6 סטארט-אפים מסקרנים שנולדו בשנה העברית החולפת

רגע לפני ראש השנה תשע"ד, ליקט "גלובס" 6 חברות מבין מאות הסטארט-אפים הטריים ■ החברה שמאפשרת לסחור בביטקוין, זו שתלמד אתכם לבשל בלי טעויות, הסטארט-אפ שמגדל סרטנים במדבר ועוד


Reduxio

משפרת את הזיכרון

הנפשות הפועלות: מרק ויינר הוא אחד המייסדיים של Reduxio ומנכ"ל החברה. המייסד השני הוא ניר פלג, המנהל הטכנולוגי. בחברה מועסקים המייסד השלישי אמנון שטרסר, שמכהן כסמנכ"ל מוצרים ודרור גרנות שהוא סמנכ"ל הנדסה. החברה גייסה 12 מיליון דולר מ-JVP, כרמל ואינטל קפיטל.

איך נולד הרעיון: מייסדי החברה שיתפו פעולה בחברת מערכות האחסון Exanet שנמכרה לדל ב-2010, ולפני כן היו מעורבים במספר סטארט-אפים מקומיים. ויינר הוא מהנדס אלקטרוניקה קנדי, שכיהן בתפקידים בכירים בנט-אפ ולאחר מכן הוביל שתי חברות ישראליות.

פלג הוא מומחה אחסון ותיק עם ניסיון של יותר מ-25 שנה בתחום. הקריירה שלו כללה תפקידים ב-Pillar Data, שנרכשה ב-2010 על ידי אורקל וב-Montillio. שטרסר הוא מהנדס אלקטרוניקה ומומחה בחישוב מבוזר והצפנה.

איך התפתחה החברה? בדיוק כמו הפטיפון, ששלט בתעשיית אחסון המוזיקה לפני שפינה את מקומו להורדה של עותקים דיגיטליים, כך היום הדיסקים המסתובבים המסורתיים בעולם האחסון (HDD) מפנים את מקומם לחומה חדשה שנקראת "Flash" (או SSD) שצורכת פחות אנרגיה ומציעה ביצועים משופרים. לאחר תקופת שימוש מסוימת, הופך האחסון מסוג Flash ללא שימושי, כך שנדרש לשלב בין שתי הטכנולוגיות. זה מה ש-Reduxio עושה.

המערכת של Reduxio מאפשרת, על ידי מעקב אחר מאפייני השימוש בנתונים, למקם אוטומטית נתונים שמשתמשים בהם לעיתים תכופות על חומרת אחסון מהירה יותר. הנתונים הפחות נדרשים מאוחסנים על חומרה איטית וזולה יותר.

ידע כללי: ניר מקדיש את רוב שעות הפנאי שלו לרכיבה על סוסים, אמנון מתמחה בנהיגה ספורטיבית ומארק מחזיק בחגורה שחורה באמנות לחימה יפנית ששמה Aikijujutsu.

איחולים לשנה הבאה: "זו שנה מרכזית בהשקת גרסאות אלפא וביתא שלנו. קבלת תגובה חיובית מהלקוחות תהיה פרמטר מרכזי עבור החברה בחודשים הקרובים", אומר ויינר.

BitBlu

סוחרת בביטקוין

הנפשות הפועלות: חברת BitBlu מנסה למנף את העניין הגובר בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים נוספים כאפיק השקעה. את החברה הקימו רון גרוס ויובל ברגמן, שמקבלים ייעוץ ממני רוזנפלד.

BitBlu מפתחת פלטפורמה לניהול תיק השקעות מבוסס ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים. באמצעות ממשק ידידותי, המשתמש יכול לבחור את התיק המתאים לצרכיו, והמערכת של החברה דואגת לניהול השוטף של התיק באופן אוטומטי. כבר משלבי ההקמה הראשונים מנהלת החברה מספר תיקי השקעות עבור מספר לקוחות, שעולה בהתמדה. החברה מחפשת כרגע השקעת Pre-seed.

איך נולד הרעיון: בשנים האחרונות צצו לא מעט מטבעות וירטואליים, שביטקוין הוא המוכר מביניהם. בחצי השנה האחרונה חלה פריחה משמעותית בשוק והחברה החליטה לייצר פלטפורמה לניהול השקעות רלוונטיות.

ידע כללי: גרוס, ממייסדי קהילת הביטקוין הישראלית, הוא יוצא הטכניון, 8200, גוגל, ומספר סטארט-אפים. ברגמן צבר ניסיון כמעצב ממשק וחווית משתמש במספר סטארט-אפים. רוזנפלד, שמייעץ לחברה, הוא ממייסדי קהילת הביטקוין הישראלית, ומייסד ביטקויל, חלפן הביטקוין הישראלי הראשון. שני מייסדי החברה הם בעלי עבר באומנויות לחימה, והם קבעו לפתור חילוקי דעות עתידיים בזירה.

איחולים לשנה הבאה: החברה תנסה להפוך לשחקן המוביל בעולם בתחום ניהול תיקי השקעות בשוק המטבעות הדיגיטליים, תפעל להקמת שותפויות אסטרטגיות בתחום ותקווה להמשך העלייה של הביטקוין ושל שאר המטבעות.

מייסדי BitBlu / צילום: איל יצהר
 מייסדי BitBlu / צילום: איל יצהר

HappySale

תעזור לכם למכור

הנפשות הפועלות: מייסדי HappySale הם דורון ניר, ראם שרמן, טמיר שומר ודויד קריב. החברה הוקמה בנובמבר 2012 וקיבלה השקעה ראשונית בהיקף 100 אלף דולר מיוסי ורדי. לפני כחודש גייסה החברה חצי מיליון דולר מהמשקיע יאיר שימנסקי.

איך נולד הרעיון: HappySale מפתחת פלטפורמת לוחות מודעות שמותאמת לסמארטפונים ורשתות חברתיות. פרסום מודעה הוא תהליך פשוט שעושה שימוש במצלמה של הטלפון ובמידע על המיקום. החברה עושה שימוש במאגרי מידע קיימים כדי לחסוך מהמשתמשים את הצורך להוסיף פרטים לגבי המוצר. הפלטפורמה משתמשת ברשתות חברתיות כדי להפיץ את המידע.

"הרעיון נולד לפני כשנה", אומר ניר, "בזמן שסידרנו את הבית ורצינו למכור כמה דברים שהיו שייכים לילדים שלי, שגדלו בינתיים: כיסא האכלה, מיטת תינוק וכו'.

"המסקנה הייתה שתהליך המכירה שמציעים אתרים כמו יד 2 או אפילו eBay, הרבה יותר מסורבלים ממה שאנחנו מכירים היום באפליקציות. כשדיברתי על זה עם חברים, שמעתי שרובם מפרסמים קודם כל בפייסבוק ורק אחר כך, אם הם לא מצליחים למכור, עוברים ללוחות מודעות, פשוט כי החוויה מסורבלת מדי. החלטנו לפתח אפליקציה שתשלב בין הכוח של רשתות חברתיות, השימושיות של אפליקציות סמארטפון, וחוויית המכירה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לייצר".

ידע כללי: מייסדי החברה הם גיימרים כבדים. ניר הקים את אתר Vgames והגיש את פינת המשחקים של התוכנית "זומביט" לפני יותר מעשור. שרמן מפרסם כתבות במגזין בלייזר ושומר מגדיר את עצמו כ"אחד השחקנים הטובים בעולם במשחק Star Wars The Old Republic".

איחולים לשנה הבאה: בנובמבר הקרוב תשיק החברה את האפליקציה בשוק הצפון אמריקאי. "אנחנו מקווים שההשקה תהיה מוצלחת ושנצליח לגרום לאנשים לשנות את ההרגל של מכירה באתרים כמו Craigslist לטובת חוויה קלה ופשוטה יותר. אנחנו משתדלים להיות מאוד צנועים לגבי ההשקה וההצלחה, ולתת שירות טוב לכל משתמש. בסופו של דבר, המטרה שלנו היא לשפר את החיים של המשתמשים שלנו, ולעשות אותם קצת יותר מאושרים. לכן גם שם החברה - HappySale", אומר ניר.

