הקאמבק של מיקרוסופט

מהר מדי התרגלנו לכוחניות של אפל ובקלות רבה מדי לגוגל

אפל הכריזה השבוע על שני טלפונים חדשים בסדרת האייפון. קשה להאמין שעברו רק שש שנים מאז הושק האייפון הראשון. עולם המובייל השתנה ללא הכר מאז ועמו השתנו גם כללי המשחק. מוזר אולי להיזכר היום בכך, שפעם לא היו חנויות לאין סוף אפליקציות, הטלפון הנייד שימש אותנו בעיקר לשיחות טלפון ובאירועים חברתיים אנשים היו עסוקים בלדבר זה עם זה במקום לבהות במסכים הקטנים שבידיהם. בימים ההם ידענו שסמסונג היא חברה שמוכרת טלוויזיות והצלצול של נוקיה היה ללהיט בין לאומי מוכר.

באותם ימים היינו מדברים בעיניים מצועפות על כך שההיי-טק הישראלי חייב לייצר את הנוקיה הישראלית, והתכוונו לחברה גדולה, מעצמת סלולר בין לאומית ששולטת ללא עוררין בשווקים שלה. זוהי אותה נוקיה שנקנתה בשבוע שעבר על-ידי מיקרוסופט ב-7.2 מיליארד דולר, מתוך ניסיון נואש לחלץ את עצמה מתהום הנשייה.

מי שקנתה את נוקיה, חברת מיקרוסופט, מונעת מהצורך להתאושש מסדרת ההחמצות האסטרטגיות שלה, כולל מהפכת האינטרנט, הרשתות החברתיות, הטאבלטים וכמובן מהפכת הסמארטפונים. מיקרוסופט נשארה שבויה בהצלחתה הבלתי נתפסת בעולם של מערכות ההפעלה וחבילת ה-Office המצוינת והתעלמה מכך, שהמתחרים שלה פשוט משנים את כללי המשחק במקום להילחם בה במגרש שלה.

גוגל המציאה מערכת הפעלה חדשה למכשירים ניידים. אפל המציאה מכשיר סמארטפון שגרר אליו מיליוני משתמשים וייצרה מערכת הפעלה חדשה, iOS, מתחרה ישירה ל"חלונות". לאחר מכן ייצרה אפל פלטפורמת מחשוב חדשה, הטאבלט, שהתקבל בהתחלה בזלזול על-ידי הענקית מרדמונד וכיום הוא מהווה איום אסטרטגי על מיקרוסופט ועל שותפותיה הוותיקות, יצרניות המחשבים האישיים.

והתוצאה: מיליוני אנשים צעירים מסתובבים היום בעולם עם סמארטפונים וטאבלטים בידיהם, הם לוקחים אותם לעבודה ולאוניברסיטה, משתמשים בהם לכל צרכיהם במשך שעות רבות ובכל הזמן הזה אינם נזקקים אפילו פעם אחת לשירותיה של מיקרוסופט. הכללים השתנו. חברה שרוצה להיות מעצמת טכנולוגיה היום, חייבת להיות מעצמה בתחום המובייל. את זה הבינו גם במיקרוסופט, במיוחד אחרי שנים של כישלונות אסטרטגיים. לכן, החל מהשבוע שעבר, מיקרוסופט היא גם יצרנית של טלפונים סלולריים, שמנסה באמת לכבוש את הפסגה.

יש לי חיבה למאמצים האלה של מיקרוסופט לחזור אל מרכז הבימה. גם כי אלו הם מאמצים מרשימים הראויים להערכה, וגם, ובעיקר, כי קיומה של אלטרנטיבה עבורנו כצרכנים היא חשובה. מהר מדי התרגלנו לכוחניות של אפל ובקלות רבה מדי התמסרנו לעובדה שכל מכשיר אנדרואיד הוא כלי פירסום ממוקד ויעיל בידיה של גוגל.

עלייתה של מיקרוסופט והתבססותה סוף סוף כגורם משמעותי בעולם הסלולר, אם אכן יקרו, ייצרו עבורנו הצרכנים אלטרנטיבות ויגרמו לענקים האחרים להמשיך לתת לנו את הכבוד המגיע לנו ולהתחרות על תשומת ליבנו.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל