סופרגז ומנהלה ישלמו כ-5 מ' ש' בגין אי העברת נתונים

זאת, על פי הסדר עם רשות ההגבלים העסקיים, שהושג במקום הגשת כתב אישום ■ לראשונה ישלם נושא משרה, המנכ"ל אייל חנקין, קנס אישי, ללא אפשרות שיפוי, בגין אי העברת נתונים

הסדר תקדימי בין רשות ההגבלים העסקיים לחברת סופרגז ומנהלה: על פי הסדר עם רשות ההגבלים העסקיים, שהושג במקום הגשת כתב אישום, חברת סופרגז תשלם לאוצר המדינה חמישה מיליון שקלים ומנכ"לה, אייל חנקין, ישלם 100 אלף שקל. זאת, בעקבות חקירה של הרשות על אי מסירת נתונים שביקשה מסופרגז. ההסדר אליו הגיעו הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, סופרגז והמנכ"ל כפוף לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.

ההסדר מהווה תקדים מכמה בחינות בכל הקשור לאכיפה של עבירה זו. בנוסף לסכום שתשלם החברה, הרי שלראשונה ישלם מנהל בחברה תשלום באופן אישי, מעבר לתשלום של החברה וללא אפשרות קבלת שיפוי מהחברה, בגין אי העברת נתונים.

הרקע לדברים הוא פניה של סופרגז (יחד עם חברת אמישרגז) במהלך שנת 2010 לבית הדין להגבלים עסקיים, כדי לקבל אישור על שיתוף פעולה ביניהן להנחת צינור גז משותף. במאי 2010 פנתה רשות ההגבלים לסופרגז בדרישה למסור לה נתונים לצורך גיבוש עמדה בעניין. כשלושה חודשים לאחר מכן, באוגוסט 2010, נפתחה נגד סופרגז חקירה בגין חשד לאי העברת נתונים שהרשות דרשה. במסגרת החקירה של הרשות נמצאו ראיות לכך שסופרגז נמנעה באופן מכוון מהעברת חלק מהנתונים. ממכתבי השימוע שנשלחו במרץ 2012, טרם החלטה על הגשת כתב אישום עלה, כי סופרגז ומנהליה לא העבירו נתונים מחשש שהם יובילו למסקנה שעשויה לפגוע בחברה. חנקין, המשמש היום כמנכ"ל החברה, שימש בזמנו כאחראי מטעמה על מסירת הנתונים.

בהודעת הרשות על ההסדר, צוין, כי "הסמכות של הרשות לדרוש נתונים ומסמכים הינה כלי הכרחי המאפשר לרשות לבדוק את השוק והתחרות בו לצורך אכיפת חוק ההגבלים העסקיים. זאת על מנת להגן על ציבור הצרכנים מפני פגיעה בתחרות. הסנקציה הקבועה בחוק על אי העברת נתונים יכולה להיות פלילית או מנהלית".