מייסדי HappySale / צילום: איל יצהר
 מייסדי HappySale / צילום: איל יצהר

קינטיק ארטס

נכנסת למטבח

הנפשות הפועלות: אורן הוברמן, שמכהן כמנכ"ל משותף של קינטיק ארטס, הוא עיתונאי לשעבר שעבד השאר בכלכליסט ובמעריב. דודו מימרן, שגם הוא מנכ"ל משותף הוא יזם ותיק ואיש תוכנה. רונן מזרחי, מנהל המוצר, הוא מעצב פרינט ואינטרנט ומרצה בבצלאל.

יעל רביב שאחראית על הפיתוח העסקי היא ד"ר לקולינריה ומרצה באוניברסיטת NYU. הארבעה גייסו 100 אלף דולר בהשקעת סיד מהיזם דב מורן. כרגע נמצאת החברה בעיצומו של סבב גיוס ראשון.

איך נולד הרעיון: אורן הוברמן: "במקור, הפרויקט יצא לדרך תודות ליכולת הבישול המוגבלת שלי. במשך שנים לא הצלחתי לעשות שום דבר כמו שצריך במטבח. חשדתי שחלק מהאשמה היא לא רק בי, אלא בדרך שבה מתכונים 'רגילים' בנויים. כל ההסברים בטקסט לא עוזרים כשמדובר בטכניקה מסובכת, וכמעט תמיד יש מקום לטעויות ופרשנות שגויה. חשבתי שיכול להיות אתגר מעניין לפתח סוג חדש של מתכונים: כאלה שאי אפשר לפשל בהם, משום שהם מפורקים לחתיכות קטנות ומסבירים כל צעד לא רק בטקסט, אלא גם בתמונות ובסרטוני וידאו.

"סיפרתי את זה לדודו מימרן, שותפי לחברה, שהרחיב עם רעיונות משלו, וכשהצטרף רונן מזרחי נוצר חזון ממש, שעיקרו לנסות להמציא מחדש את הדרך שבה אנשים מבשלים בבית. למזלנו, האייפד הגיע בדיוק בזמן כדי לספק את הפלטפורמה המושלמת לעשות את זה".

ידע כללי: אורן הוברמן, הקים וערך את מדור הטכנולוגיה ומוסף סוף השבוע של כלכליסט. דודו מימרן מעורב ביוזמה "צפוף לילדים בתל אביב" שמעודדת את עיריית תל אביב להקים בתי ספר יסודיים נוספים.

איחולים לשנה הבאה: "אנחנו רוצים לשכלל ולהרחיב את הפלטפורמה שלנו ולהפיק איתה ספרי בישול חדשים, פורצי דרך ומצליחים להחריד", אומר הוברמן.

מייסדי קינטיק ארטס / צילום: איל יצהר
 מייסדי קינטיק ארטס / צילום: איל יצהר

אנזוטיק

ביוטכנולוגיה של חקלאות מים

הנפשות הפועלות: ד"ר אסף שכטר ופרופ' אמיר שגיא הקימו את חברת אנזוטיק, שמפתחת פתרונות ביוטכנולוגים אשר משפרים את היבול.

איך נולד הרעיון: סרטני המים הם מקור של חלבון לאוכלוסיית העולם. שני היזמים החליטו להתמקד בפיתוח טכנולוגיות לשיפור חקלאות סרטני הים. הטכנולוגיה שפיתח שגיא מוסחרה על ידי חברת ב.ג. נגב של אוניברסיטת בן גוריון, והיא כבר נמכרת בעולם. לאנזוטיק זכויות לשיווק המוצר הזה בארה"ב, והיא מפתחת מספר טכנולוגיות נוספות, שמגדילות את יעילות ורווחיות הגידול של שרימפס וסרטנים אחרים.

החברה מפתחת מספר מוצרים שמבוססים על יצירת אוכלוסיות סרטנים נקביות בלבד (הנקבות במין זה גדולות מן הזכרים); שליטה על מחזור הנשל ותהליכי גדילה ופתרונות לבעיית ההתפרצויות הוויראליות, אשר מסבות נזקים אדירים ליבול בתעשייה זו.

השוק שאליו פונה החברה הוא עצום. יותר מ-60 מיליון טונות של דגים, סרטנים, צדפות ואצות - בשווי מוערך של 130 מיליארד דולר - מגודלים כיום בחוות חקלאיות ברחבי העולם. שוק החקלאות הימית של שרימפס וסרטנים אחרים צומח בעשור האחרון ב-11% בממוצע ומגלגל כ-30 מיליארד דולר.

