורגל באוקראינה בין 2000-2012, מאז "נשיא כבוד"

6. קארן אספלונד (52, נורבגיה)
בוועד הפועל: מאז 2012; שחקנית ועסקנית כדורגל, מנכ"ל תרבות, תקשורת ונוער במועצה מקומית; עד 2009 מזכ"ל בהתאחדות הנורבגית