כיל לוטשת עיניים לשדה פוספט בווייטנאם; העובדים זועמים

החברה חתמה על מסמך הבנות עם חברה וייטנאמית להקמה ותפעול משותף של פרויקט לכריית פוספט ■ עובדי חברת רותם בארץ: "שר האוצר צריך להתעורר ולהציל את המפעל לפני שיהיה מאוחר מדי"

חברת הדשנים כיל , מקבוצת החברה לישראל שבשליטת עידן עופר, הודיעה היום (ב') כי חתמה על מסמך הבנות עקרוני (MOU) לשיתוף פעולה עם Duc Giang, חברה בבעלות פרטית מויטנאם, להקמה ותפעול משותף של פרויקט לכריית פוספט שישמש את וייטנאם ושווקים נוספים בדרום מזרח אסיה.

בעוד שבכיל ציינו היום כי לא מדובר במהלך אשר יחליף את תעשיית הפוספטים המקומית של החברה, עליה אחראית החברה הבת - רותם אמפרט אשר בנגב, וכי מדובר על צעד נוסף במסגרת האסטרטגיה החדשה של החברה ("צעד נוסף קדימה") שעיקרה הרחבת הפעילות הגלובלית של החברה וגיוון מקורות ההכנסה שלה על ידי הורדת התלות באשלג (המהווה את מקור ההכנסות העיקרי עבורה), נעמדו עובדי חברת רותם על הרגליים האחוריות.

"שר האוצר יאיר לפיד צריך להתעורר ולהציל את המפעל לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר היום ל"גלובס" משה חדד, יו"ר ועד עובדי רותם אמפרט. "שרת הבריאות (יעל גרמן א.פ.) גוררת רגלים ודוחפת את הנהלת החברה למצוא אלטרנטיבות בחו"ל...משמעות ההסכם שנחתם היא העברת תעשיית כריית הפוספט מישראל לויטנאם ואובדן פרנסתם של כ-10,000 מתושבי הנגב".

חדד הוסיף כי "מישהו בממשלה נרדם ולא מבין את המשמעות של חיסול תעשיית הפוספט בישראל. ההתנהלות הזו כבר הובילה את הנהלת החברה להפסיק את ההשקעות ברותם אמפרט והמפעל החל בתהליך של גסיסה שעלול להוביל לפיטורים ואובדן היכולת לחיות חיי כבוד בנגב".

נציין כי התפתחויות אלה, הן מצדה של כיל והן מצד עובדיה, באה על רקע סוגיית שדה בריר שטרם הגיעה לכדי פתרון.

באפריל האחרון החליטה כיל לפתוח מחדש את נושא הכריה בשדה בריר הנמצא בסמוך לעיר ערד אשר בנגב, זאת על רקע התחזית שלה למיצוי יכולת כריית הפוספטים במישור רותם בשנים הקרובות, עליו מתריעה החברה בדוחותיה ברבעונים האחרונים.

המפתח לפתרון הסוגיה נמצא כעת בידיה של גרמן, אשר טרם נתנה החלטה בנושא, כאשר ברקע קיימת התנגדות לפתיחת המכרה מצד חלק מתושבי ערד וההתנגדות הנחרצת של הארגון הסביבתי אדם טבע ודין.

כיל נחשבת למעסיק הגדול ביותר בנגב, ובנוסף לפעילות כריית האשלג בים המלח, היא גם כורת הפוספטים היחידה בדרום, וכיום אחראית לכ-20% מהפעילות הכלכלית באזור זה. כריית הפוספטים נעשית בידי חברת הבת שלה, רותם אמפרט, שמעסיקה באופן ישיר יותר מ-1,000 עובדים.