ידע כללי: שיתוף הפעולה בין השניים, שנמשך מספר שנים, נוצר כאשר שכטר היה סטודנט לדוקטורט במעבדתו של שגיא באוניברסיטת בן גוריון, שם עוסקים בחקר תהליכי גדילה ורבייה בסרטני מים. "חשוב לנו להצליח ולשמור את מרכז המו"פ בישראל וספציפית בבאר שבע. באופן פרדוקסלי, מדבר הוא מקום אידיאלי לביצוע מחקר בבעלי חיים ימיים. אין כמעט שום סיכון שהמעבדה שלך תזדהם ממינים מקומיים או שחיית מחקר שלך תברח ותשפיע על האיזון האקולוגי של מקורות מים מקומיים", אומר שכטר.

איחולים לשנה הבאה: בשנה הקרובה צפויה החברה להמשיך לפתח את המוצרים. "אנחנו מקווים להגיע לשוק כבר ב-2015-2016", אומר שכטר.

מייסדי אנזוטיק / צילום: איל יצהר
 מייסדי אנזוטיק / צילום: איל יצהר

עומק מדיקל

הזרקה משופרת לחלל האפידורלי

הנפשות הפועלות: ליאור מרגלית המנכ"ל ועודד צמיר, סמנכ"ל הפיתוח, הם מייסדי 'עומק מדיקל' מקבוצת טרנדליינס. החברה מאפשרת איתור נכון של החלל האפידורלי כדי למזער את הסיכונים באלחוש אפידורלי. החברה גייסה עד כה כמה מאות אלפי דולרים מחממת משגב מקבוצת טרנדליינס.

איך נולד הרעיון: "אשתו של חבר שלנו", מספרים השניים, "סבלה מתופעות לוואי קשות לאחר שקיבלה זריקת אפידורל בלידה. הבנו שיש חשיבות גדולה למתן נכון של זריקות לחלל האפידורלי". אפידורל אינה תרופה אלא שם כולל לסיטואציה שבה מזריקים תרופה כלשהי לאזור זעיר בגב, 2.4 מילימטר אורכו, שנקרא החלל האפידורלי. בארה"ב ניתנות בכל שנה כ-20 מיליון זריקות אפידורליות, רק כ-10% מהן בלידות, והיתר בניתוחים אחרים. למרות שמדובר בטיפול נפוץ, הוא עלול לגרום לתופעת לוואי, שחלקן חמורות.

מספר חברות כבר מפתחות מוצרים שנועדו לוודא את מיקום החלל האפידורלי. "אם לא הייתה לנו תחרות, היינו חושבים שאנחנו טועים ואין כאן שוק", אומר מרגלית, "אבל עובדה היא שכמה חברות מתוקצבות יחסית, גם בארה"ב, מנסות וניסו לעשות את זה, אבל זה לא פשוט טכנולוגית".

היזמים פיתחו חיישן שמוצב על גב המחט ומעניק למרדים חיווי לגבי המיקום המדויק של המחט. בשלב הזה החברה אינה חושפת את הפטנט שלה אולם צמיר מספר כי "המוצר שלנו זול ולא משנה את שיטת העבודה הקיימת של הרופא".

ידע כללי: מרגלית (32) וצמיר (30) נחשבים לשחקנים צעירים בתחום המכשור הרפואי, בעוד שרוב הקולגות שלהם הם רופאים על סף גיל הפנסיה. "חובת ההוכחה עליך גדולה יותר כשאתה נראה צעיר", אומר צמיר, "אבל זה רק עד שאתה פותח את הפה". צמיר עבד בחברה שעסקה בקניין רוחני ומרגלית פיקד על סיירת דבורים בחיל הים.

איחולים לשנה הבאה: "אנחנו רוצים לגייס כסף שיאפשר לנו, תוך שנתיים, לערוך ניסויים בבני אדם. בטווח הארוך המטרה היא לשפר את חייהם של החולים", אומר צמיר.

מייסדי עומק מדיקל / צילום: איל יצהר
 מייסדי עומק מדיקל / צילום: איל יצהר