נישואים וגירושים פיקטיביים: האם הם חוקיים? ומשתלמים?

בעוד נישואים פיקטיביים נחשבים לעבירה פלילית, גירושים פיקטיביים אינם מהווים עבירה באופן חד-משמעי וברור

תופעת הנישואים הפיקטיביים מוכרת לרובנו מסרטים על אנשים המבקשים לקבל גרין קארד בארה"ב או מעמד חוקי אחר במדינה מערבית. ישראל, כך מתברר, הפכה ברבות השנים למדינה נחשקת גם היא למהגרים רבים.

אלא שבעוד נישואים פיקטיביים נחשבים לעבירה פלילית, גירושים פיקטיביים אינם מהווים עבירה באופן חד-משמעי וברור. הגירושים הפיקטיביים מקושרים מיידית לרצון לשמור על נכסי המשפחה במצב של פשיטת-רגל, רדיפת נושים אחרי הבעל (לרוב) או שיקולי מס.

מהם נישואים וגירושים פיקטיביים?

מטרתם של נישואים פיקטיביים היא לאפשר לשני בני הזוג או לאחד מהם ליהנות מזכויות שניתנות רק לבני זוג נשואים. ההתקשרות בין בני הזוג האלה אינה לצורך הקמת משפחה, אלא כדי להשיג יעד כלכלי כלשהו, למשל אזרחות זרה או זכויות פנסיה. ההתקשרות בין בני הזוג אינה אמורה להמשיך מעבר לזמן הדרוש להשגת יעד זה.

גירושים פיקטיביים הינם גירושים על הנייר - כלומר, בני זוג מתגרשים באופן פורמלי, אך ממשיכים לנהל את התא המשפחתי שלהם כפי שהיה לפני הגירושים, ללא כל שינוי. עצם ביצוע הגירושים נועד בכדי להשיג יעדים מסויימים - בדרך-כלל כלכליים.

מדוע נוקטים בהליכי של גירושים או נישואים פיקטיביים?

אם ניקח לדוגמה את מטרת השגת האזרחות הזרה, לשמה מתקיימים מרבית הנישואים הפיקטיביים, הרי שהאזרחות יוצרת קשר משפטי מתמשך בין אדם לבין מדינתו. לקשר זה יש חשיבות בתחומי משפט נרחבים. מבחינת האזרח, יש בכך כדי להעניק לו זכויות, כוח וחסינות בעניינים שונים ומגוונים. האזרחות קשורה בזכות הצבעה לפרלמנט, ביכולת לשאת במשרות ציבוריות שונות, בסמכות בתי המשפט, בענייני הסגרה ובעניינים רבים ומגוונים.

התופעה של גירושים פיקטיביים הולכת וגוברת, כאשר המניע המרכזי שלה הוא הצלת הרכוש המשפחתי מפני נושים או מפני צדדים אחרים (מאהבת, תביעות נזיקיות וכו'). יותר ויותר אנשים - ואנשי עסקים בפרט - מתגרשים פיקטיבית על מנת לתת לעצמם יתרון עסקי ולחמוק מתשלום חובות לנושים.

מהן הסכנות לצדדים בהליכים כאלה?

נישואים פיקטיביים מהווים עבירה פלילית. כמובן שהסכנות המיידיות הן כתב אישום מצד המדינה, ביטול אשרת העולה או ביטול האזרחות (אם הושגה על סמך ידיעות או פרטים כוזבים). הענישה יכולה להיות גם גירוש מהמדינה או קנס.

גירושים פיקטיביים פוסעים על הגבול הדק שמעברו עבירה פלילית. יש בהם בוודאי מצג-שווא כנגד נושים, אך באופן עקרוני מעשה זה נכנס למסגרת העילות האזרחיות.

הסכנה שבהכרזה על הגירושים כפיקטיביים היא מחד הצורך לערוך גט נוסף בכדי להתגרש באופן אמיתי וסופי מבן הזוג; ומאידך, במסגרת החיובים האזרחיים, יחוייב בן הזוג בשותפות בחובותיו של האחר. כמו כן, ייתכן שיוטל קנס בגין נסיון להטעיה או להברחת כספים או נכסים.

מהן ההשלכות הכלכליות מול רשויות המס?

החומרה בה יטפלו רשויות המס כאשר יתקלו בנישואים או גירושים פיקטיביים, הינה אותה חומרה כמו של העלמת מס על כל ההשלכות שלה.

מהם הפתרונות העדיפים על גירושים פיקטיביים?

קיימים פתרונות שונים ומגוונים, אשר יכולים להתאים לכל משפחה, בהתאם לנסיבות חייה ולצרכיה. חשוב מאוד לתכנן ולנהל נכון את הכספים והנכסים במשפחה ולדאוג מבעוד מועד להסכם ממון, לשינוי תקנון החברה המשפחתית, לניהול נכון של העברה בין-דורית, לניהול קרנות השקעות, להקמת נאמנויות ועוד. פתרונות אלה ניתן להתאים לכל משפחה וליישם בהתייעצות עם מומחים.

כיצד מתייחס בית המשפט לתופעות אלו?

בתי המשפט מוקיעים בפסיקה את הנישואים והגירושים הפיקטיביים, כמקור לקבלת זכויות או כמקור להתחמקות מחיובים כספיים, וקובעים כי הנישואים או הגירושים אינם יכולים לשמש כמקור מפלט לחייבים מפני נושים.

בית המשפט כבר ביטל בעבר העברת דירה לבת הזוג במסגרת "גירושים פיקטיביים" וקבע כי החובות ישולמו על-ידי שני בני הזוג. מאידך, כאשר בני הזוג נערכו זמן רב מראש וערכו הסכם ממון המסדיר את יחסיהם המשפטיים, נדחו טענות הנושים כנגד הסכם הממון.

■ הכותבת היא מומחית לדיני משפחה וירושה.