מדד משכן: שיפור קל במצב רוכשי הדירות בחודש יולי

כלכלני בנק הפועלים: עליית מדד משכן משקפת בעיקר את הנתונים הטובים של שוק העבודה: ירידה בשיעור האבטלה ועלייה קלה בשכר הנומינלי

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, אשר עוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל, רשם עלייה קלה של 0.2% בחודש יולי, המצביעה על שיפור קל במצב רוכשי הדירות. מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס (סקר מחירי דירות בבעלות דיירים) רשם עלייה של 0.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור נומינלי של 9.3% ובשיעור ריאלי של 7.1%.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי עליית מדד משכן משקפת בעיקר את הנתונים הטובים של שוק העבודה: ירידה בשיעור האבטלה ועלייה קלה בשכר הנומינלי. מחירי הדירות שבו לעלות על פי סקר המחירים של הלמ"ס וריבית המשכנתאות נותרה יציבה.

היקף העסקאות בדירות חדשות וכן נטילת משכנתאות עלו בחודש יולי, אך זאת לאחר נתון נמוך יחסית ביוני. אם מנטרלים את התנודתיות הנובעת מהקדמת רכישות טרם עליית המע"מ, נראה שמכירת הדירות החדשות שומרת על רמה גבוהה ויציבה.

במקביל, בנק ישראל הורה על הגבלות נוספות בתחום המשכנתאות. גובה ההחזר החודשי יוגבל ל-50% מההכנסה, שיעור המשכנתה בריבית משתנה יוגבל ל-66% מסך המשכנתה ותקופת ההחזר המכסימלית הוגבלה ל- 30 שנים.