כן ירבו חברות כמו שטראוס

מעטות הן החברות הישראליות שהקימו פעילות גלובלית כמוה

המשק הישראלי משווע למנועי יצוא חדשים, ואילו חברות ישראליות רבות משוועות לשוקי יעד חדשים, שיפחיתו את תלותן בשוק המקומי ויאפשרו להן לבצע קפיצת מדרגה בפעילות העסקית.

על הנייר, אם כן, מדובר במהלך עסקי מתבקש, ובעולם בו תנאי המימון נוחים מאי-פעם, שבו כל מה שמפריד בין מדינות מרוחקות ברחבי הגלובוס הוא הקלקת עכבר, כל מה שנותר זה לבצע.

אבל כשמגיעים לשטח, התמונה שונה לחלוטין. חברות ישראליות רבות הפועלות בסקטורים מגוונים ניסו במהלך השנים להמציא את עצמן מחדש באמצעות הרחבת הפעילות הגלובלית: בנקים מקומיים, חברות אופנה, חברות השקעה וכמובן חברות טכנולוגיה, כימיה ועוד. רובן הגדול סיימו את ההרפתקה הזרה חבולות, ושבו להתמקד בפעילות המסורתית בשוק הישראלי - חזרו להיות ראש לשועלים ולא זנב לאריות.

מעטות הן החברות הישראליות שהשכילו להקים זרוע פעילות גלובלית משמעותית בשנים האחרונות, ומבין אלה נדירות הן החברות שתחום עיסוקן אינו התחום הטכנולוגי. שטראוס היא דוגמה יוצאת דופן לחברה שעושה זאת בצורה מעוררת הערכה, ובפריסה גלובלית יוצאת דופן במושגים ישראליים.

שטראוס, הנתפסת על-ידי רוב הציבור המקומי כסמל כחול-לבן של תוצרת מקומית, השכילה במהלך השנים לייסד מנועי פעילות גלובליים בצפון אמריקה, ברזיל ומדינות מרכז ומזרח אירופה. זאת, תוך שהיא חוברת לשותפים אסטרטגיים מקומיים בשוקי היעד, מתמודדת עם שינויים קיצוניים במחירי סחורות ומטבעות, מצליחה להתגבר על קשיים, ורושמת צמיחה נאה בשורה העליונה ובשורה התחתונה של הפעילות הגלובלית.

בהתבסס על דוחותיה למחצית הראשונה של שנת 2013, הכנסות שטראוס הסתכמו בכ-4 מיליארד שקל, ואילו הרווח התפעולי שלה עמד על כ-400 מיליון שקל. העובדה המדהימה כאן היא שמעל למחצית מן ההכנסות והרווח התפעולי הללו נובעים ממכירות קפה, סלטים ומטבלים המתבצעים מחוץ לגבולות מדינת ישראל.

בהינתן התמהיל הגיאוגרפי של מכירות שטראוס, הרי שהיא כבר מזמן אינה יצרנית מזון ומשקאות מקומית המתפרנסת בעיקר מכוחה המסחרי אל מול הלקוח הישראלי השבוי. מדובר בחברה גלובלית במלוא מובן המילה.

הפלגה במים סוערים

סביר להניח כי הפעילות הגלובלית של החברה תייצר לאורך השנים עוד לא מעט עליות וירידות, שכן מדובר בהפלגה במים סוערים, ורבים מן השווקים המתעוררים בהם פועלת החברה, מצויים בסיטואציה כלכלית מאתגרת.

אולם צריך לייחל כי הנהלת החברה תשכיל להמשיך ולהשיט את ספינת הפעילות במיומנות ותעוזה החריגים בנוף הישראלי, וכך תוכל לשמש מודל חיובי לחברות ישראליות נוספות החוששות לשרוף את האצבעות בג'ונגל הגלובלי המפחיד.

הביצועים המרשימים של שטראוס לא נעלמים מעיני המשקיעים. מחיר המניה הנוכחי של החברה אינו זול, אך אם הפעילות הגלובלית תמשיך להתפתח בקצב נאה, הרי שהפוטנציאל העתידי בהחלט קיים.

כעת, מעניין יהיה לראות האם ראשי קבוצת המזון ימשיכו לפתח את הפעילות הגלובלית לאורך זמן ואף יפעלו להנפקתה - או שיבחרו לנהוג כמנהג רבים מראשי חברות ההיי-טק המקומיות ולמכור את הפעילות הגלובלית בחלקה או במלואה במחירים מפולפלים. אחרי הכול, עולם המיזוגים והרכישות הגלובלי גועש כעת.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.