ממשל אובמה: ארה"ב תסייע צבאית לישראל אם סוריה תתקוף

(עדכון) - עם זאת, ממשל אובמה אינו מעריך שנשיא סוריה אסד ינהג בפזיזות כזו ■ מתגבשת הסכמה בסנאט: פעולה בסוריה לא תימשך יותר מ-3 חודשים, ותהיה רק מהאוויר ומהים, והיא "צעד חיוני במאמצים למנוע נשק גרעיני מאיראן"

המסר של ממשל אובמה ליהודי ארה"ב: נושיט סיוע צבאי לישראל אם שליט סוריה, בשאר אסד, יתקוף אותה כגמול על פעולה אמריקאית נגד מטרות של הצבא הסורי.

בשיחת ועידה אוף דה רקורד עם ראשי ארגונים יהודיים בארה"ב, אתמול, השיב חבר בכיר בצוות לענייני ביטחון לאומי בבית הלבן בחיוב על שאלה האם ארה"ב תסייע צבאית לישראל אם תותקף ע"י סוריה. כך על פי סוכנות הידיעות היהודית JTA.

היועץ הוסיף, עם זאת, כי ממשל אובמה אינו מעריך שאסד ינהג בפזיזות כזו. בשיחה, שבה השתתפו שני בכירים בממשל, הדגיש אחד מהם כמה פעמים, שפעולה אמריקאית בסוריה היא צעד חיוני במאמצים למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

השיחה עם הפעילים היהודיים היתה חלק מקמפיין אינטנסיבי של הממשל לגייס תמיכה של מחוקקים, ולמעשה של דעת הקהל בארה"ב, ביזמת הבית הלבן להנחית מהלומת עונשין על מטרות של משטר אסד. כזכור, החליט ברק אובמה לדחות את הפעולה כדי לתת לקונגרס הזדמנות לאשר אותה.

אתמול ושלשום הצליח הממשל לגייס תמיכת כמה מחוקקים רפובליקניים בכירים, ובכללם יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר; אריק קנטור, מס' 2 במידרג הרפובליקני של הבית; הסנטורים ג'ון מקיין ולידנסי גראהם, וכן דמוקרטים בכירים, בכללם ננסי פלוסי, ראש סיעת המיעוט הדמוקרטי בבית-הנבחרים. אך מחוקקים רבים, ובהם דמוקרטים ליברליים ורפובליקנים בדלנים, אומרים שטרם השתכנעו בנחיצות הפעולה.

בכל זאת, ראשי ועדת החוץ של הסנט הודיעו אמש שעלה בידם להגיע להסכם על הצעת חוק לאישור הפעולה בסוריה. לפי הנוסח המוסכם, יוכל המבצע להימשך עד 60 יום, אך תינתן הזדמנות להארכתו ב-30 יום נוספים. הנוסח אוסר במפורש מעורבות של חיילים על הקרקע. ייתכן שהוועדה תצביע על הצעת החוק כבר היום (ד') ותשלח אותו לאישור מליאת הסנט בתום הפגרה הרשמית, ב-9 בספטמבר.

קודם לכן שלח הממשל שלושה מתותחיו הכבדים - שר החוץ ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל ויו"ר המטות המשולבים, מרטין דמפסי - לשימוע של ועדת יחסי החוץ על הפעולה. בשימוע אמר קרי, כי ארה"ב חייבת לפעול למען בעלות בריתה במזה"ת.

אזרחי ישראל ובעלות ברית אחרות של ארה"ב, כירדן וטורקיה, סומכים עליה שהיא תעשה את הדבר הנכון בסוריה, אמר קרי. תושבי שלוש המדינות האלה רואים את הסיכון, ממש מעבר לגבולותיהם. רק משב רוח מפריד בינם לבין האפשרות להיפגע מנשק כימי, והם מצפים בכיליון עיניים לשמוע מארה"ב, שלהבטחות שנתנה יש משמעות.

"פעולה אמריקאית תהווה מסר שאין לטעות בו שכאשר ארה"ב והעולם אומרים 'לא עוד', הכוונה אינה 'לפעמים' אלא 'אף פעם'", אמר שר החוץ. "ישיבה בחיבוק ידיים פירושה שהסכמים בינלאומיים לאיסור ההפצה של נשק המוני אינם אלא פיסות נייר".

ברמז למתנגדי הפעולה שמביעים חשש מפעולות גמול של אסד נגד ישראל, אמר קרי: "אם שליט סוריה, אסד, יהיה שחצן וטיפש דיו ויחליט לגמול על התוצאות שנובעות ממעשיו שלו, יש לנו שפע אמצעים לגרום לכך שהוא יתחרט על כך".

בפניה ישירה למחוקקים בדלנים, אמר קרי: "הנשיא אינו מבקש מכם צאת למלחמה. הוא פשוט אומר שצריך לנקוט פעולה כדי לפגוע ביכולותיו של אדם שמוכן לטבוח את עמו שלו... זה אינו הזמן להיות צופים בטבח. לא ארצנו ולא מצפוננו יכולים להרשות לעצמם את מחיר השתיקה".

איראן, חיזבאללה וקוריאה הצפונית "מאזינים לשתיקה שלנו", הוא הדגיש. הייגל, אמר באותו מושב שארה"ב צריכה למנוע סכנה שחיזבאללה וארגוני טרור אחרים לא יניחו ידם על נשק כימי.

דמפסי אמר למחוקקים, כי צבא ארה"ב הכין אופציות נוספות להפצצה אם גל ההפצצות הראשון לא ישיג את מטרתו. הוא הבטיח, שמתכנני המערכה מודעים לעובדה שאסד מזיז כוחות וציוד כדי למזער נזקים.

יו"ר הוועדה, רוברט מננדז, הכריז על תמיכתו בפעולה נגד משטר אסד, למרות שהצביע בזמנו נגד הפלישה האמריקאית לעיראק, ב-2003. הוא ציין, שאחת מהסיבות להחלטתו היא, שאם תימנע ארה"ב מפעולה, תאבד ישראל אמון בארה"ב ויהיה קשה לרסן אותה אם תחליט לפעול באורח חד-צדדי באזור.

אבל, למרות שמתחילה להסתמן בקונגרס מגמת תמיכה בפעולה, מראה סקר חדש של "וושינגטון פוסט" - ABC, כי הציבור האמריקאי מוסיף להתנגד לכל מעורבות של ארצו בסוריה. כמעט 60% מהנשאלים הביעו התנגדות לפעולה.

סקר זה וסקרים קודמים הם הסיבה לכך, שמסע השכנוע של הממשל בנחיצות פעולה בסוריה מכוון עתה לא רק למחוקקים אלא גם לכל תושבי ארה"ב.