התקוות של מיקרוסופט

האם נוקיה היא כעת יעד אטרקטיבי למשקיעים לטווח הארוך?

לרכישה של מחלקת הניידים של נוקיה על-ידי מייקרוסופט יש שלושה היבטים משמעותיים: עסקה טובה לנוקיה, אסון פוטנציאלי למייקרוסופט, ובכל הקשור לבלקברי ייתכן שכל ערכה יסתכם בסך הפטנטים שלה.

מאז שנת 2007 מסתמנת נסיגה של מחלקת הניידים של נוקיה, החברה שהיתה פעם יצרנית הניידים הגדולה בעולם. הכנסות התפעול צנחו מ-7.7 מיליארד אירו עד למינוס 1.1 מיליארד אירו, בשנת 2012. הסיבה? פריצת הדרך של אפל, אשר שיבשה את שוק הניידים, עם השקת האיי-פון, מכשיר הטלפון הראשון שהיה באמת חכם וכבש את לב הצרכנים.

בשלב הבא, חברת הדגל הדרום קוריאנית, סמסונג, עקפה את נוקיה עם סדרה שלמה של מכשירי טלפון חכמים על בסיס מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ותקפה את נוקיה בכל החזיתות. נוקיה איחרה להסתגל, וכפי שקורה בטבע כאשר בעל חיים אינו מצליח להסתגל, עסקי הניידים של החברה לא שרדו.

חבר המנהלים של נוקיה עשה את הדבר הנכון והשיג את העסקה הטובה ביותר לאור מהלך העניינים, והשוק בהחלט מסכים עם זינוק של מנית החברה ב-40 אחוז. מייקרוסופט משלמת 5.44 מיליארד אירו תמורת מחלקת המכשירים והשירותים ומספחת אליה 32,000 עובדים, שורה של פטנטים, את המותג נוקיה וייצור של חומרה לניידים.

זו עסקה טובה מאוד עבור נוקיה, אשר מאפשרת לה לצאת מעסקי הניידים לפני שיפילו את שאר המחלקות של החברה. בהתחשב בעובדה שהכנסות התפעול של מחלקות הניידים של החברה עדיין שליליות, מדובר בעסקה טובה מאוד. עם צמצום הסיכון העסקי והפיננסי של נוקיה בעקבות העסקה המרוויחים הגדולים הם בעלי האג"ח של החברה. האם נוקיה היא כעת יעד אטרקטיבי למשקיעים לטווח הארוך?

לפני חודש השלימה נוקיה את רכישת ההשקעה הכוללת במיזם הרישות המשותף שלה עם סימנס. לאחר מכירת מחלקת הניידים היום, נוקיה ערוכה כעת לקראת יוזמות חדשות. בשלב זה קשה מאוד להציג סקירה של פוטנציאל הרווחיות ותחזית ברורה של הישות החדשה מבחינת החזר השקעה, לכן גם קשה מאוד לאמוד בבירור את ערכה של נוקיה. כעת ידוע לנו רק כי עסקי הרישות אינם מניבים הכנסת תפעול חיובית וכי תחום זה מתאפיין בתחרותיות ובמרחב תמרון מצומצם. מבחינתה של נוקיה, המלאכה עוד לא נשלמה. למעשה, ייתכן כי צפוי עוד מאבק ממושך, אבל נכון להיום, נוקיה יצאה כמנצחת.

בבחינה על פני השטח נראה כי מייקרוסופט עשתה עסקה טובה, כי כעת יהיו בשליטתה גם התוכנה וגם החומרה. סוף-סוף, תוכל מייקרוסופט להתחקות אחר המתכון המנצח של אפל. אבל האם זו האסטרטגיה הנכונה עבור מייקרוסופט?

מייקרוסופט אף פעם לא ממש התמקדה בחומרה ויצירה של דפוסי התנהלות המבוססים על שיתוף פעולה בין מהנדסי חומרה ותוכנה אינה משימה קלה. מכאן הייחודיות של דפוסי ההתנהלות של אפל. האסטרטגיה של גוגל בתעשיית הניידים משקפת את האסטרטגיה של מייקרוסופט בעבר, בעידן המחשבים האישיים. פיתוח של תוכנות נפלאות והפצה המונית לכל יצרני החומרה הקיימים והמעוניינים. אסטרטגיה זו התאימה למייקרוסופט כמו כפפה ליד אלא שהפעם היא איחרה את המועד.

מחקרים אקדמיים מוכיחים כי, ברוב המקרים, רכישות כאלה אינן מצליחות לממש את הציפיות. אני מוכן להמר שכך יקרה גם במקרה של מייקרוסופט. לא יהיה קל לשלב 32,000 עובדים גאים של נוקיה שייאלצו להכיר בעובדה שהפסידו וכי נגזר עליהם להיטמע בתאגיד האמריקאי הגדול. המורל ירוד, סביר להניח, ומייקרוסופט תצטרך לפעול מהר מאוד כדי לחזור לעניינים. מכשיר הטלפון מבוסס החלונות שלה נמכר פחות מן הצפוי וגם נתוני המכירות של נוקיה מאכזבים למדי, כאשר המותג אינו מצליח לגרום לצרכנים להעדיף אותו על פני מכשירי הטלפון החכמים של אפל וסמסונג.

כדי להצדיק את הרכישה ולהשיג תמורה נאה להשקעה יידרש מהפך עצום במחלקת הניידים של החברה. כעת, כאשר התעשייה בתחום המכשירים הניידים החכמים הגיעה לבשלות, תם עידן הכסף הקל. אני צופה קשיים בשילוב של נוקיה בחברה להאצת החדשנות. בפועל, סביר יותר להניח כי התוצאה תהיה הפוכה ומייקרוסופט אולי אף תידרש לשלם על עסקה זו בירידה בערך המוניטין.

מרכישה זו של מייקרוסופט משתמע כי כבר לא ברור מי ירכוש את מחלקת הניידים של בלקברי. בלקברי, אם כן, מוצאת את עצמה במצב מאוד לא נעים עם פחות ופחות אפשרויות מעודדות. מייקרוסופט לא תרכוש את החברה. גוגל מיישמת אסטרטגיה שונה לחלוטין מזו של אפל. סמסונג לא מגלה שום עניין.

הבעיה היא שבלקברי מתבססת על מערכת הפעלה שונה לגמרי, בעוד בתחום מכשירי הטלפון החכמים כעת שולטות גוגל, אפל ומייקרוסופט. אף חברה אחרת בתחום לא תהיה מוכנה לרכוש את בלקברי כל עוד משתמע מכך שיהיה עליה לוותר על מערכות הפעלה אחרות בעבור מערכת הפעלה שאינה פופולרית כל-כך.

חבר בחבר המנהלים של בלקברי כבר רמז כי ייתכן שהחברה תצטרך לעזוב את שוק המכשירים הניידים ולהתמקד בנישה מסוימת. אני מסכים, אבל גם ההתמקדות בנישה מסוימת במגזר התאגידי אינה הפתרון עבור בלקברי כי לצורך כך היא נדרשת להציג ייצור חומרה בהיקף מושלם. כדי להגדיל את החזר ההון המושקע רצוי שהחברה תתמקד אך ורק ביכולותיה בתחום רשתות האבטחה והנתונים.

יועץ אסטרטגי לשוק ההון, סאקסו בנק, דנמרק