מטיסים את העובדים

איזו השפעה יש להשקפת העולם של שר התחבורה ישראל כ"ץ?

בחודש מארס הקרוב עלולים 500 העובדים שמועסקים במסוף המטענים של נתב"ג ללכת הביתה. הסיבה: מסתיים הזיכיון של חברת ממ"ן שמפעילה כיום את המסוף, ורשות שדות התעופה (רש"ת) פרסמה מכרז חדש, שלא מבטיח את תנאי ההעסקה של העובדים.

במכרז החדש מתמודדות חמש חברות שממ"ן היא אחת מהן. הזוכה במכרז יכול להעסיק עובדים חדשים בשכר מינימום, או לדרוש מהעובדים הקיימים לספוג הפחתת שכר, שממילא נחשב לנמוך. עם זאת, העובדים נהנו לפחות מביטחון תעסוקתי שעוגן במסגרת הסכמים קיבוציים.

לאחר התערבות של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בבעיית העובדים, הופיע שר התחבורה ישראל כ"ץ באחד מדיוני הוועדה שהתקיימו בסוף יולי השנה והבהיר: "אחריותי לוודא שכולנו, כולל רשות שדות התעופה, עושים את המקסימום כדי לא לפגוע בעובדים. אני תומך בכך ששכרם ייקבע מראש, ויהיה חלק מתנאי המכרז. אני מעוניין הן בתחרות והן בהתחשבות בעובדים". כ"ץ פנה במהלך הדיון למנכ"ל רש"ת, והבהיר לו כי עתידם של העובדים צריך לבוא לידי ביטוי במכרז, וכי יש למצוא את הדרך המשפטית לעשות זאת. כ"ץ ציין: "אני אומר את זה ככלל מנחה".

אלא שההופעה של כ"ץ, לא עשתה הרבה רושם על אנשי רשות שדות התעופה. תנאי המכרז לא שונו, ועתידם של העובדים לא הובטח. בתשובה לעתירה של ועד העובדים לבית המשפט המחוזי-מרכז, הבהירה הנהלת רש"ת כי דבריו של השר כ"ץ הם בבחינת "האני מאמין שלו", והם אינם מחייבים אותם.

בעקבות זאת, מיהרו העובדים לבדוק את הדברים במשרד התחבורה, ושם נמסרה גרסה דומה, באמצעות פרקליטות מחוז ת"א: "האמירות של כבוד שר התחבורה במסגרת ישיבת ועדת העבודה והרווחה מייצגות את השקפת עולמו והאני מאמין שלו, והן אינן בבחינת הנחיה לרשות שדות התעופה". עוד הוסבר, כי "משרד התחבורה נעדר סמכות להתערב בפן המסחרי של מכרזים המנוהלים על-ידי רשות שדות התעופה".

מבחינה טכנית, צודקים משרד התחבורה ורשות שדות התעופה. למשרד התחבורה אין סמכות להתערב במכרזים של גוף סטטוטורי. אבל אוי לאירוניה. רק לפני שלושה שבועות ביטל בית-הדין האזורי לעבודה בת"א מכרז של רשות שדות התעופה, לאחר שמקורבו של השר כ"ץ נבחר במסגרת המכרז לסמנכ"ל מנהל וארגון ברשות. השופטת דגית ויסמן לא מצאה עדות להתערבות של כ"ץ, אבל היא כן תהתה כיצד מתוך 104 מועמדים נבחר לבסוף ראש המטה לשעבר של כ"ץ ופעיל בולט בליכוד, מיכאל וידל - זאת כאשר הליך הבחירה נעשה בניגוד לנוהלי סינון המועמדים שהרשות קבעה בעצמה, בלי לנהל פרוטוקולים ותוך שורה של פגמים נוספים.

גם הבלונדינים בהולנד לא היו מבליגים

מה הפואנטה של כל זה? מי ששוחה מעט בביצה הפוליטית יודע כי כ"ץ נחשב לשר חזק וכוחני, לטוב ולרע. גוף סטטוטורי, לא גוף סטטוטורי, הגופים שנמצאים תחת אחריותו המיניסטריאלית לא ימהרו להמרות את פיו, וזה בלשון עדינה. והנה, האיש שנתפס כבולדוזר, בין השרים היחידים שלא מהססים לבקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו כשזה משרת אותו, מי ששלח איום מרומז לעבר בית-הדין הארצי לעבודה בבואו להבהיר עד כמה הוא נחוש להוביל את הרפורמה בנמלי הים בדיוק כפי שהוא ורק הוא רואה לנכון - האיש הזה, השר כ"ץ, מגיע פתאום לוועדה של הכנסת וכל דבריו שם הם בבחינת "השקפת עולמו". שום דבר מחייב.

לפי ועד העובדים, השכר הממוצע של עובדי ממ"ן נמוך מהשכר הממוצע במשק, ועומד על כ-7,900 שקל ברוטו בחודש. הגיל הממוצע הוא 45, ו-40% מהעובדים חצו כבר את גיל 50. אפשר לנחש מה עלול לעשות מעסיק חדש שיזכה במכרז, אם תנאי המכרז לא יכללו הגנה כלשהי לעובדים הקיימים.

השר כ"ץ, שהתרברב לאחרונה בביקוריו בנמלי הים של אמסטרדם ורוטרדם, צריך לדעת שגם הבלונדינים בהולנד, אף שלא קוראים להם תורג'מן וחסן, לא היו עוברים בשתיקה לנוכח מכרז כזה שמפקיר את העובדים.

הוא צריך להוכיח שהכוח שלו, או "הקסם" אם תרצו, עובד לא רק כשמדובר במינוי מקורבים, אלא גם ואפילו קודם, כשמדובר בהגנה ראויה על 500 משפחות שרוצות וראויות להתפרנס גם בעולם של תחרות ומכרזים לעייפה.